Resultat: Var det rätt att klinikerna nekade Jenny tandvård?
JA
82,40%
796 röster
NEJ
17,60%
170 röster
2024-10-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Hur skulle ni reagera att bli nekad tandvård, av ej anpassad utrustning?
Mer än halva svenska vuxna befolkningen har övervikt eller fetma idag.
Men på vissa kliniker kan inte överviktiga personer få vård eftersom det saknas anpassad utrustning.

Ett problem som blir allt vanligare, enligt Riksförbundet Obesitas Sverige.
Jenny Hedin blev nekad tandvård på två olika kliniker i Örnsköldsvik för
att hon väger för mycket, något som gjorde henne knäckt.
"Jenny nekades tandvård – väger för mycket: ”Jag grät” (Publicerat 3 Oktober 2024)
https://sverigesradio.se/artikel/jenny-blev-nekad-tandvard-vager-for-mycket-jag-grat

Helt vansinnet!
Jag tycker de borde tagit fram en typ av specialanpassad buss och göra alltså en mobil mottagning på liknande sätt som blodbussen, fast då för att kunna tillgodose tandvården på överviktiga.
Sedan hade man kunnat föra in dessa överviktiga i en anpassad patientjournal och istället för att de skulle ta sig till tandvården, så bestämmer man tid och datum och kör runt i landet och fixa tänderna på dem.
Säkert hade man även kunnat använda sig av AI till att ta fram vettiga rutter för att få det att fungera om det nu handlar om många pers. som jag misstänker det gör.
Innan man börjar ta fram bussen, så får man analysera vad den egentligen behövs utrustas med och vilken typ av behov som är nödvändigt, samt vilka vikter det handlar om.
Citera
2024-10-03, 10:17
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Så Jenny är hälsocoach, missade det, då, det var en liten skräll, undra hur kunderna tänker.

Jag tror knappast hennes kunder består av fitnessfolk utan det är nog snarare sådana som är i liknande situation som Jenny. Hur dom tänker är såklart omöjligt att veta men är man gravt överviktig så kanske det ändå känns skönt att träffa någon som är eller har varit i samma situation?

Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Fast hon har inte uppfunnit någon evighetsmaskin, man kan inte gå upp i vikt om man inte äter.
Slutar hon äta kommer hon att gå ner i vikt. Svårare än så är det inte, annars är det Nobelpris direkt då hon har hittat en oändlig energikälla.

Att gå ner i vikt genom att svälta sig är knappast hälsosamt.
Citera
2024-10-03, 10:20
Medlem
Hon får ju inte ens plats i stolen.
Montera bort armstöden så kanske hon kan sitta men tveksamt om stolens elmotorer orkar rubba denna koloss till person.

Tandläkarstolen riskerar att gå sönder o haverera o vem ska betala det. Tandläkarstolar är dyra grejer så självklart att hon inte fick någon tandläkartid.

Stå upp under behandlingen kanske går.

Ligga på golvet går inte då en tandläkare knappast har travers i taket avsedd för tunga lyft.

Möjligen att man kan göra nån specialställning som man sätter på en gaffeltruck o kör behandlingen på någon godsmottagning.
Citera
2024-10-03, 10:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är möjligt att en stor del av Sveriges befolkning är överviktiga, men inte i den här kategorin:

https://www.allehanda.se/2021-11-11/o-viksbon-jenny-28-ar-fange-i-sitt-hem-hissen-fungerar-inte-frustrerande/

och dessutom jobbar hon som dietist?:

https://se.linkedin.com/in/imjenyvie

och bilden en bit ner säger väl allt...

https://coachhedin.blogg.se/2018/april/
Bloggsidan är borttagen. Vad var det för speciellt med den?

Jag antar att tandläkarstolarna har vissa begränsningar, men de begränsningarna måste ju vara typ 200 kilo eller någonting
Citera
2024-10-03, 10:28
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Om hon är överviktig pga underliggande sjukdomar har hon säkerligen väldigt bra koll på vad som är hälsosamt och inte. Tror knappast hon ligger hemma framför tv:n och käkar chips hela dagarna.

