Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
En tandläkarstol skall normalt klara 200 kg men elregleringen kan krångla så därför är det ofta en lägre maxvikt.
En sjukhussäng är konstruerad för upp till 200 kg men klarar 300 kg utan problem. Det är just hissmekaniken som är begränsad till 200 kg, men statiskt kan sängen belastas med 300 kg utan problem. Hjulen är i regel begränsade till 150 kg per hjul så sängen får väga 600 kg totalt (säng + patient)
Tänkte att det nog var 200kg som gällde efter att jag såg reportaget om ambulansen. 200kg får ju anses vara rejält tilltaget men det är lite skrämmande när man tänker att det faktiskt finns människor som ligger jäkligt pyrt till vid en nödsituation.
I reportaget nämns också att båren som används i ambulansen är vanlig i USA och att Sverige ligger efter. Onekligen en knepig situation. Jag tror inte att någon blir så pass överviktig utan underliggande sjukdom och därmed kan banta eller genomgå ganska drastiska operationer som Gastric bypass. Så vad sjutton ska man göra? Vården ska vara tillgänglig för alla det hoppas jag alla är överens om, men är det rimligt att anpassa till det extrema? Kanske inte kostar så mycket mer visserligen.
Ambulansen kostade tydligen 3,5miljoner att köpa in och utrusta. Jag vet inte vad en vanlig ambulans kostar men de är knappast gratis.