2024-10-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle tro att Ukraina redan har dom. Problemet är att det är ett krigsbrott att slå ut elförsörjningen. Vad jag ser på mina OSINT-källor så är det planerat och klart, men problemet blir att västländer kan börja dra tillbaka stödet om Ukraina sänker Rysslands elnät.

Så ja, om det vore jag. Jag skulle ha slagit ut elnätet, enkel uppgift då Orcherna saknar vettigt flygvärn för att skydda alla transformatorstationer. Kan man sedan tala med någon som har lite insyn i vart kraften går så skulle jag tro att man kan räkna fram vilka transformatorstationer man ska slå till mot för att få en kaskadeffekt som sänker hela det Ryska elnätet.

..Å andra sidan. USA och koalitionen gjorde någonting dylikt mot Irak när det begav sig. Jag vill minnas att dom använde remsor av aluminiumfolie för att slå ut isolatorerna på högspänningsledningarna. (Så man behöver inte gå direkt på ställverken om man vill ställa till med skada..)

Väst kommer inte ta tillbaka sitt stöd för det. Ryssarna har slagit ut nästan all elförsörjning i Ukraina redan. kanske kommer nazister och kommunister börja grina om att vi ska sluta stödja Ukraina men det är de enda.
Citera
2024-10-03, 15:16
Medlem
Greggs uppdatering idag var ju väldigt positiv, han befinner sig ju ändå där det händer. Mat saknas inte, ryssarna går åt... Stabilt.
Citera
2024-10-03, 15:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Tråden fylld med off topic-dynga från de vanliga skithög-kontona.

On topic!

Stridsbåt 90 med ukrainsk flagg

Här har ni svenska Stridsbåt 90 med ukrainsk flagg i Svarta havet! @LLyrefelt och jag fick följa med underrättelsetjänsten (HUR) på ett spaningsuppdrag. Ukrainarna uppskattar verkligen den svenska ingenjörskonsten och träningen de fick i Sverige. ”Det är inte alla länder som håller vad de lovar, men det gör Sverige”, sa befälet.

x.com/ElinJonssonSVT/status/1841760902485291065
Citera
2024-10-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
NXP och Bosch har huvudkontor i Europa. Tillverkade i Kina.

Väldigt tjatande hela tiden att Kina förser västvärlden med allt som behövs. Är det enligt manus i tron att att Kina och Ryssland är 'best friends forever"?

Vad det gäller Bosch:
"Koncernen har 40 produktionsanläggningar i Europa, USA, Latinamerika och Asien."
Citera
2024-10-03, 15:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Väst kommer inte ta tillbaka sitt stöd för det. Ryssarna har slagit ut nästan all elförsörjning i Ukraina redan. kanske kommer nazister och kommunister börja grina om att vi ska sluta stödja Ukraina men det är de enda.

Vet ej. Men som jag ser det så har Ukraina möjligheten att skicka 120 långdistansdrönare i stöten för att slå ut ammunitionsdepåer. Med tanke på det gamla ordspråket -Om allt du har är en hammare så ser hela världen ut som en spik. Så jag skulle gärna ta dom här 120 drönarna och ge mig på elinfrastrukturen i Ryssland. säg 4-5 stycken per ställverk och att man ger sig på stamnätet.

Så min poäng.. ..Inte för att jag har en klar bild själv, men jag tror Ukraina har möjligheten i dagsläget men dom gör det inte. Någonting stoppar dom. Jag tror inte det är brist på långdistansdrönare utan det är någonting mer humant, det är militären och maffialedarna som styr Ryssland dom krigar mot inte civilbefolkningen.

Nåja, pengar för drönare finns. Sverige är med i drönarkoalitionen även om vi har en passiv roll och bara ger pengar som jag förstår det.
Citera
2024-10-03, 15:32
Medlem
David Axe om svenska brigaden och ukrainarnas kalkylerade risktagning med att använda svenska vapensystem inne i ryssland

Here, around the Russian village of Veseloe, the Ukrainian army’s 21st Mechanized Brigade and 225th Assault Battalion, plus supporting units, have been fighting a mobile battle with the local Russian garrison, maneuvering across fields and through treelines to find and exploit gaps in Russian defenses—apparently aiming to roll east and eventually join up with the main salient, thus surrounding any Russian troops left between the Veseloe thrust and the border.

