2024-09-28, 12:46
Medlem
Vilken dubbelsmäll för Scania, dels riskerar dom sina investerade miljarder i fabriken och på det så får dom inga batterier till sina lastbilar.
Citera
2024-09-28, 12:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myraite
Varför är arbetarna så rädd att prata med media? Dom få som ställer upp på en intervju säger inte många negativa ord om northvolts framtid. Jag menar att detta är ingen liten grupp människor med makt som håller varann om ryggen, utan det är helt vanliga människor som är anställd på ett stort företag, människor som lämnat sitt hemland och kommit till Skellefteå för att bli varslad första dagen.

Jag hade varit rasande. En chef som lovar guld och gröna skogar men inte kan leverera, säljer aktier innan företaget är påväg ner i avgrunden och arbetsplatsolyckor som avlöser varann. Är det något avtal som dom skrivit under vid anställningen att dom inte får prata med media?

Vad får dig att tro att de anställda skulle ha någon kunskap om Northvolts framtid?
Citera
2024-09-28, 12:50
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad får dig att tro att de anställda skulle ha någon kunskap om Northvolts framtid?

Åsikt / spekulation != kunskap
Citera
2024-09-28, 12:59
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Konstgjord grafit var tänkt att tillverkas i anslutning till Northvolt ett. Allt skulle tillverkas på truckavstånd sade man.

Vad som hände med den så kallade grafitfabriken vet nog ingen. Istället sitter vi här 7 år senare och är beroende av Kina samtidigt som vi verkar vara enda land Kina inte exporterar till.

Vi har bättre grafit än Kina och Kina kommer inte få ett skit av det i framtiden. Någon i Kina verkar kunna spå in i framtiden. Nåja, de har inte fel.

Vi har börjat i fel ände, det är därför vi misslyckas. Gör om, gör rätt.
Citera
2024-09-28, 13:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten

Åsikt/spekulation ≠ kunskap

Hur du kan tro något annat är ju anmärkningsvärt, men tyvärr är det ju så politiker och en stor del bland befolkningen agerar. Det är därför det sprids så mycket falsk information och görs så få [om ens några] konsekvensbeskrivningar.
Citera
2024-09-28, 13:03
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Varför är arbetarna så rädd att prata med media? Dom få som ställer upp på en intervju säger inte många negativa ord om northvolts framtid. Jag menar att detta är ingen liten grupp människor med makt som håller varann om ryggen, utan det är helt vanliga människor som är anställd på ett stort företag, människor som lämnat sitt hemland och kommit till Skellefteå för att bli varslad första dagen.

Jag hade varit rasande. En chef som lovar guld och gröna skogar men inte kan leverera, säljer aktier innan företaget är påväg ner i avgrunden och arbetsplatsolyckor som avlöser varann. Är det något avtal som dom skrivit under vid anställningen att dom inte får prata med media?

Man väntar väl med att pissa på chefen tills dess man defacto är arbetslös och inte behöver bry sig om att chefen är sur antar jag. Orka trillskas med en sur jävel till chef även om man är varslad liksom....jag hade väntat tills sista arbetsdagen/dagarna och var inskriven på AF innan jag släppte ut min ilska....men då hade jag dragit på rejält också

Jag blev uppsagd pga nedläggning för ca 2 år sedan, jag höll masken tills det var över trots att frustrationen hade varit stor på arbetsplatsen i många år. Det här var ortens gigant och största arbetsgivare som gick i stöpet, men nu såhär efteråt pissar man hårt på sin gamla arbetsgivare. Man vill inte skapa mer problem än man redan har liksom...det kan vänta. När man ändå redan har förlorat jobbet vill man bara ha en så lugn avslutning på uppsägningstiden som möjligt och förbereda sig på det som kommer efteråt utan ytterligare problem och konflikter. Min känsla är att Northvolt ledning inte är så jävla balanserade (bara spekulationer från min sida) så det kanske är typerna som jävlas om man öppnar käften?
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2024-09-28 kl. 13:08.
Citera
2024-09-28, 13:38
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Åsikt/spekulation ≠ kunskap

Hur du kan tro något annat är ju anmärkningsvärt

Ni skriver samma sak.
Citera
2024-09-28, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
De räknar skallar, som alla kommuner. För varje kommunmedborgare får de en summa ur den centrala kommunskattepotten. Det är inte som många tror att ens skatteinbetalning går direkt in i kommunkassan där man bor.

Sedan skiter kommunen lite grovt sett i om kommunmedborgaren jobbar eller går på någon form av statlig ersättning. En skalle extra är bättre än ingen skalle extra på formuläret för utbetalning.

