2024-10-04, 16:22
  #13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Jag är inte med i facket.. kommer förmodligen ångra det om det blir strul.. eller?
Sitter man där själv då och ska "förhandla" med chefen om man blir uppsagd? Är det bara att säga jaha, tack och adjö om man blir uppsagd utan att vara med i facket?
Problemet är att folk fortfarande lever i 80-talet och tror att facket har något att komma med.

Min erfarenhet av arbetslivet, och av det man har hört från andra som behövt fackets hjälp i olika situationer (omplaceringar, uppsägningar, omorganiseringar etc.) är att facket inte gör något. Det är den bittra sanningen. De kan inte göra något för att arbetsgivaren alltid kan hitta knep och trix för att få bort någon på helt laglig väg.

Tänk dig själv alla gånger som en arbetsgivare infört en omorganisation och sagt att allt har förhandlats fram med facket, tror du då att facket pressat arbetsgivaren mot väggen och tvingat dom att avbryta omorganiseringen? Man har bara gett ett litet köttben till facket att man kan erbjuda de anställda några fler hundralappar vid utköp. Jag pratade med en facklig representant en gång när mitt företag gjorde en omorganisering. Hon sa rätt ut att facket tyckte att arbetsgivarens analys höll...

Om du verkligen är beredd och tycker det är värt att betala 300-600 kronor i månaden för inkomstförsäkring och lite rabatter på SJ-tåg och hemförsäkring, så go for it. Men se inte fackavgiften som en försäkring för att din anställning ska skyddas.

Det enda facket gör och bryr sig om är att förhandla fram ett bra kollektivavtal centralt. Facket har inte tid till att hantera varenda gnällspiks ärende på individnivå. Det säger sig självt hur mycket facket skulle förlora om man drev verkligen allt till domstol.

Själv gick man ut från facket och det är det bästa jag gjort. Bara slappa jävlar där på sina hittepå-jobb. Att jag dessutom sparar flera tusenlappar per år gör ju inte saken mindre.

A-kassa räcker fullgott.
__________________
Senast redigerad av Genelkurmay 2024-10-04 kl. 16:25.
Citera
2024-10-04, 16:28
  #14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Facket har spelat ut sin roll. Hur lätt som helst att runda det idag. Har själv erfarenhet av det på mitt jobb. Vi hade en rejält 53-årig gnällspik som också var fackligt aktiv. Vi tröttnade på hans ständiga gnäll om uteblivna lönehöjningar, avtal och förhandlingar och allt sånt. Gubbgrinig, gnällig och bitter mest hela tiden så han fick gå på grund av "arbetsbrist" 31 maj.
Sedan lät vi sommaren och semestrarna gå och sedan utlystes tjänsten igen något modifierad så det inte är exakt samma tjänst och skriven så att den som haft den inte kan söka den igen (lade till ett krav på utbildning som vi vet att han inte har). Den nye, en pigg och entusiastisk 24-åring börjar nu tisdag 1 oktober. Givetvis är han inte med i facket.
Hos oss hade vi en medelålders kvinna på en annan avdelning (som faktiskt var duktig och hade kompetens) och som jobbat i företaget i 10 år.

På grund av skitsnackande och pakter så fick hon foten vid en omorganisering.

Rätt säker på att hon var medlem i facket.

Som sagt, skit i facket och låt dom dö ut.
Citera
2024-10-04, 17:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Ni som har varit med i facket men sen gått ur det, vad har varit för och nackdelar? Är det någon skillnad förutom den ekonomiska biten med att inte betala fackavgiften?

