2024-10-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Man blir så jävla glad över att öppna nyheter och läsa om att Israel gör vad de kan för att utrota terroristerna. Inte för att jag egentligen bryr mig nämnvärt om Israel som land, men alternativet är fan så oändligt mycket sämre.

Det kommer bara vara början.. Israel försöker få det att låta som det är begränsat men sen blir det som GAZA dom tar bara mer och mer mark fördriver folk och flyktingarna kommer öka.. nästa steg läste jag idag i media kan bli Iran.

Läste också att Sverige kan påverkas av detta genom att vi kan behöva ta emot flyktingar.

Jag får dock en känsla att dessa krig har varit Israels och USA planering i många år.. 7 oktober var iscensatt av Israel.
Senast redigerad av Menea 2024-10-01 kl. 10:30.
Citera
2024-10-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Israel är tamefan det finaste landet som existerat. De vågar agera och kommer vara det land som räddar världen från all terror.

Att de nu går in i Libanon är extremt positiva nyheter.

De vågar agera för att de har världens största supermakt bakom sig. Det är lätt att vara en hjälte med en sådan koloss bakom ryggen.
Citera
2024-10-01, 10:31
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Om du tror krig och massmord skapar en islamist fri värld då vet inte du hur islamister eller extremister överlag skapas.

Detta kommer leda till händelser som vi eller vår barn kommer lida av för lång tid framöver.

Anledning till massmord är terroristerna som använder civila som sköldar.
Citera
2024-10-01, 10:32
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse142
Hela världens står med Israel enbart några skurkstater är emot.
Alla fattar att Israel blev anfallna och har rätt att försvara sig Libanon anföll Israel och nu bombar Israel Libanon. Israel har rätt att okupera hela Libanon.
Samma med gaza Israel har rätt och försvara sig och rätt att okupera hela gaza efter som Palestina anföll Israel

Nej hela världen står inte med Israel. Flashbackbubblan och din tv-apparat innefattar inte hela världen . På Wikipedia finns det ett kapitel som heter ”Kritik mot Israel”. Där kan du läsa mera. Om du orkar dvs, det är ganska mycket.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Israel
Citera
2024-10-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det kommer bara vara början.. Israel försöker få det att låta som det är begränsat men sen blir det som GAZA dom tar bara mer och mer mark fördriver folk och flyktingarna kommer öka.. nästa steg läste jag idag i media kan bli Iran.

Läste också att Sverige kan påverkas av detta genom att vi kan behöva ta emot flyktingar.

Jag får dock en känsla att dessa krig har varit Israels och USA planering i många år.. 7 oktober var iscensatt av Israel.

Det går så klart bara att spekulera i frågan, men det tror jag personligen verkligen inte. Däremot kunde det definitivt användas av ledarskapet för att dra igång det krig som man velat göra i decennier. Israel är ju i grunden ett extremt krigslystet land, backad av förmodligen världens starkaste allierade.
Citera
2024-10-01, 10:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Noterar att din ton i tråden är hyfsat trist med rätt aggressiva påhopp. Du har också lätt att se fel hos Israel medan du verkar ha mycket tålamod med de islamistiska skurkstater och terrorgrupper som finns i området. Vill inte också du ha en bättre värld med mindre terrorism och islamism? För om du vill det är det ju bra att terrorgrupper som Hezbollah och Hamas nu åker på pisk i Libanon och Gaza. Världen behöver mindre av förtryck och fanatisk religion, inte mer.
Så det är religionen som rättfärdigar ockupationen alltså? Härligt. Deus vult!

Jag har för övrigt hellre "trist ton" än att sitta och hitta på massa saker.
Senast redigerad av Teu 2024-10-01 kl. 10:42.
Citera
2024-10-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Varför skulle Palestinierna vilja bilda en stat precis efter att halva deras landareal tagits ifrån dem?
Israel fördrev hundratusentals Palestinier direkt vid bildandet av Israel och har sedan dess fortsatt expandera. Att FN trodde man kunde fördriva människor från deras hem för att sedan ersätta med ett annat folkslag utan att det skulle bli krig under lång tid framöver är naivt.
Sedan har du kriget 1967 där Israel ville ha mer och tog det. Detta är ett ändlöst krig som i grunden är skapat av i mitt tycke felaktiga beslut i FN.

