2024-09-30, 09:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Varje vettig arbetsgivare skulle självklart gå med på att ge dig en dag ledigt för något viktigt. Bara man säger till i god tid. Om det blir en betald dag eller inte beror ju på om du har innestående komptid eller semester, men ibland kan en arbetsgivare vara schysst ändå. Beror på vilket typ av jobb man har, skulle jag säga. På tjänstemannasidan brukar sånt vara lite mer flexibelt.
Citera
2024-09-30, 10:10
Medlem
Man kan ta en semesterdag i förskott.
Citera
2024-09-30, 10:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Tjänstledig? Här har vi en idiot som inte vet vad tjänstledig är för något.
Men här har vi tydligen en smartskalle som vet vad tjänstledighet är för något. Då får du berätta för oss andra. Vi ser fram emot din förklaring.
Citera
2024-09-30, 11:02
Medlem
Yinool0401s avatar
Låter som ett gäng 10åringar som svarar här.

Säg exakt som det är, om chefen tycker du är ok så löser hen det åt dig, värsta som kan hända är att du få ledigt utan betalt.

Om chefen inte gillar dig skulle du inte fått chansen oavsett, såklart dom förstår det. Gör inte större grej av det än det är. Vi har alla ett liv utanför jobbet och en dag kommer varken göra från eller till i det långa loppet.

Om chefen skulle giddra om något sånt här skulle jag direkt börja se mig om efter annat då du inte skulle klara av en sådan skit i det långa loppet.

Capiche?
Citera
2024-09-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBForBeats
Jag påbörjadd min anställning som är heltid för snart tre veckor sedan. Allting har hittils gått bra skulle jag säga även om jag fortfarande är i upplärning. Men har inte missat någonting.

Dock om jag endast skulle kunna ta 1 dag ledig skulle det hjälpa mig mycket pga personliga skäl. Jag skulle dock föredra att göra det utan att fejk sjukanmäla.

Jag har inga ju inga semesterdagar ännu. Och mitt arbetskontrakt räcker endast till mars.

En bra chef ger ju ledigt om han har möjligheten, och att det är något du behöver göra?

Jag hade kanske kört en vit lögn, att du ska till läkaren och kolla upp något (ta gärna nåt som du faktiskt redan har kollat, eller har problem med).
Citera
2024-09-30, 11:27
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har haft flera anställningar i flera år.
Varenda gång jag behöver en dag för privat göromål reagerar cheferna som om man vore slav.
Varför de är så oflexibla kan jag inte begripa.
Snart behöver man väl föranmäla eget dödsfall...
Citera
2024-09-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Håll käft din mammakn*llare, tjänstledighet är ledighet utan lön, har han inga semesterdagar att ta ut så kan det beviljas. Jag tvingades själv använda det vid ett läkarbesök för några månader sedan då min arbetsgivare inte tillät läkarbesök med lön eller att man sjukskrev sig för dessa. Vid en nyanställning sa jag innan jag anställdes att jag hade en resa inplanerad om 2 månader och att de får anställa mig med det i åtanke. De sa att det var okej, att de kunde lägga det som tjänstledighet. Vilket vi gjorde. Vad fan tror du att tjänstledighet är? Är du en idiot som tror att den måste vara långvarig för studier eller? Läs kartan broder.
Men nu finns det ju minst obetalda semester dagar om det inte finns betalda semester dagar. Villket är betydligt bättre än tjänstledighet. Så frågan du är varför du tjatar om tjänstledighet?
Citera
2024-09-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men här har vi tydligen en smartskalle som vet vad tjänstledighet är för något. Då får du berätta för oss andra. Vi ser fram emot din förklaring.
Prata med din chef och säg du vill ta en obetald semesterdag eller något. Kom inte dragandes med att du vill vara tjänstledig då kommer han sätta din tjänst på samhall
Citera
2024-09-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Prata med din chef och säg du vill ta en obetald semesterdag eller något. Kom inte dragandes med att du vill vara tjänstledig då kommer han sätta din tjänst på samhall

Yes, man ber om att va tjänsteledig en dag (eller hur många dagar man behöver).
Citera
2024-09-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Yes, man ber om att va tjänsteledig en dag (eller hur många dagar man behöver).
Nej man söker inte tjänstledigt.
Citera
2024-09-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Man har rätt till 25 dagar semester i Sverige. Har man inte sparat ihop betalda dagar får man ta obetalda. Börjar man sin anställning efter den 31 augusti har man rätt till 5 dagar obetald semester under innevarande år.

Det fetade är alltså vad som gäller för dig förutsatt att informationen du angett är korrekt.
Man kan få ledigt av personligaskäl med .
Citera
2024-09-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Man kan få ledigt av personligaskäl med .

Enskilda angelägenheter hette det förr i tiden. Nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in