2024-10-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle som man känna mig klart misstänkliggjord i en sådan roll. Skulle aldrig vilja jobba i förskola som man. Undrar seriöst hur de män som ändå gör det resonerar. Alla tror ju att det är något lurt.
Tycker seriöst att alla män ska bort från den rollen. Inte minst för deras egen skull.

Så blev det förstås när de första pedofilerna avslöjades. I början av 80-talet fanns inga tankar på sånt; manliga förskollärare var hjältar. Efter nisshandelsrelation fick jag höra ”Nu finns en ny sorts man, ge en kille som jobbar i förskola en chans!”
Citera
2024-10-02, 17:16
Medlem
Citat:
Jag skulle som man känna mig klart misstänkliggjord i en sådan roll. Skulle aldrig vilja jobba i förskola som man. Undrar seriöst hur de män som ändå gör det resonerar. Alla tror ju att det är något lurt.
Tycker seriöst att alla män ska bort från den rollen. Inte minst för deras egen skull.

Jag har jobbat mycket inom förskolan som vikarie.. jag förstår hur många resonerar att bort med killar inom förskolan men när jag jobbade som vikarie så var det ju jag som underhöll barnen med alla möjliga aktiviteter , fotboll , lekar etc.. medans den trötta ordinarie personalen orkade knappt ta ett steg..
Citera
2024-10-02, 17:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ja, det är inte ett barn han utnyttjat vid ett tillfälle. Det är MINST 9 flickor under flera års tid. Hur kan man inte ha märkt något?
Tidningarna skriver "barn 1-3 år". Om de t.ex fotas i samband med blöjbyte eller viss närkontakt som ändå förekommer t.ex med tvätt eller oljor/puder fotograferas, vem faen ska märka det?

Jag är inte medveten om att det beskrivits *vad* som övergreppen bestått i, men om det är som ovan så finns inget sätt att det skulle komma fram, om pedofilen som gör det medelst foton släpper dom.
Citera
2024-10-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devourment84
Ganska efterblivna kommentarer i tråden.
"Fattade folk inte?"
"Vet folk ingenting?"
Nä, folket i orten fick reda på det igårkväll.
Namnet har väl dykt upp under dagen .
Jag kände CW sedan många år.
Ingen jag umgicks med, men jag har umgåtts med hans storebror.
Han var omtyckt utav precis alla, jag vet ingen som talat ont om honom.
Och nej, inga signaler.
Han har ju trots allt jobbat med detta sedan 2012, så han har ju lyckats lura alla.

Jag skrek rakt ut när jag fick veta detta, en rejäl jävla chock!

Men nu när det framgått vad han levde för dubbelliv, så hoppas jag att han kommer ruttna i backen länge.
Han kom billigt undan.

Jag bor också i Ljusdal, och även mina barn var runt honom. Min lilla tjej älskade honom och sa att han alltid var så busig och rolig med henne! Den här mannen har krossat samhället, och folk är så upprörda och ledsna över det som hänt. Jag såg en kvinna gråta på ICA idag, och en i personalen kramade henne.

He fucked us all!!!
Citera
2024-10-02, 17:26
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalj
Att jobba som dagisfröken måste vara det mest omanliga som finns. Jag förstår att pedofiler är kraftigt överrepresenterade på dagis jämfört med resten av samhället, men att jobba där som man faktiskt så omanligt att lite snuskande på skötbordet eller barnporr i datorn varken gör till eller från. De är bögar eller pedofiler hela bunten.
Tack, du illustrerar perfekt vilket resultat en brist på manliga förebilder får. Ovan ser du andra kommentarer om varför det går fel, men att enbart låta barn se batikkärringar tills dom är 22 är kanske inte lösningen på problemet, eller hur?
Citera
2024-10-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Smutset tog livet av sig efter att polisen gjort husrannsakan! Det kan man nästan utgå ifrån!

Dock tycker jag det är märkligt när USA hör av sig till svenska polisen och informerar att det förekommit övergreppsmaterial på hans IP och sedan skriver expressen att polisen inte misstänker att han spridit materialet.

Hur kom de då på äcklet.
Klart han spridit, blivit påkommen och efter det tagit livet av sig. Eftersom de inte kunde koppla honom först till en IP tyder det på att han använt en VPN tjänst???

Men de lyckades tillslut ändå, ännu ett tecken på att VPN inte är säkert, dock har jag fullförståelse för att VPN leverantörer lämnar ut uppgifter när det gäller brott mot barn.

Men annars ska dom inte göra det, vet inte hur annars dom fick tag i äcklet.

Har för mig att amerikansk polis får ägna sig åt brottsprovokation. Kanske olika i olika delstater? För c:a 25 år sedan åkte en hög chef på LKAB dit just p.g.a brottsprovokation. Han trodde att han via nätet var i kontakt med en ung flicka när det i själva verket var amerikansk polis. Han tog ett flyg till New York? och möttes där av amerikansk polis. Jag kommer inte ihåg hur det hela slutade men det skrevs en hel del om detta i pressen på den tiden.

Något liknande nu? Amerikansk polis som låtsades vara pedofil kanske har bett om foton och fått dessa tillsända sig. Därefter har de meddelat svensk polis.
Citera
2024-10-02, 17:35
Avslutad
Citat:
Håller med.