Njaaa, alltså sedan Israels utropande, så attackerade närliggande 3 länder. De som stannade med Israel är idag medborgare.
De som istället lämnade och låvades av de förlorade länderna dubbelt upp med mark och husrum efter deras vinst blev inte välkomnade tillbaka.

Sen en viss fördrivelse och skit från båda sidor, men den stora Nakba är ju i själva verket en förlust av ett krig.
Citera
2024-10-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Elefanten i rummet är väl att Israel ockuperar Västbanken och inte tillåter en palestinsk stat din dumma jävel?

Båda Iran och dess proxy och Bibi och hans tok högerjudar behöver varandra.

Judarna fick landområdet av Storbritanien som var markens ägare innan. Så det är judiska statens rättmätiga mark. Araberna får flytta på sina håriga rövar någon annanstans.

Det är som ett gäng zigenare slagit upp ett husvagns/tältläger på din mark och sen vägrar flytta på sig. Dom säger dom har rätt bo där för all framtid pga dom bott där på din mark i två år.
Citera
2024-10-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej du får läsa på. Det här var fördelningen från början.

https://ibb.co/ChZSyZB

Och det här är hur det ser ut nu med Västbanken och Gaza utmärkt.

https://ibb.co/bHjYX1s

Dom enda som ockuperar något är i sånt fall Jordanien som tagit över den arabiska palestinska delen.

Sluta hitta på. Det var 1947 års beslut som låg till grunden till uppdelningen. Vad man bestämde innan har ingen juridisk grund. Det var också den uppdelning Israael sa ja till 1948 när deras land bildades. Det är därför 1967 gränser ligger till grund för en modernare tvåstatslösning.

Men jag tycker du ska ringa till FN och klaga.
Citera
2024-10-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Så det är religionen som rättfärdigar ockupationen alltså? Härligt. Deus vult!

Jag har för övrigt hellre "trist ton" än att sitta och hitta på massa saker.

Återigen, du visar ett remarkabelt tålamod med skurkstater och terrororganisationer. Mellanösterns enda demokrati däremot, Israel, kan du inte överhuvudtaget ha förståelse för. Man är ju numer van vid skrikvänsterns m fl:s åsikter om "ockupation" osv men ni bör veta att ni inte övertygar någon på motståndarsidan med dessa argument. Denna tråd handlar om att Israel nu slår tillbaka mot Hezbollah efter deras regelbundna attacker mot Israel. Självklart har Israel en rätt att freda sig. Hezbollah är stödda av Iran och Iran har inget högre mål än Israels utplånande. De kommer givetvis att misslyckas med detta eftersom Israels kompetens är outstanding. Tack och lov för oss övriga i den fria världen kommer den enda demokratiska staten i Mellanöstern att bestå. Kanske kan deras demokrati inspirera grannländerna till slut? Hoppas kan man i alla fall.
Citera
2024-10-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det går så klart bara att spekulera i frågan, men det tror jag personligen verkligen inte. Däremot kunde det definitivt användas av ledarskapet för att dra igång det krig som man velat göra i decennier. Israel är ju i grunden ett extremt krigslystet land, backad av förmodligen världens starkaste allierade.

Nej jag tror helt klart alla delar är noga planerade sen många år tillbaka.
Citera
2024-10-01, 11:25
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
De vågar agera för att de har världens största supermakt bakom sig. Det är lätt att vara en hjälte med en sådan koloss bakom ryggen.
USAs stöd är viktigt men Israel agerar för att de slåss för sin existentiella överlevnad. Hög disciplin och moral härrör från deras tidigare förföljelse, där de inte kan lita på någon annan förutom sig själva.
En annan viktig faktor är deras underrättelsetjänst som göra att Israel kan utföra dessa kirurgiska attacker just nu och där tom jänkarna klagar på att de inte blir informerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in