Ukraine’s Best Tanks Invaded Kursk
Russian drones have apparently knocked out at least one of the 20 or so Strv 122 and Leopard 2A6 tanks.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/10/02/the-ukrainian-army-rolled-all-of-its-best-swedish-and-german-tanks-into-russias-kursk-oblast/
Citera
2024-10-03, 15:46
Medlem
Totalt fiasko för diktatorn och skurkregimens reklamkampanj för att stoppa de omfattande bränderna i ryssland. KGB-Putins kampanj har backfired... Ryska befolkningen fortsätter med sin vårdslösa cigarettrökning. En hundra år gammal teaterbyggnad i Khabarovsk tog fyr och brann ner

Khabarovsk, Russia

A fire destroyed the Musical Comedy Theatre which started some hours ago. The source of the fire was next to the building, a site with construction waste caught fire, and later the fire spread to the institution. Four gas cylinders exploded during the fire. The open fire has been extinguished meanwhile; the fire area was 4.000 square meters, - local media.

https://x.com/LXSummer1/status/1841752115620012378
Citera
2024-10-03, 15:47
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilket strategiska värde hade Bachmut menar du?
Att Ukraina stannade kvar så länge var för att de kunde döda enorma mängfder med Ryska soldater. Samma i Vuhledar. Men du kan ju gärna förklara vilka strategiska punkter dessa är, vad kommer Ryssen få för fördel av de nu tagit Vuhledar?
Flera av våra rysshoror har påstått att vägen skuille ligga öppen mot Kiev om Vuhledar faller. Verkligheten kommer snart att visa på nåt helt annat.
Citera
2024-10-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jag förstår att du har svårt med läsförståelsen då grava kognitiva brister torde vara en förutsättning för att tillbe den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig, men anser du, och har du belägg för, att NÅGONTING ÖVERHUVUDTAGET av vad jag anfört INTE är med sanningen överensstämmande?

Vidare har du även "missförstått" vad gäller att ryssland "skulle ha vunnit andra världskriget". ryssland ockuperade, förtryckte och förslavade halva Europa efter andra världskriget, och det är EN bärande anledning till att de f.d. ockuperade länderna var/är ivriga att bli medlemmar i försvarsalliansen Nato.

Varför kan du inte svara på den enkla frågan; varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?

Egentligen har jag inte så stora problem som du tycks ha. Jag kallar ingen någonting elakt utan försöker så gott det går att hålla mig till ett civiliserat språk. Jag har följt de båda länderna, USA och Ryssland, ända sedan ISIS tiden i Syrien.

Skillnaden lärde jag mig ganska snart - USA ljuger alltid - ibland till bara en liten del men ofta med stora lögner. (Big lies)
I västerlandet tror vi på vad folk säger. Det är vår ideologi. Andra länder har olika sorters lögner som finns inbäddade i deras kultur.

Jag checkade Rysslands - främst Putins lögner - men de finns inte. Andra ryska politiker kan ha en sorts sociala (- bäst att säga så att ingen tar illa upp) lögner. Men med Putins ord kan befolkningen gå till banken och få lån på hans löften. Det fungerar.

Västerlandet har anammat USA-s konstanta media-ljugande om nästan allting.

I Skandinavien vet vi att politiker ljuger men att vi har media och tidningar som håller koll på dem så vi kan vara trygga.

Men - nu är media ja-sägare åt regeringen och EU och USA och sanning och folkvett har fått stryka på foten.
Varför?
Citera
2024-10-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Flera av våra rysshoror har påstått att vägen skuille ligga öppen mot Kiev om Vuhledar faller. Verkligheten kommer snart att visa på nåt helt annat.

Det sa de om Bachmut och Avdiivka också.
Citera
2024-10-03, 16:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
NXP och Bosch har huvudkontor i Europa. Tillverkade i Kina.

Sure brune man.

Citat:
Det var inte Putin som bröt det underskrivna fredsavtalet mellan Ukraina och Ryssland.

Men du har inte lust att komma med bevisa att ett sådant undertecknat avtal ens existerar? Varför?
Citera
2024-10-03, 16:02
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Egentligen har jag inte så stora problem som du tycks ha. Jag kallar ingen någonting elakt utan försöker så gott det går att hålla mig till ett civiliserat språk. Jag har följt de båda länderna, USA och Ryssland, ända sedan ISIS tiden i Syrien.

Skillnaden lärde jag mig ganska snart - USA ljuger alltid - ibland till bara en liten del men ofta med stora lögner. (Big lies)
I västerlandet tror vi på vad folk säger. Det är vår ideologi. Andra länder har olika sorters lögner som finns inbäddade i deras kultur.

Jag checkade Rysslands - främst Putins lögner - men de finns inte. Andra ryska politiker kan ha en sorts sociala (- bäst att säga så att ingen tar illa upp) lögner. Men med Putins ord kan befolkningen gå till banken och få lån på hans löften. Det fungerar.

Västerlandet har anammat USA-s konstanta media-ljugande om nästan allting.

I Skandinavien vet vi att politiker ljuger men att vi har media och tidningar som håller koll på dem så vi kan vara trygga.

Men - nu är media ja-sägare åt regeringen och EU och USA och sanning och folkvett har fått stryka på foten.
Varför?
Det var Putin som några dagar innan Rysslands invasion påstod att de inte skulle invadera Ukraina. Du verkar ju helt blåst om du inte fattat att det var en lögn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in