Resultat: Var det rätt att klinikerna nekade Jenny tandvård?
JA
82,40%
796 röster
NEJ
17,60%
170 röster
2024-10-03, 11:13
Medlem
bomhulls avatar
I USA ser ju halva befolkningen ut som henne så kanske hon skulle emigrera dit för att känna sig som en i mängden?
Citera
2024-10-03, 11:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Det vore väl enklare om hon anpassade sitt BMI. Det finns tydliga skalor vad som är acceptabelt och håller man sig inte inom dem kanske man får problem.

Det går ju inte att kräva att tandläkaren ska köpa in special utrustning bara för de fåtal kraftigt överviktiga, utan de får väl betala för att gå till tandläkare anpassade för deras kroppshydda. Vilket såklart blir dyrare.
Citera
2024-10-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Visste inte ens att det behövs specialutrustning för överviktiga, vad är det då, särskilda stolar som håller bättre eller? Själva munnen är väl ungefär likadan oavsett hur tjock människan är?

Kan tycka att med tanke på vad tandvård i Sverige kostar ska man väl kunna förvänta sig att alla verkligen kan få vård också, å andra sidan ser personen i fråga ut att vara lite mer än "bara överviktig", så är väl nåt slags gränsfall. Första gången jag hört att folk nekats tandvård av denna anledning så känns inte som att det kan hända speciellt ofta.
Tungan kanske är fetare på fläskberg och det blir svårare att komma åt tänderna…😂
Citera
2024-10-03, 11:37
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Bloggsidan är borttagen. Vad var det för speciellt med den?

Jag antar att tandläkarstolarna har vissa begränsningar, men de begränsningarna måste ju vara typ 200 kilo eller någonting
Bloggsidan finns kvar. Jag läste den just.
Hon verkar faktiskt inte vara någon gnällspik utan väldigt positiv. Hon har gått ner ganska mycket redan och hon berömmer den person som hjälpt henne med det och inspirerat henne att själv utbilda sig inom området.

Hela tråden känns lite som mobbing i lågstadiet. De flesta skriver utan att veta något om henne. Hon äter 47 hamburgare till frulle, hon är en valross, hon borde banta osv. Vilka små människor ni måste vara som skriver elakheter anonymt om en människa ni inte känner eller vet något om, som faktiskt tagit tag i sitt problem och hittills varit ganska framgångsrik.
Citera
2024-10-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det vore väl enklare om hon anpassade sitt BMI. Det finns tydliga skalor vad som är acceptabelt och håller man sig inte inom dem kanske man får problem.

Det går ju inte att kräva att tandläkaren ska köpa in special utrustning bara för de fåtal kraftigt överviktiga, utan de får väl betala för att gå till tandläkare anpassade för deras kroppshydda. Vilket såklart blir dyrare.
Ja. De feta blir en belastning för sjukvården pga sjukdomar relaterade till fetman. De borde tvingas att se till att de sköter kost och motion, istället för att gråta ut i media. Självförvållad fetma är inget att tycka synd om. Bara att lägga om sin kost, börja röra på sig och vartefter blir man en normalviktig person. Samtal med kurator/psykolog kan behövas om matintaget har en ångestdämpande anledning, dvs matmissbruk.
Citera
2024-10-03, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag tror knappast hennes kunder består av fitnessfolk utan det är nog snarare sådana som är i liknande situation som Jenny. Hur dom tänker är såklart omöjligt att veta men är man gravt överviktig så kanske det ändå känns skönt att träffa någon som är eller har varit i samma situation?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kan flyga, jag är inte rädd-stuket kanske?

Måste vara så, kanske mer samtalsterapi än att coacha om hälsa, kost etc, då Jenny lider av obesitas.
Citera
2024-10-03, 11:54
Medlem
Jag vill minnas att du blev något liknande hos en frisör som nekade en kraftigt överviktig att sätta sig i stolen då den inte klarade vikten.
Man kan ju knappast kräva att alla kliniker ska ha soecialutrustning för extremt feta. Man behöver ju inte bli jättetjock om man inte vill. Då är det ju värre för väldigt långa eller korta personer som inte har något att välja på.
Citera
2024-10-03, 12:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Hon verkar faktiskt inte vara någon gnällspik utan väldigt positiv. Hon har gått ner ganska mycket redan och hon berömmer den person som hjälpt henne med det och inspirerat henne att själv utbilda sig inom området.

Hela tråden känns lite som mobbing i lågstadiet. De flesta skriver utan att veta något om henne. Hon äter 47 hamburgare till frulle, hon är en valross, hon borde banta osv. Vilka små människor ni måste vara som skriver elakheter anonymt om en människa ni inte känner eller vet något om, som faktiskt tagit tag i sitt problem och hittills varit ganska framgångsrik.

Jaha, för mig stod det i alla fall att bloggen var borttagen. Men du kanske hade kvar en version i din webbläsare.

Jag hoppas verkligen att du inte grupperar in MIG i den grupp användare som skulle ha varit elaka på något sätt.
Det verkar ju nästan så när man läser ditt inlägg. Jag har ju bara frågat om bloggen och inte alls varit elak.
Citera
2024-10-03, 12:04
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Kan bara hålla med. Folk är inte bara elaka, de verkar inte särskilt smarta heller. Det framgår ju om man ägnar en minut eller två till att läsa vad som skrivs att hon har en underliggande tarmsjukdom som påverkar näringsupptaget och leder till en konstant pockande aptit som i längden måste vara omöjlig att stå emot.

Med det sagt kan man knappast begära att en vanligt tandläkarmottagning ska ha den här typen av utrustning. Men det borde gå att få till någon speciallösning. Någonstans i landet borde det finns en klinik för kraftigt överviktiga.
Citera
2024-10-03, 12:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Visste inte ens att det behövs specialutrustning för överviktiga, vad är det då, särskilda stolar som håller bättre eller? Själva munnen är väl ungefär likadan oavsett hur tjock människan är?

Kan tycka att med tanke på vad tandvård i Sverige kostar ska man väl kunna förvänta sig att alla verkligen kan få vård också, å andra sidan ser personen i fråga ut att vara lite mer än "bara överviktig", så är väl nåt slags gränsfall. Första gången jag hört att folk nekats tandvård av denna anledning så känns inte som att det kan hända speciellt ofta.

En tandläkarstol är svindyr och håller självklart inte för vilken vikt som helst. Över 200kg är nog helt uteslutet. Kanske redan vid 150kg.

I reportaget nämns att man inte kan kolla blodtryck på någon med mycket tjocka armar och det är såklart ett problem inom sjukvården.
Citera
2024-10-03, 12:15
Medlem
Hon är inte övervikt, hon är sjukligt fet. Ganska självklart att saker blir svåra när man inte ens kan gå igenom en vanlig dörr och behöver lyftkran för att ta sig upp för några trappor.
Citera
2024-10-03, 12:16
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En tandläkarstol är svindyr och håller självklart inte för vilken vikt som helst. Över 200kg är nog helt uteslutet. Kanske redan vid 150kg.

I reportaget nämns att man inte kan kolla blodtryck på någon med mycket tjocka armar och det är såklart ett problem inom sjukvården.

OK då tänkte jag rätt. Dock aldrig varit med om att dom vill kolla blodtrycket hos tandis, men antar att det finns gånger då det behövs också.

Men då står jag nog fast vid att mtp hur dyr tandvården är i Sverige så är det inte mycket begärt att dom ser till att ha stolar som håller för folk, kanske inte behövs i varenda behandlingsrum men åtminstone att det finns 1-2 "specialstolar" tillgängliga nånstans i regionen för folk som behöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in