Som man själv, känner jag att det här är ett yrke där män inte är lämpliga. Majoriteten av män i yrket är ju inte pedofiler men då man inte kan se vem som är pedofil så utsätter man barnen för en oerhörd risk. Det måste finnas yrken där kraven på jämställdhet kan slopas och detta är ett av dom.

Det räcker med att en pedofil får härja fritt på en förskola så har han förstört livet för väldigt många barn. Lite som att slänga in en varg bland alla fåren. Ju längre den får härja desto fler offer blir det. Det tragiska är ju att övergrepp som sker här och nu inte försvinner bara för att en sån här predator plötsligt åker fast. För många barn blir resten av livet påverkat på så många olika sätt att det är katastrofalt, vi snackar alltså hela liv!

Är det verkligen värt att ta en sådan risk bara för att jämna ut könen bland de anställda?
Citera
2024-10-02, 17:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nej, lösningen är att lägga ner samtliga dagis och återinföra sambeskattningen. Det skulle dessutom ha den positiva bieffekten att antalet batikkärringar skulle minska högst påtagligt. Det är lite svårt att jobba som hemmafru och vara genuspedagog samtidigt, eller hur?
Nej, det funkar inte. Det finns familjer där båda jobbar, och en viss dagisverksamhet är i sig inte skadlig. se det som social träning för ungj/(&¤arna. Jag gick ju t.ex där och lärde mig massor om mobbare och grupptryck .. det satt i tills karatelektionerna i 9:an.

Även om sant, så är det så att det inte ÄR fel att ha dagis. Det ÄR utbildning, det är socialt, det är träning. Och sambeskattning eller inte, det löser inte problemet med att kvinnor idag kanske inte VILL spendera dessa 22 år hemma medans barnet växer upp vilket mördar deras egen karriär. Man jobba, fru baka - ÄR lite flashback till hedenhös, även om jag inte har minsta problem med traditionella könsroller - av dom 2 vi har. 2. Exakt.

Så nej, du har fel. Och om vi nu ska HA dagis, så ska dom skötas korrekt, överses inte av vänner och virkpolare. Men trots det, så KAN sånt som detta ske. Vad som nu skett, eftersom vi inte vet det.
Citera
2024-10-02, 17:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Använd hjärnan! Självklart finns det instanser som fångar upp; är du orolig förälder kan du anmäla till huvudmannen, du kan anmäla till polisen osv...

Det är ju det som inte funkar. Den här tjommen har ostört i åratal kunnat utsätta mängder av barn för systematiska övergrepp. Givetvis måste det funnits misstankar. Misstankar som antagligen viftats bort. Huvudman=gärningsman. Helsjukt system!

En anmälan till polisen kräver att en åklagare tar det seriöst och gör en grundlig utredning. Felet är väl att ingen tror att en kommunal huvudman utsätter mängder av barn för något sådant här. "Du begriper väl att personalen på förskolan inte våldtar barnen". Precis så lär det låtit!
Citera
2024-10-02, 17:47
Medlem
Citat:
Det är ju det som inte funkar. Den här tjommen har ostört i åratal kunnat utsätta mängder av barn för systematiska övergrepp. Givetvis måste det funnits misstankar. Misstankar som antagligen viftats bort. Huvudman=gärningsman. Helsjukt system!

En anmälan till polisen kräver att en åklagare tar det seriöst och gör en grundlig utredning. Felet är väl att ingen tror att en kommunal huvudman utsätter mängder av barn för något sådant här. "Du begriper väl att personalen på förskolan inte våldtar barnen". Precis så lär det låtit!

Fast nu hittar du på?
Citera
2024-10-02, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag vet. Men tror du verkligen att barn som aldrig sett en man är förberedd för livet?
Tror du att ett barn som aldrig får träffa en manlig arbetare i förskolan inte klarar livet?

Citat:
Vore det inte bättre att kanske städa lite - dvs *inte* låta batikkärringarna självmant ta hand om detta? "Han var ju så snäll .."

Det kan finnas bättre sätt att övervaka att personalen gör vad dom ska och inte .. vad vi inte har en aning om vad som skett (!). Det är lite svårt att komma på botemedel när man inte vet orsaken.
Oavsett hur man övervakar anställda så kommer det alltid finnas sätt att undgå den.
Citera
2024-10-02, 17:49
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Uppenbarligen inte. Du kanske ska kolla upp vad ordet ”stabsläge” konkret innebär istället för att dissa?
Normalt innebär stabsläge att man måste leda och samordna resurser på ett mer krävande sätt än i vanliga fall. Vilket låter ytterst rimligt om man snabbt vill ha koll på möjliga utbredningen och konsekvensen av en anställd som visat sig ha begått ett hittills okänt antal övergrepp. Det är ju inte alls bara förskola som blir inkopplad.

Det verkrkar vara den korrekta åtgärden att vidta vid ett tillfälle som detta.
Hörde tf förvaltningschefen på P1 och jag tycker att det var med ödmjukhet och självinsikt som kommunen tog sig ann denna tragedi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in