De hoppas helt enkelt få nya och/eller behålla nya kommunmedborgare så att de kan anställa några av dem med nytillskotten från skattepotten och kommunen svälla. Kommunen är ju också ute och lobbar för sänkta lönekrav för arbetstillstånd.

Det jollras även om att gästarbetarna ska in i arbetsmarknadsutbildningar. Pervers ordning som råder nuförtiden.

Sandviken modellen kallad, där man fuller kommunen med socialbidrags fall och tro man sej uppfunnit en pengar maskin.
Citera
2024-09-28, 14:11
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Man väntar väl med att pissa på chefen tills dess man defacto är arbetslös och inte behöver bry sig om att chefen är sur antar jag. Orka trillskas med en sur jävel till chef även om man är varslad liksom....jag hade väntat tills sista arbetsdagen/dagarna och var inskriven på AF innan jag släppte ut min ilska....men då hade jag dragit på rejält också

Jag blev uppsagd pga nedläggning för ca 2 år sedan, jag höll masken tills det var över trots att frustrationen hade varit stor på arbetsplatsen i många år. Det här var ortens gigant och största arbetsgivare som gick i stöpet, men nu såhär efteråt pissar man hårt på sin gamla arbetsgivare. Man vill inte skapa mer problem än man redan har liksom...det kan vänta. När man ändå redan har förlorat jobbet vill man bara ha en så lugn avslutning på uppsägningstiden som möjligt och förbereda sig på det som kommer efteråt utan ytterligare problem och konflikter. Min känsla är att Northvolt ledning inte är så jävla balanserade (bara spekulationer från min sida) så det kanske är typerna som jävlas om man öppnar käften?

Dessutom kan man behöva referenser för nästa jobb.
Citera
2024-09-28, 14:23
Avslutad
Citat:

Enkelt, NVs policy är att man inte får prata med media, det kan enligt NV själva leda till omedelbart avsked. Då det också enligt uppgift knappt är några svenskar som kan sina rättigheter så är det en utmärkt skrämseltaktik.
Citera
2024-09-28, 14:31
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Läste också detta och skakade på huvudet. Vi har inte behov av lågutbildade invandrare som får ett hittepåjobb via kommunen för 20000kr/mån utan de vi behöver är välutbildade invandrare som verkligen har kunskaper som vi saknar här i landet.

Att man nu försöker göra avsteg från en regel kommer ge ringar på vattnet och plötsligt är det ok för alla analfabeter att få stanna för att de plockar skräp en dag i veckan via samhall eller annat skit.

Nu var det någon snyfthistoria om en mamma och hennes femåriga son som flyttat till skellefteå och blev varslad samma dag hon började och nu hoppades få jobb som måltidsarbetare i kommunen. Hon älskade staden redan och frågan är hur många dagar hon bott där.
Än så länge har hon inte känt av mörkret och kylan ska tilläggas.

Låter absolut inte som en person vi behöver här men hon lät ändå som om hon hade någon form av utbildning då hon pratade bra engelska.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/genevieve-sades-upp-fran-northvolt-i-skelleftea-pa-sin-forsta-arbetsdag

Måltidsenheten i Skellefteå skulle visst anställa 10 personer och hon gillade att laga mat, pratade bra engelska och verkade vara en positiv person som inte tyckte synd om sig själv utan accpterade livets realiteter. Hon får gärna stanna.

Arbetskraftsinvandrare har det funnits gott om i Sverige sedan andra världskriget. Det är inte den gruppen som ställt till problem. Vi kan inte dra alla med utländsk bakgrund över en kam.

Skellefteå och Västerbotten och Norrbotten har låg arbetslöshet och sörlänningarna vill inte flytta dit så då är alternativet att ta in invandrare.

Frågan är vad vi ska göra åt den stora arbetslösheten i södra Sverige t ex Skåne? Vad ska vi göra åt alla utomeuropeiska arbetslösa? Regeringen verkar tro att det ska lösas med sänkta bidragstak för stora barnfamiljer och sänkta socialbidrag och höjda återvandringsbidrag. Men det är spel för gallerierna. Folk som levt på bidrag i 20-30 år kommer inte att börja jobba helt plötsligt. Eller att flytta hem igen.
Citera
2024-09-28, 14:53
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
...

Skellefteå och Västerbotten och Norrbotten har låg arbetslöshet och sörlänningarna vill inte flytta dit så då är alternativet att ta in invandrare.

....

Betalar man bra flyttar svensken dit. Men det är billigare för företaget att gå ut på världsmarknaden för att hitta folk, än att höja lönerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in