Frågan om beslagtagna paket är något som många butiker snabbt avfärdar med argumentet att de inte bär något ansvar. Personligen har jag svårt att förstå hur det är möjligt att plocka ut 600 paket och att 500 av dem blir beslag; något verkar verkligen vara fel. (Källa: SNPF E-tidning)
Citat:
Den 4–7 mars genomfördes en insats
på en av Malmös postterminaler. En-
bart utgående brev från Malmö till an-
dra svenska orter kontrollerades. Totalt
identifierades 600 misstänkta brev och
i 500 av dem hittades narkotika, främst
tramadol och bensodiazepiner och an-
dra narkotiska läkemedel, samt cannabis.
Drygt 100 av breven innehöll olika typer
av viktminskningsläkemedel som inte är
godkända för försäljning
Det finns uppenbarligen brister i deras "stealth"-system. Dessutom är det känt att flera butiker använder falska frimärken för att spara en liten summa pengar. Har ingen övervägt huruvida Postnord har något automatiserat system för att kontrollera detta?
Jag kan inte föreställa mig att polisen skulle kunna ha så stor framgång i ett lager med hundratusentals brev utan att det finns metoder för att identifiera falska frimärken eller typiska paket som Postens blå, bruna och vita kuvert.
Det är viktigt att tänka utanför boxen, även om det kan verka utmanande så länge vinsten fortsätter att rulla in.
Problemet för berörda shoppar som inte åtgärdar sina problem, polisen kommer inom kort idenferat vilket område packaren postar inom och sätter sedan span på brevlådorna, sen är det beslag hos packaren.