2024-09-30, 17:56
Medlem
Sameshs avatar
Hej, har en kort fråga angående Elgiganten, jag gjorde en beställning i fredags förra veckan, fick ett sms där man kan följa beställningen, där stod det att ordern har blivit vidareskickad till deras tredjeparts-partner. Jag brukar normalt inte beställa produkter från affärer som har en tredjeparts-partner, t.ex. CDON har jag helt slutat med efter att stora delar av deras sortiment inte var deras utan kom från tredjeparts-partners.

Jag gillar inte hela konceptet med att man fungerar som en sorts filial för ett annat företag, hade det stått någonstans på produktens hemsida på Elgiganten att man gör en beställning via tredjepart så hade jag inte gjort en beställning, så min fråga är: är det lagligt att inte delge information om att produkten man vill ha, ej kommer från företaget man beställer den från?

För mig som är tyvärr okunnig inom det här så verkar det märkligt att man inte blir informerad innan köpet.
Citera
2024-09-30, 18:01
Medlem
På hemsidan står väl typ, säljs via INF vill jag minnas.
Citera
2024-09-30, 18:14
Medlem
kalkryggars avatar
Står det verkligen inte på produktens sida hur det ligger till? Du får nog länka till en sån produkt/artikel som det fungerar enligt det du hävdar. För jag tvivlar på att det är så som du säger.

I övrigt så kan man ju undra varför någon handlar med el-giganten trots allt under alla år med helvete till kundtjänst och hur de svinar sig mot kunder igen, igen och igen.

https://www.youtube.com/shorts/rVYzVL_UXyc

Däremot så är ju just el-giganten ett företag som jag tror skulle kunna svin-lura folk just så som du säger.
Citera
2024-09-30, 19:01
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
På hemsidan står väl typ, säljs via INF vill jag minnas.

Ursäkta jag borde så klart ha länkat till produkten i mitt första inlägg, här är den:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/grand-theft-auto-v-ps5/433875

Kan inte se något "via INF" där i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Står det verkligen inte på produktens sida hur det ligger till? Du får nog länka till en sån produkt/artikel som det fungerar enligt det du hävdar. För jag tvivlar på att det är så som du säger.

I övrigt så kan man ju undra varför någon handlar med el-giganten trots allt under alla år med helvete till kundtjänst och hur de svinar sig mot kunder igen, igen och igen.

Däremot så är ju just el-giganten ett företag som jag tror skulle kunna svin-lura folk just så som du säger.

Ja, jag är normalt väldigt reserverad för att göra köp från Elgiganten, det är ett företag som jag håller i samma nivå som CDON vilket är lågt/dåligt.

Ursäkta jag borde så klart ha länkat till produkten i mitt första inlägg, här är den:

Jag kan ej se något som indikerar att det finns en tredjepart inblandad.
Citera
2024-09-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Den gubben är ju en klassiker att skratta ÅT. Elgiganten har skickat hans skrivare på service, var på verkstaden inte har kunnat konstatera felet. Och han får frispel och svinar mot en oskyldig medarbetare.
Har knappast med Giggen att göra, utan en idiot till kund.
Citera
2024-09-30, 19:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh

Kan inte se något "via INF" där i alla fall.

Ja, jag är normalt väldigt reserverad för att göra köp från Elgiganten, det är ett företag som jag håller i samma nivå som CDON vilket är lågt/dåligt.

Jag kan ej se något som indikerar att det finns en tredjepart inblandad.

Det är en logga för NGS (Nordic Game Supply AB) överst bredvid produktbilderna viket visar att det inte är Elgigantens vara. Kunde definitivt varit tydligare.
Citera
2024-09-30, 20:36
Avslutad
Varför skulle det behöva finnas en lag som säger att ett företag måste informera om att de säljer en vara de har köpt från ett annat företag?
Citera
2024-09-30, 20:38
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är en logga för NGS (Nordic Game Supply AB) överst bredvid produktbilderna viket visar att det inte är Elgigantens vara. Kunde definitivt varit tydligare.

Det ser jag men såvitt jag förstår så är NGS bara utgivare av spelet, inte ett företag som säljer själva spelet. Normalt så köper ju företag spel från utgivare som man sen själv säljer till vilket pris man nu väljer (rek. pris oftast)

Utgivare
Nordic Game Supply AS

Så det måste ju vara ett annat företag inblandad som är det företag som egentligen har ett lager av spelet som Elgiganten aviserar genom sin hemsida. Om jag nu inte ser helt galet på saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle det behöva finnas en lag som säger att ett företag måste informera om att de säljer en vara de har köpt från ett annat företag?

