Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Från artikeln:
Washington Posts källa tillägger att invasionen skulle vara i mindre skala än den 2006 års invasion av Libanon.
Den invasionen varade i drygt en månad, och drygt 30 000 soldater från Israel deltog då.
Jag är inte kunnig i krigstaktik och medveten om att de har Gaza att tänka på också men är det inte lika bra att de satsar rejält om de nu ändå skall gå in? Rensa upp ordentligt och ge plats åt Libanons riktiga regeringsstyrkor att sedan sköta området? Det borde ju förbättra hela Libanons situation något enormt att rensa upp Hizbollahs alla ormbon i området.
Då måste de (libanesiska armen) flytta alla civila shiamuslimer i området. Det är ett av deras huvudområden i Libanon. Var tänkte du flytta dem? Israel? :-) Dessutom, ganska många sunni-muslimer i Libanon tycker om Hizbollah, så länge de slåss mot Israel.
Sen har Israel hållit på i ett år i Gaza och mig veterligen så finns Hamas kvar. Södra Libanon är större. Israel vill åka slå sönder avskjutningssystem och lager i södra Libanon.
Israel har en fördel i att Hizbollahs Command-control måste vara skadat. men Hizbollah har fått stridsvana i Syrien och dessutom vana slås i små grupper. Vi kommer få veta hur stor skada Hizbollah har tagit snart. Jag är inte så säker att deras moral har sjunkit till botten. Hela Shia-varianten av Islam bygger på martyrer.
Ex från Iran "Additionally, the themes of martyrdom are evident in children's textbooks from a very young age, with as much as 10 percent of the texts depicting themes of death and martyrdom" (Wiki)
Tänk att växa upp med det.
Moody, de som sätter länder "creditrating" är negativa över Israels framtid. Ett av skälen är att Israel ser ut att sakna en utgångsstrategi.
https://www.timesofisrael.com/moodys-slashes-israels-credit-rating-amid-hezbollah-escalation-war-costs-to-economy/