2024-10-04, 10:10
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Om du är så kapitalstark, varför bry sig om du förlorar jobbet?

Jag hade gjort samma sak, dvs se till att det kostar arbetsgivaren. Och är man kapitalstark ja då kan man faktiskt ta striden… skratta arbetsgivaren rakt upp i ansiktet och be dom dra åt helvetet typ.

De stackare som inte är det blir mer eller mindre livegna ( inget har egentligen förändrats man paketerar bara det lite snyggare nu förtiden…)
Citera
2024-10-04, 11:03
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Känner också igen det där med att facket inte gör mycket alls. Totalt värdelösa. Min fru drabbades av uppsägning för att hon var sjukskriven för länge. Facket gjorde ingenting för henne.

Hon föreslog också att hon kunde börja arbeta igen om hon fick arbeta hemifrån, men det vägrade företaget. Sen gick det ett år och det blev Covid, då helt plötsligt gick det jättebra för de flesta att jobba hemifrån.

Jag hade gått ut facket själv om det inte var för att jag behöver inkomstförsäkringen som man får med att vara med. Visst, det går att teckna bara en inkomstförsäkring separat, men kan inte hitta någon som är så billig som medlemsavgiften till facket. Därav stannar jag.
Inkomstförsäkring?

Du hittar väl ett nytt jobb? Vad fan ska du med inkomstförsäkring?
Citera
2024-10-04, 11:13
Medlem
Välkommen till fattigdomen och Soc, förhoppningsvis inför Sverige basinkomst nu när arbetslösheten börjar explodera i landet.
Citera
2024-10-04, 12:25
Medlem
Hor-Ullas avatar
Hur är det förresten med din mage?

(FB) Bajsade på gatan mitt i stan

Kan det vara så att arbetsgivaren såg när du la en kabel?
Citera
2024-10-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710
Inkomstförsäkring?

Du hittar väl ett nytt jobb? Vad fan ska du med inkomstförsäkring?

Ja det är så klart målet att hitta nytt jobb så snart som möjligt (om jag blir av med det jag har), men om det drar ut några månader på tiden så vill jag inte stå där och få mycket lägre att leva för än jag är van med.

Att gå ur facket nu och lägga undan dom pengarna till sparande istället ger inte mycket. Minns inte exakt vad det kostar per månad, men typ 230 kr eller nåt sånt.

Efter 10 år har jag fortfarande bara 27-28k då utan att ha räknat på ränta. Möjligen om jag hade lagt undan dom pengarna direkt när jag började mitt arbetsliv och sen hoppas på att man bara behöver använda dom en gång i livet, då kanske det skulle vara värt det, men annars är inkomstförsäkringen ett måste, speciellt nu när jag är 40+ och förlust av arbete om några år kanske skulle kunna innebära svårare att få ett nytt jobb omgående.
Citera
2024-10-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ja det är så klart målet att hitta nytt jobb så snart som möjligt (om jag blir av med det jag har), men om det drar ut några månader på tiden så vill jag inte stå där och få mycket lägre att leva för än jag är van med.

Att gå ur facket nu och lägga undan dom pengarna till sparande istället ger inte mycket. Minns inte exakt vad det kostar per månad, men typ 230 kr eller nåt sånt.

Efter 10 år har jag fortfarande bara 27-28k då utan att ha räknat på ränta. Möjligen om jag hade lagt undan dom pengarna direkt när jag började mitt arbetsliv och sen hoppas på att man bara behöver använda dom en gång i livet, då kanske det skulle vara värt det, men annars är inkomstförsäkringen ett måste, speciellt nu när jag är 40+ och förlust av arbete om några år kanske skulle kunna innebära svårare att få ett nytt jobb omgående.
Problemet är att inkomstförsäkringen inte gäller förevigt. Efter 90-120 dagar är det förbrukat. Du kommer ändå stå där utan pengar om du är fortsatt arbetslös efter 4 månader.

Så vad fyller det för funktion att betala över 3000 kronor per år? Visst, det är två pizzor så vem bryr sig. Men den största anledningen är att jag inte vill sponsra sossar som gullar med arbetsgivarna i smyg på nån lyxsvit.
Citera
2024-10-04, 13:28
Medlem
Babydolls avatar
Om du tänkt förhandla, gör en lista på vad arbetsgivaren har rätt att bestämma enligt lagar.

