2024-09-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
2200 är ju ett hån mot dig. OK om det varit några dagar bara men inte så där lång tid. Att de strulat bort pengarna så länge kan inte accepteras. Säg att du behövt pengar och varit tvungen att ta dyra lån nu istället. 50 000:- hade varit en rimlig ersättning för att jag skulle känna mig kompenserad.

Om så var fallet hade TS ecentuellt haft ett rimligt case att stämma dem för ekonomisk skada. Och då den faktiska ekonomiska skadan, inte 50 000 höftat ur röven. Den skadan skall då bevisas oxå.
Citera
2024-09-30, 16:33
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trejdbruttan
Avanza vill för detta ersätta mig 3% ränta i ”goodwillersättning” för de dagar pengarna varit borta vilket motsvarar ca 2200kr. Ett skämt tycker jag och överklagar.

OMX ökade ca 1% under den perioden, jämfört är 3% bra.
Citera
2024-09-30, 16:36
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
2200 är ju ett hån mot dig. OK om det varit några dagar bara men inte så där lång tid. Att de strulat bort pengarna så länge kan inte accepteras. Säg att du behövt pengar och varit tvungen att ta dyra lån nu istället. 50 000:- hade varit en rimlig ersättning för att jag skulle känna mig kompenserad.

50 000 kr som kompensation för 350 000 kr försvunna i 2,5 månader motsvarar en årsränta på 68%. Du kan låna jävligt mycket billigare.

Ja jävlar vad många som tror att de har rätt till skadestånd av amerikanska mått.
Citera
2024-09-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
OMX ökade ca 1% under den perioden, jämfört är 3% bra.

Men han har ju inte FÅTT 3 %
Det är ju 3 % årsränta. Han fick bara ränta för 78 dagar.
Citera
2024-09-30, 16:54
Medlem
Citat:
Jag fick hjälp av banken att göra en flytt av en del av mitt ISK på ca 350 000kr från Avanza till Nordea. Pengarna lämnar Avanza den 20 juni och när dagarna går men inga pengar dyker upp på Nordea försöker jag reda ut vart de är och när de kommer. Avanza säger sig ha gjort sitt och Nordea har ingen aning. Veckorna går och inte pengar syns till.

Jag kontaktar båda bankerna gång på gång och ingen vet någonting. I slutet av sommaren visar det sig efter mycket utredning att Avanza gjort ett mänskligt misstag och att pengarna gått till ett helt annat konto. Vart vet jag fortfarande inte. Men runt den 5 september får jag äntligen tillbaka mina pengar på Nordea och de har då varit på vift i 78 dagar.

Avanza vill för detta ersätta mig 3% ränta i ”goodwillersättning” för de dagar pengarna varit borta vilket motsvarar ca 2200kr. Ett skämt tycker jag och överklagar. Men blir hänvisad att ta mitt klagomål vidare inom Avanza och om jag gör det kvarstår inte längre erbjudandet om 3% ränta. Är det någon som vet vad bankerna har för ansvar när de göra missar som denna? Att slarva bort privatkunders kapital på detta visa.

Det fetade är skandal.

3% är mindre än vad du hade fått på ett räntekonto.
Avanza behandlar dig som skit dubbelt.
Först slarvet, sedan usel kompensation.

Tack för att du delar med dig.
Citera
2024-09-30, 17:03
Medlem
comperios avatar
Två frågor.

1. Även om du ber en bankman utföra överföringen måste väll du som kund signera överföringen med ditt BankID? Och därmed verifiera var överföringen går? Annars kan ju vem som helst ringa avanza och be om att få pengar flyttade... Man borde kanske prova

2. Alla transaktioner är synliga i Avanzas app/hemsida. Kan du inte se överföringen där?
Citera
2024-09-30, 17:07
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Jag fick hjälp av banken att göra en flytt av en del av mitt ISK på ca 350 000kr från Avanza till Nordea. Pengarna lämnar Avanza den 20 juni och när dagarna går men inga pengar dyker upp på Nordea försöker jag reda ut vart de är och när de kommer. Avanza säger sig ha gjort sitt och Nordea har ingen aning. Veckorna går och inte pengar syns till.

Jag kontaktar båda bankerna gång på gång och ingen vet någonting. I slutet av sommaren visar det sig efter mycket utredning att Avanza gjort ett mänskligt misstag och att pengarna gått till ett helt annat konto. Vart vet jag fortfarande inte. Men runt den 5 september får jag äntligen tillbaka mina pengar på Nordea och de har då varit på vift i 78 dagar.

Avanza vill för detta ersätta mig 3% ränta i ”goodwillersättning” för de dagar pengarna varit borta vilket motsvarar ca 2200kr. Ett skämt tycker jag och överklagar. Men blir hänvisad att ta mitt klagomål vidare inom Avanza och om jag gör det kvarstår inte längre erbjudandet om 3% ränta. Är det någon som vet vad bankerna har för ansvar när de göra missar som denna? Att slarva bort privatkunders kapital på detta visa.

Visserligen ganska låg ersättning för att personalen är inkompetent men samtidigt må du inse misstaget i din egna inkompetens,
att du inte på egen hand klarar av att göra en enkel banköverföring med dina egna pengar,
du lägger istället uppdraget i någon okänd människas händer.
Citera
2024-09-30, 17:17
Medlem
Duerfs avatar
Vad som är en rimlig ersättning beror på vad som hänt.

Har TS gett Avanza fel kontonummer eller var det Avanza som missade något här?
Såldes innehavet för 2.5 månader sedan och pengarna skramlade runt som likvida medel eller låg pengarna kvar i värdepapper och hade en chans att ta del av värdeökningar?
Citera
2024-09-30, 17:29
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Pga tidsväde av kapital så måste du ju självklart ha en riskpremium.

Det du gör är att anlita en jurist och försök stämma dem för de du har blivit utsatt för.

Psykiskt stress, alternativ kostnad etc .

Få dina miljoner.

Solklar seger i rätten.

Begär intern kommunikation bilaga så att de inte kan snacka bakom din rygg. Och säga som tex att du skrev fel konto etc.

Avanza är ändå en skitmäklare.
Mitt råd är det motsatta. Gå aldrig till tingsrätten för något. De är inte intresserade av sanningen, bara efter vad som står i lagboken. Advokater är krämare som tar 1500-5000 kr i timmen för att kopiera papper. De kan i allmänhet ingenting. Man sover dåligt flera dagar innan en rättegång. Man har inte minsta susning om vem som slumpmässigt kommer att vinna. Ingen rättvisa kommer att skipas.

TS bör istället öva upp sin tolerans och givmildhet och förlåta avanza för vad som skett. Det är mänskligt att fela. Finns inget som man mår bättre av än att förlåta.

Innan jag överför stora belopp till nytt konto brukar jag testa med 1 kr så jag ser att allt gick bra.

Avanza, jag har en private banking-depå där och de är alldeles utmärkta med bra service och bra villkor.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-30 kl. 17:32.
Citera
2024-09-30, 18:15
Medlem
Trolltråd. Har själv jobbat på Avanza och det går inte att tappa bort någons pengar. Då är det något annat som gått fel.
Citera
2024-09-30, 18:42
Medlem
Du hade kvar samma andelar eller aktier när de dök upp på nya kontot efter 78 dagar, så du har inte förlorat något såvida du inte tvingades avstå från att sälja.
Citera
2024-09-30, 18:46
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo

Avanza, jag har en private banking-depå där och de är alldeles utmärkta med bra service och bra villkor.

Korrekt, Avanza PB is the shit. Är man bolånetorsk så är deras PB bolån klart ett av marknadens bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in