2024-09-27, 15:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag är inte intresserad av att skriva mer med anledning av vad du intygar i stycke två.
Om det så finns ett efterliv så blir det djävulens ansvar att lära er lite vett för det spelar ingen roll vad nån människa säger.
Nu tror jag inte på något efterliv eller demoner. För det mesta spelar det ingen roll vad människor säger. Ibland gör det det. Det handlar om vem som säger vad för vilka. Men oavsett fortsätter vi ändå att säga saker.
Citera
2024-09-27, 16:40
Medlem
Som vanligt går det aldrig framåt med filosofi utan det stannar alltid bara vid olika åsikter. Antinatalism och natalism är bra exempel på det 🙂

Man kan säga att naturvetenskapen är en Ferrari, filosofin en Opel och religionen en lådbil när det gäller att försöka förklara hur verkligheten fungerar.
Citera
2024-09-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du kanske redan har länkat? Annars kan man läsa hela artikeln t ex här:

What's up with anti-natalists? : an observational study on the relationship between dark triad personality traits and anti-natalist views

https://research-repository.st-andrews.ac.uk/handle/10023/23524

Tack för tipset!
Citat från två olika studier, fast båda säger ungefär samma sak. Här är den andra i vilket fall: https://www.researchgate.net/publication/365863069_Dark_personality_traits_and_anti-natalist_beliefs_The_mediating_roles_of_primal_wor ld_beli efs
Citera
2024-09-27, 17:57
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det stämmer. Det är mest psykopater och machiavelliska personer som har stark korrelation till antinatalism.
The results of this study indicate that the dark triad personality traits of Machiavellianism and psychopathy are strongly associated with anti-natalist views.
Men vissa delar som är vanligt i narcissism har ändå en märkbar korrelation.
The results indicate that, as expected, specific dark personality traits (i.e., antagonistic narcissism, psychopathic meanness, psychopathic disinhibition, and antagonistic Machiavellianism) were positively associated with certain anti-natalist beliefs.
Det är lite därför jag har varit ganska framåt med folk här i tråden. Alla som gnäller om sånt här är såna som fallit offer (vilket så klart är olyckligt), och sen bestämt sig för att fortsätta vara offer (patetiskt), och envisas med att varenda människa på jorden också är offer (vanföreställning).

(Nåja. Inte alla. En del vet vad dom håller på med, och kommer mest troligt vara offer hela livet.)

Jag kan inte uttala mig om andra människor men inget av det där stämmer in på mig och det tror jag inte det gör på de andra antinatalisterna heller.
Och för det andra är det inte ens relevant att diskutera psykologi då detta forum handlar om filosofi.
Hur svårt kan det vara att särskilja saker?
Det är precis som att i en religiös debatt tjafsa om egenskaper hos religionens anhängare istället för religionen i sig.
Men detta fenomen är inte ovanligt för ni har ingenting att komma med informationsmässigt så då får man köra på smutskastning istället.
Citera
2024-09-27, 18:06
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu tror jag inte på något efterliv eller demoner. För det mesta spelar det ingen roll vad människor säger. Ibland gör det det. Det handlar om vem som säger vad för vilka. Men oavsett fortsätter vi ändå att säga saker.

Det var bara ett ordspråk för att du ska förstå lite bättre hur jag tycker om sådana som du.
Men ärligt talat så är detta ännu en anledning till att livet är piss. Den fakta vi har idag säger ingenting om att ett efterliv är möjligt.
Tänk att en kallblodig mördare kommer dö lika skuldfritt som någon som t.ex vigt hela livet åt välgörenhet.
Universell rättvisa anser jag är ett kriterium för att livet ska vara värt något.
Citera
2024-09-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Som vanligt går det aldrig framåt med filosofi utan det stannar alltid bara vid olika åsikter. Antinatalism och natalism är bra exempel på det 🙂

Man kan säga att naturvetenskapen är en Ferrari, filosofin en Opel och religionen en lådbil när det gäller att försöka förklara hur verkligheten fungerar.

Ja, med det förbehållet att alla tre bilarna står på skroten. Om du exempelvis tror naturvetenskapen kommer kunna förklara medvetandets uppkomst och dess relation till det upplevda är du naiv. Det är av detta skälet och en massa andra som nämnts som vi bör lägga ner hela projektet och sluta föröka oss. Avtändning för mänskligheten är räddningen före andra mindre trevliga scenarion kommer oundvikligen utspelas. Men vi vet redan vad mänskligheten valt. Jaja, låt gå.
Citera
2024-09-27, 18:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja, med det förbehållet att alla tre bilarna står på skroten. Om du exempelvis tror naturvetenskapen kommer kunna förklara medvetandets uppkomst och dess relation till det upplevda är du naiv. Det är av detta skälet och en massa andra som nämnts som vi bör lägga ner hela projektet och sluta föröka oss. Avtändning för mänskligheten är räddningen före andra mindre trevliga scenarion kommer oundvikligen utspelas. Men vi vet redan vad mänskligheten valt. Jaja, låt gå.
Vetenskapens stora styrka är just att den INTE direkt försöker besvara de s k stora frågorna, som iaf till en början bara är ohanterbara, och därmed bara kan leda fel. Istället fokuserar man på de mycket mindre frågor som man KAN hantera och göra experiment och observationer på, och därmed sakta men säkert bygga upp en mycket säkrare kunskap. Vilket i längden kan leda till rent mirakulösa resultat även om frågor som iaf tangerar de "stora". Det är en spännande resa som i sig är meningsskapande, iaf för mig och många andra, och vi kan bara hoppas på att den kan fortsätta länge till även i kommande generationer. Det känns bra att vara en liten del av pusselbygget (som fysiker, men även genom att bara vara en del av detta samhälle), även om jag nog inte får leva tillräckligt länge för att få svar på alla de frågor jag har. Varför skulle inte medvetandet kunna förklaras en dag? Vi vet iaf otroligt mycket idag jmf m t ex för hundra år sen.
Citera
2024-09-27, 18:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nu pratar du i nattmössan för det var inte längesedan du sade att du aldrig hade upplevt lidande lol
Låt säga att det hade presenterats en vetenskaplig studie som mätte vår livsglädje och lidande och att den på goda grunder visade att människor generellt sätt lider mer än vad de är glada.
Det hade varit fullt möjligt att göra en sådan studie där hjärnforskare, biologer, psykologer och samhällsvetare m.m gjorde en insats för att svara på vilket håll det lutar åt, att det hade varit normbrytande och inte accepteras är en annan sak.
Men säg att man gjorde studien och att svaret föll på att människan generellt upplever mer lidande än lycka, hade du inte kunnat hålla med mig ens då?

