Citat:
Ursprungligen postat av
David_S
Jag får det heller inte att gå ihop med Vpn.
Men vi kan nog utgå från att det inte är Darknet i vilket fall.
Tror precis som du att han delat materialet och på det sättet har man lyckats identifiera bakgrunder och barnen och kopplar ihop det till GM.
OT:
Män ska inte jobba med förskolebarn!!!
Nu gissar jag fritt...
Jag vet att tipsen polisen får även innehåller användarnamn om sådant finns. Det kan ju vara så att tipset var att "användare med smeknamnet "David_R" med IP-nummer xxx.xxx.xxx.xxx delar följande filer med hashtag yyy som är identifierade som barnporr.
Tipset blev liggande så att informationen om vem som har det aktuella ip-numret hann raderas. Men de la ändå in användarnamnet i någon spaningsdatabas.
Sen har polisen stött på hans användarnamn vid något senare tillfälle på något suspekt ställe (underrättelseuppgifter som polisen hänvisar till lite kryptiskt) och den gången kunnat identifiera vem det är? Därav att det blev husrannsakan? Därav att de ändå inte slog på stora trumman. Så stark var ju ändå inte bevisningen.
Tror inte heller på darknet. Finns inga ip-nummer att spara där. Mer troligt någon tjänst som kik som samarbetar med polisen, eller fildelningstjänst som är okrypterad. Egentligen idiotiskt att så många hänger där inne. Fattar inte.