Citat:
Ursprungligen postat av
MrochMr
Jo, det är samma bild jag har också.
Stöld? Brukar inte du hävda att gränser justeras, genom våld. I alla tider.
Den starkes rätt gäller! Så m a o gäller det ingå i en större grupp.
Enl Sahcs finns det inga problem/fiender. Han gillar inte realismens tänk, att "så har det alltid fungerat".
Kina är USAs fiende. Ja, säger Mearsheimer. Nej säger Sachs.
Kort och gott kan man säga att dessa herrar tillsammans säger:
Skit i Europa, de får klara sig själva. Överlåt ansvaret till Ryssland.
Så jag säger att EU måste få ett eget Nato och med kärnvapen i varje land, för då är vi säkra.
Trist vision dock.
Nej, jag skulle snarare säga att Sachs menar att länder (även stormakter) kan undvika våldsamma konfrontationer, men det kräver insikter och tålamod, liksom statsmannaskap skulle man kunna säga, Kubakrisen är ju ett givet exempel som han också hänvisat till då cch då: man var mycket nära tredje världskriget och flera ledande generaler m fl ville rusa åt det hållet, men Kennedys och Chrustjovs insikter och förhandlingsförmåga ledde till en fredlig upplösning av denna ytterst farliga kris. Sachs menar ganska klart att amerikanska politiker och planerare inte håller samma kvalitet som de hade för femtio år sedan. De har blivit mer arroganta och vårdslösa.
Det är mycket möjligt att min uppfattning om Sachs också är färgad av Wilhelm Agrell och hans forskning om stormakter, fred och konflikter och det kalla kriget. Agrell har jag läst en del under årens lopp, han är en klok karl.
Att göra Ukraina till en tung bastion mot Ryssland, ett evigt skydd eller en hjälp att kontrollera Ryssland med vapenmakt, ser jag som en lllusion och ett Sisyfosarbete. Det är inte egentligen i Europas intresse att ge Ukraina den uppgiften, det är framför allt ett
amerikanskt neo-con-intresse. Jag tippar att Mearsheimer hade sagt samma sak, han har flera gånger antytt detta: att Ukraina är ett primärt amerikanskt intresse. EU-länderna slöt upp bakom Kiev framför allt av lojalitet mot USA, inte av kärlek till Ukraina.