Citat:
Jag kan inte uttala mig om andra människor men inget av det där stämmer in på mig och det tror jag inte det gör på de andra antinatalisterna heller.
Och för det andra är det inte ens relevant att diskutera psykologi då detta forum handlar om filosofi.
Hur svårt kan det vara att särskilja saker?
Det är precis som att i en religiös debatt tjafsa om egenskaper hos religionens anhängare istället för religionen i sig.
Men detta fenomen är inte ovanligt för ni har ingenting att komma med informationsmässigt så då får man köra på smutskastning istället.
Nu säger du ju direkt emot dig själv.

Den sortens studie du talar om i första citatet är ju just en psykologisk studie, men såna tycker du ju inte är relevanta enligt det andra citatet.

ÄR antinatalism verkligen filosofi? Kan man isf få be om lite mer tankeskärpa och konsekvens i argumenten, värdiga en filosofisk diskussion?
Citera
2024-09-27, 18:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det var bara ett ordspråk för att du ska förstå lite bättre hur jag tycker om sådana som du.
Men ärligt talat så är detta ännu en anledning till att livet är piss. Den fakta vi har idag säger ingenting om att ett efterliv är möjligt.
Tänk att en kallblodig mördare kommer dö lika skuldfritt som någon som t.ex vigt hela livet åt välgörenhet.
Universell rättvisa anser jag är ett kriterium för att livet ska vara värt något.
Då får du väl göra det. Jag har aldrig trott på universell rättvisa. Frågan jag ställer mig är snarare, varför skulle det finnas det? Varifrån har du fått den idén? Man kan anse att alla ska var glada jämnt, men det kommer inte att hända, bara för att man anser det.

Man kan till och med fråga sig vad som är rättvisa. Inte heller lätt att svara på från fall till fall. Frågan är även vad som är rätt och vad som är rättvist. Inte nödvändigtvis samma sak faktiskt.

Däremot finns det olika rättssystem där man försöker skipa någon form av rättvisa, utifrån nåt.
Senast redigerad av EnCarte 2024-09-27 kl. 18:59.
Citera
2024-09-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan

Bara lugn chefen. Det löser sig alltid på något sätt.
Citera
2024-09-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Bara lugn chefen. Det löser sig alltid på något sätt.

Liemannen fixart. Han jobbar outtröttligt 24/7 för att rätta till dom ändlösa misstagen.
Citera
2024-09-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vetenskapens stora styrka är just att den INTE direkt försöker besvara de s k stora frågorna, som iaf till en början bara är ohanterbara, och därmed bara kan leda fel. Istället fokuserar man på de mycket mindre frågor som man KAN hantera och göra experiment och observationer på, och därmed sakta men säkert bygga upp en mycket säkrare kunskap. Vilket i längden kan leda till rent mirakulösa resultat även om frågor som iaf tangerar de "stora". Det är en spännande resa som i sig är meningsskapande, iaf för mig och många andra, och vi kan bara hoppas på att den kan fortsätta länge till även i kommande generationer. Det känns bra att vara en liten del av pusselbygget (som fysiker, men även genom att bara vara en del av detta samhälle), även om jag nog inte får leva tillräckligt länge för att få svar på alla de frågor jag har. Varför skulle inte medvetandet kunna förklaras en dag? Vi vet iaf otroligt mycket idag jmf m t ex för hundra år sen.

Jag har redan klargjort dom avgrundsdjupa problemen i denna och andra trådar angående medvetandet. Inget leder till ett skit. Hade du och andra inte varit så sönderknullade av sitt DNA så hade inte otaliga barn behövt dö cancerdöden och allt annat djävulskap i oändlighet till inget eller okänt/illasinnat syfte. Ingenting alls tyder på något gott/hoppfullt bakom detta. Och att inte veta är precis detsamma som att allt är utan syfte. Skaffa lite ryggrad och stå upp mot Orättvisan i alla tänkbara former vi utsätts för. Spela inte bara med i konformitet av tanklöshet och bekvämlighet.

Och nej ditt tramsande inom fysik är inte mer värt än ett barn med downs syndrom.
Senast redigerad av Tandan 2024-09-27 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in