Och beskriv för dig själv hur du tänker gå tillväga för att få bättre villkor än vad arbetsgivaren är tvungen att erbjuda.

Exempel:
Det är 12 mån uppsägningstid. Arbetsgivaren kan kräva att jag har närvaroplikt. Jag kommer att önska/föreslå att jag ska slippa vara på jobbet. Eller är jag redo att erbjuda dem något (vad?) mot att jag slipper vara på jobbet?

Exempel:
Jag kommer att önska/föreslå att det ska vara avräkningsfritt så jag kan ta dubbelt jobb.
Det innebär att arbetsgivaren behöver betala 12 månaders löner oavsett om jag får nytt jobb eller ej. Vad kan jag erbjuda för att nytt jobb ska bli avräkningsfritt?
Om det blir avräkningsfritt så saknar arbetsgivaren incitament till att hjälpa mig med referenser mm. De sparar inga månadslöner. Vad kan jag erbjuda arbetsgivaren för att de ska vilja hjälpa mig hitta ny anställning?

Osv.
Citera
2024-10-04, 13:32
Medlem
Citat:
Problemet är att inkomstförsäkringen inte gäller förevigt. Efter 90-120 dagar är det förbrukat. Du kommer ändå stå där utan pengar om du är fortsatt arbetslös efter 4 månader.

Så vad fyller det för funktion att betala över 3000 kronor per år? Visst, det är två pizzor så vem bryr sig. Men den största anledningen är att jag inte vill sponsra sossar som gullar med arbetsgivarna i smyg på nån lyxsvit.

Mitt fack har ersättning med inkomstförsäkring i 150 dagar.
Citera
2024-10-04, 14:06
Medlem
Fan va löjligt Sverige är

Blev yr av att läsa TS skitinlägg.

Bättre med USA, dom bara sparkar dig, 14 dagar sen är du OUT
fan va krånglig patetisk byråkrati vi har.

Man ska väl fan kunna sparka folk som TS? Utan bekymmer
Citera
2024-10-04, 14:14
Medlem
Citat:
Mitt fack har ersättning med inkomstförsäkring i 150 dagar.
Och mitt hade/har 120 dagar

Min poäng är att efter 4-5 månader som arbetslös så kommer du oavsett inte få mer pengar. Därför måste du ta ett jobb oavsett. Om det så är toalettskrubbare på mcdonalds. Eller aktivitetsersättning från fkassan.

Så varför sponsra ett girigt jävla fack som bara myser med arbetsgivaren på bjudmiddagar på någon lyxrestaurang?

Spara in dina 230 kronor och lägg på din elräkning istället.

Enda lösningen är att vi går mot en framtid där kollektivavtal och fack spelat ut sin roll.
Citera
2024-10-04, 14:21
Medlem
Citat:

Beror lite på vilken typ av avtal man har.
Jag tittade lite på det när jag blev uppsaggd: Då var det ca 2år med hjälp av Trygghetsrådet.
Så man hade lite tid på sig att utbilda sig söka jobb etc.
För min del blev det inget: Fixade ett nytt jobb väl innom min arbetsbefriade uppsägningstid, så jag hade dubbla inkomster drygt ett halår.
Men ha koll på vad som gäller för dig som person, TS verkar vara 50+ då den har 12månaders uppsägningstid, finns säkert mer i omställningsstödet man kan ta nytta av.
Citera
2024-10-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror lite på vilken typ av avtal man har.
Jag tittade lite på det när jag blev uppsaggd: Då var det ca 2år med hjälp av Trygghetsrådet.
Så man hade lite tid på sig att utbilda sig söka jobb etc.
För min del blev det inget: Fixade ett nytt jobb väl innom min arbetsbefriade uppsägningstid, så jag hade dubbla inkomster drygt ett halår.
Men ha koll på vad som gäller för dig som person, TS verkar vara 50+ då den har 12månaders uppsägningstid, finns säkert mer i omställningsstödet man kan ta nytta av.
För längre dagar får man teckna tilläggsförsäkring.

Oavsett, ut ur det förbannade facket. Den har totalt spelat ur sin roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in