Citat:
Ja, började man gå 2009 så kanske man har en annan känsla. Jag började följa allsvenskan i mitten på -90 talet. Hur ser det ut sedan dess?
Ja, dom har Sveriges bästa träningsanläggning och fina försäljningar, så bättre än 9:a är ju att förvänta. Men pengar försvinner fort om man underpresterar och med 4000 pers på läktarna så kommer man inte långt. Där har tom GAIS ett bättre underlag (antar jag).
Ja, dom har Sveriges bästa träningsanläggning och fina försäljningar, så bättre än 9:a är ju att förvänta. Men pengar försvinner fort om man underpresterar och med 4000 pers på läktarna så kommer man inte långt. Där har tom GAIS ett bättre underlag (antar jag).
Första stycket: Lags framgångar har väl alltid gått i cykler. Som jag skrev i inlägget har jag ju följt fotboll sedan 70-talet (född 1967). Farsan tog med mig på Nya Ullevi när jag var några år.
Men 2009 och framåt kan ses som skiftet av Häcken från jojoklubb om än på bättre nivå än innan. De hade inte riktigt resurserna innan och de börjar faktiskt få till en klack som även om den inte är stor jämfört med de etablerade storstadlagen i alla fall är stor skillnad jämfört med tidigare. Idag hör man ju på jobbet och bland bekanta att de fått en del yngre fans det hörde man ju aldrig på fikaraster och luncher tidigare.
Och det är ju deras status idag som är deras utgångspunkt för framtiden. Självklart kan de göra bort sig om de missköter sig. Minns vilken status Blåvitt hade 1996.
Sedan kan man ju se på Hammarby. Superettan 2009-13, 1990 tal upp och ned.
Djurgården 1981 åkte man ut , sedan förlorade kval mot AIK och Kalmar, tyvärr upp via oss men sedan jojolag fram till 2000. Helsingborg etablerat 1993-2016 sedan jojo.
Norrköping många år i SE.
Öster hopplösa som ju tidigare för veteraner som mig var ett etablerat allsvenskt lag.
Såklart att Häcken kan falla tillbaka.
Men vi i GAIS har inte samma status idag som 1970-talet. Vi och ÖIS har förlorat vår position när det gäller nyrekrytering av fans vilket är illa. Vi har dessutom inte samma befolkningsunderlag som Stockholmsområdet att fördela ut på våra lag. Sedan kommer det alltid att finnas personer som väljer det udda, men framgångar krävs. Det var tur för oss att vi kom tillbaka efter att varit borta sedan 2012. Men det krävs ett antal år för att det skall bli märkbart tror jag.