Jag är med i facket och och jag har varit det sen jag började på mitt jobb för 11 årsen, så jag har inte mycket att jämföra med. Faktum är att jag är både fackombud och skyddsombud men på senare tid har jag tänkt mer och mer på att dra mig ur då jag känner och vet att facket gör ingenting.
Det finns extrema problem på min arbetsplats och facket står bara och tittar på, dom gör absolut INGET för att få saker och ting bättre för medarbetarna. Jag börjar bli riktigt less på deras kassa "arbete". Dom skyddar folk som borde få sparken och pissar folk i ansiktet som förtjänar det bästa. Så ja, inombords vet jag att jag vill och kommer nog gå ur facket men jag vill ändå ha inputs om huruvida det är bra eller dåligt att vara med vs inte vara med i facket.

Fackets värde beror helt på var du jobbar. På många arbetsplatser är det överflödigt med fackmedlemskap men på andra är det väldigt användbart.

Reagerar en aning på att du själv är aktiv som förtroendeval i facket men klagar på att de inte gör något. Vad gör du själv åt situationen? Det är ju liksom du som förtroendevald som ÄR facket.
Citera
2024-10-04, 18:10
  #16
Medlem
Blir lite fundersam på vad kunskapsnivån angående fackets och arbetsgivarföreningars roll i den svenska modellen är... Om inte arbetare i facken och arbetsgivare i AF kommer överens om arbetsförhållanden och löner på våra arbetsplatser så är det ju politikerna som får bestämma istället. Hur skulle det vara till någons fördel?

Facket är ju också just en förening, du går väl inte med i din lokala fotbollsförening för att inte bidra? Glad att vi har möjligheten att via förhandling skriva kollektivavtal och påverka våra egna liv...
Citera
2024-10-04, 18:38
  #17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Problemet är att folk fortfarande lever i 80-talet och tror att facket har något att komma med.

Min erfarenhet av arbetslivet, och av det man har hört från andra som behövt fackets hjälp i olika situationer (omplaceringar, uppsägningar, omorganiseringar etc.) är att facket inte gör något. Det är den bittra sanningen. De kan inte göra något för att arbetsgivaren alltid kan hitta knep och trix för att få bort någon på helt laglig väg.

Tänk dig själv alla gånger som en arbetsgivare infört en omorganisation och sagt att allt har förhandlats fram med facket, tror du då att facket pressat arbetsgivaren mot väggen och tvingat dom att avbryta omorganiseringen? Man har bara gett ett litet köttben till facket att man kan erbjuda de anställda några fler hundralappar vid utköp. Jag pratade med en facklig representant en gång när mitt företag gjorde en omorganisering. Hon sa rätt ut att facket tyckte att arbetsgivarens analys höll...

Om du verkligen är beredd och tycker det är värt att betala 300-600 kronor i månaden för inkomstförsäkring och lite rabatter på SJ-tåg och hemförsäkring, så go for it. Men se inte fackavgiften som en försäkring för att din anställning ska skyddas.

Det enda facket gör och bryr sig om är att förhandla fram ett bra kollektivavtal centralt. Facket har inte tid till att hantera varenda gnällspiks ärende på individnivå. Det säger sig självt hur mycket facket skulle förlora om man drev verkligen allt till domstol.

Själv gick man ut från facket och det är det bästa jag gjort. Bara slappa jävlar där på sina hittepå-jobb. Att jag dessutom sparar flera tusenlappar per år gör ju inte saken mindre.

A-kassa räcker fullgott.
Tycker det är för dyrt, och detta förstärkte känslan jag redan hade om facket. Det känns lite som med hyresgästföreningen- om man behöver hjälp en gång var 15:e år, så är det inte ändå säkert att de hjälper en....
Citera
2024-10-04, 20:08
  #18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Tycker det är för dyrt, och detta förstärkte känslan jag redan hade om facket. Det känns lite som med hyresgästföreningen- om man behöver hjälp en gång var 15:e år, så är det inte ändå säkert att de hjälper en....
De som är med är oftast kvinnliga unga och äldre vänstersympatisörer eller gamla gubbar.