Jag ser det som en självklarhet att man vet vilket företag man köper produkten från, sen att ägaren bakom äger flera företag är ju en annan sak, köper jag något från Komplett så vet jag ju att det är samma ägare som äger Webhallen t.ex., men att inte informera köparen om att produkten kommer från en okänd tredjepart är inte acceptabelt i mina ögon.

hur vet jag att detta företag är tillförlitligt?, nu är ju Elgiganten en skitfirma mer eller mindre men tänk om jag går in på Trustpilot eller liknande sida för att kolla omdömen om ett företag som jag funderar att beställa ifrån och jag köper produkten baserat på detta omdöme, men så är det istället en tredjepart som är företaget som jag beställer från, då har jag ingen som helst aning om hur pålitligt det företaget är, jag vet inte om deras produkter är av bra kvalitet eller om hur hållbarheten osv

I detta fall så vet jag inte ens vilken tredjepart Elgiganten samarbetar med för det tillsynes saknas information om det på länken jag skickade.
Senast redigerad av Samesh 2024-09-30 kl. 20:45.
Citera
2024-09-30, 20:51
Avslutad
Citat:
Jag ser det som en självklarhet att man vet vilket företag man köper produkten från, sen att ägaren bakom äger flera företag är ju en annan sak, köper jag något från Komplett så vet jag ju att det är samma ägare som äger Webhallen t.ex., men att inte informera köparen om att produkten kommer från en okänd tredjepart är inte acceptabelt i mina ögon.

hur vet jag att detta företag är tillförlitligt?, nu är ju Elgiganten en skitfirma mer eller mindre men tänk om jag går in på Trustpilot eller liknande sida för att kolla omdömen om ett företag som jag funderar att beställa ifrån och jag köper produkten baserat på detta omdöme, men så är det istället en tredjepart som är företaget som jag beställer från, då har jag ingen som helst aning om hur pålitligt det företaget är, jag vet inte om deras produkter är av bra kvalitet eller om hur hållbarheten osv

I detta fall så vet jag inte ens vilken tredjepart Elgiganten samarbetar med för det tillsynes saknas information om det på länken jag skickade.
Jag kanske missförstår dig.

Du har väl gjort affären med Elgiganten? Och om det blir något reklamationsärende så är det ju till dem du vänder dig. Det är ju Elgiganten som blir ansiktet mot dig oavsett. Eller är det något jag har missat?
Citera
2024-09-30, 20:58
Medlem
Sameshs avatar
Citat:

Du har väl gjort affären med Elgiganten? Och om det blir något reklamationsärende så är det ju till dem du vänder dig. Det är ju Elgiganten som blir ansiktet mot dig oavsett. Eller är det något jag har missat?

Jo det är sant, men varan kommer inte från Elgiganten, och i detta fallet så vet jag inte var spelet kommer ifrån. Tänk dig att du ska köpa en soffa, du väljer IKEA (eller valfritt möbelföretag för att du vill vara säker på att det är en "ordentlig" soffa, att det är riktigt läder och att det inte har blivit behandlat med farliga kemikalier eller whatever, du gör beställning från IKEA och du ser sedan när leveransen är på väg att soffan kommer från en tredjeparts-partner, en tredjepart som du inte vet någonting om, du vet inte om det är ett pålitligt företag, du vet inte om deras soffor är bra eller "säkra".

Nu hade så klart något sånt här aldrig hänt med IKEA men du förstår nog poängen jag försöker att förklara, nu är så klart ett litet spel ingen "big deal" , men det är principen som betyder något här för mig, jag försöker aktivt att undvika beställa saker genom "tredjepart-partners", efter det här så hamnar Elgiganten på samma "icke-köpa-från" lista som CDON.
Citera
2024-09-30, 21:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det ser jag men såvitt jag förstår så är NGS bara utgivare av spelet, inte ett företag som säljer själva spelet. Normalt så köper ju företag spel från utgivare som man sen själv säljer till vilket pris man nu väljer (rek. pris oftast)

Utgivare
Nordic Game Supply AS

Så det måste ju vara ett annat företag inblandad som är det företag som egentligen har ett lager av spelet som Elgiganten aviserar genom sin hemsida. Om jag nu inte ser helt galet på saker och ting.

Utgivare for GTA spelen är väl ändå Rockstar Games ?
Citera
2024-09-30, 21:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Oftast när du köper från 3e part via dessa marknadsplatser så brukar det vara 3e parten som ansvarar för garanti/reklamation/retur med, marknadsplatsen upplåter bara annonsplats/platform för försäljningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in