Hennes "underliggande sjukdom" är att hon äter fler kalorier än vad hon gör av med. Fakta! Den här offermentaliteten vissa försöker att påklistra andra hjälper ingen!
Citera
2024-10-03, 10:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Så Jenny är hälsocoach, missade det, då, det var en liten skräll, undra hur kunderna tänker.

Jag kan flyga, jag är inte rädd-stuket kanske?
Citera
2024-10-03, 10:34
Avslutad
Okej. Så hon har i flera år gått ut i media och gnällt över hur missanpassat samhället är för fetton, men hon har ännu inte förstått lösningen på problematiken? Hela samhällen kan inte anpassa sig efter ett fåtal individer, det är ni som får se till att anpassa er efter oss, eller sluta gnälla.

Man behöver inte vara hjärnforskare för att inse att typ 160 kg inte är normal övervikt.
Citera
2024-10-03, 10:35
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag tror knappast hennes kunder består av fitnessfolk utan det är nog snarare sådana som är i liknande situation som Jenny. Hur dom tänker är såklart omöjligt att veta men är man gravt överviktig så kanske det ändå känns skönt att träffa någon som är eller har varit i samma situation?

Att gå ner i vikt genom att svälta sig är knappast hälsosamt.

Med tanke på hur hennes nuvarande vikt påverkar hennes hälsa (även tandhälsa) är det nog ingen större risk. Kan till och med vara att föredra en snabb svältkur så att hon kan få bukt på sina tänder också när hon är tillräckligt "lätt" för en tandläkarstol.
Citera
2024-10-03, 10:50
Medlem
ManicToos avatar
Om hon haft intelligens istället för offerkofta hade hon med denna näsknäpp ändrat sitt liv och därmed ökat sin livslycka och antagligen levt 10 år äldre och kunnat få barn.

Egentligen borde man kalla alla fetton för fetton. Till slut går det in att det inte är elakt, bara en beskrivning av verkligheten som de valt att förneka, med förödande resultat för dem själva.
Citera
2024-10-03, 10:56
Medlem
Det behövs ett nytt begrepp för att klassificera dessa människor. Jag börjar bli jävligt trött på att de försöker gömma sig den något mesiga kategoriseringen "överviktig" när det i själva verket handlar om något bra mycket värre än så. Överviktig kan du vara med några ynka kilo för mycket på kroppen om vi utgår från BMI. Ser vi till kvinnan på bilden är det alldeles uppenbart att det snarare rör sig om extrem överviktig vilket hon borde ta tag i omgående. Jag förordar därmed att svår fetma eller svår obesitet används istället.
Citera
2024-10-03, 11:04
Medlem
supremanics avatar
Jag kan se svårigheten för en normal klinik att möta hennes behov.
Man behöver antagligen någon slags plattform konstruerad runt henne där man kan nå ner i hennes gap ovanifrån. Antagligen är en vanlig tandläkare för svag får att rå med detta också så man bör ta in en gammal valfångare eller liknande som med en båtshake och harpun kan riva loss kvarblivna matrester och gamla pizza kartonger som satt sig mellan tänderna
Citera
2024-10-03, 11:06
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det behövs ett nytt begrepp för att klassificera dessa människor. Jag börjar bli jävligt trött på att de försöker gömma sig den något mesiga kategoriseringen "överviktig" när det i själva verket handlar om något bra mycket värre än så. Överviktig kan du vara med några ynka kilo för mycket på kroppen om vi utgår från BMI. Ser vi till kvinnan på bilden är det alldeles uppenbart att det snarare rör sig om extrem överviktig vilket hon borde ta tag i omgående. Jag förordar därmed att svår fetma eller svår obesitet används istället.

Ingenstans i reportaget nämns övervikt utan orden som används är just fetma och obesitet. Istället för att bli trött på sånt som bara beror på dina påhitt får du läsa noggrannare eller sluta fantisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in