Att vara med i facket ska främst ses som en vilja att stärka fackets position i avtalsrörelserna eftersom antalet medlemmar avgör fackets förhandlingsstyrka.
Citera
2024-10-09, 16:12
  #19
Medlem
oiiihs avatar
va med i facket ja...vill du ha tillgång till polisen? som alltid svarar----ja/nej??
Citera
2026-01-12, 18:28
  #20
Medlem
Mecanicuss avatar
Om du hade frågat mig för ett år sedan så hade jag starkt argumenterat för medlemskap. Har för egen del varit med i 40 + år. Alltid sett det som en försäkring. Varit engagerad med i många år.

Nu, efter att ha blivit arbetslös och märkt hur dåligt deras så kallade hjälp och stöd fungerar skulle jag säga "Glöm det"!!

Var med i A-kassan eller något annat för den ekonomiska biten men att facket skall hjälpa dig kan du glömma om du frågar mig.

Mina senaste kontakter har bestått av oförstående personer man får kontakt med via telefon samt så kallade lokala representanter som går företagens vägar!

Känner mig lurad ärligt talat..
Citera
2026-02-06, 21:10
  #21
Medlem
Det stora problemet med facket är att deras representant jobbar för arbetsgivaren, om man inte ser problemet med det så är man bra naiv.
Citera
2026-02-06, 22:06
  #22
Avslutad
Eh, du menar HR? Själv har jag fått hjälp av mitt lokala fack flera gånger. Alltifrån, fel ersättningar, inte bli av med ersättningar, sett hur folk fått avgångsvederlag förhandlade av facket vid förtidspension o s v. Har inte arbetsgivaren en stark motpol utan bara lösa anställda. Ja, då blir du överkörd..varje gång.
Citera
2026-02-06, 22:13
  #23
Medlem
Vem0ths avatar
Jag har god koll på mina arbetsmässiga rättigheter förhållande till Sveriges lagar och skulle min arbetsgivare begå ett brott mot mig så tar jag det direkt med en advokatfirma.

Facket gjorde inte ett piss när en arbetsplats bytte namn på verksamheten och sade upp alla förutom 3 som fördes över till nya verksamheten. Och inte heller när jag behövde A-kassa så hade kraven ändrats när jag väl behövde bidrag därav var min tidigare anställnings avtalade timmar på kontrakt inte tillräckligt längre.

Nu har jag förhandlat min lön som är ett steg över kollektivavtal, då facket har väldigt liten påverkan på min personliga lön.
Citera
2026-02-07, 13:52
  #24
Medlem
Den största anledningen att vara med är facket blir en stark förhandlingspart på central nivå.

Många fokuserar på vad de tjänar på det på individnivå, och i regel märker man inte av det så mycket, men det skiljer ju väldigt mycket ifrån arbetsplats till arbetsplats, även inom samma förbund, och i slutändan är det individer som är olika engagerade och drivna.

Sen tror jag många har en övertro vilja mandat facket har, vid tex nedskärningar, lönesättning osv.

Det som gynnar mig direkt är att vi har riktigt bra personförsäkringar, som även har bortplockat en del undantag som vanliga försäkringar har när försäkringen inte gäller.

Vi har också bra centrala avtal gällande arbetstid, tillägg mm


Det facket gör lokalt är följande.

Granskar alla nya löner så att de är rimliga. Är visserligen enbart rådgivande, men får ganska ofta upp lönerna en bit med god argumentation.

Vid den årliga lönerevisionen granskas varje enskild medlems lön, att höjning är rimligt utifrån arbetsprestation, har individen rätt lön i förhållande till övriga osv. Här har facket förhandlingsmandat och inga nya löner sätts innan fack och arbetsgivare är överens.

Vid konflikter mellan arbetsgivare eller om någon fulat ut sig, får medlemmen stöttning, facket ser till att ev rättsprocess går rätt till osv

Bevakar att de avtal vi har följs, tex att rätt ersättning betalas ut osv

Förhandlar fram lokala avtal som kan gälla lönetillägg, förmåner mm.

För mig är det en no-brainer att vara med, men finns också förbund jag inte skulle ta i med tång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in