2024-09-27, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppalillaloppa
Men snälla du, det är ju precis det de inte behöver med utgivningsbevis. De behöver inte göra några avvägningar.

Läs Domen i länken!
Domstolen pratar om att mörka personuppgifter!
Citera
2024-09-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Varför skulle det vara mer problematiskt att hamna på sajterna några månader innan EU-domstolens beslut? Oavsett om man förekommer på sajterna innan eller efter domstolens avgörande, kommer avgörandet ha samma effekt på båda.

Slipper ju hängas ut under de månaderna. Plus att jag inte är helt bekväm med att de oetiska människorna som driver de här sajterna sitter på information om mig oavsett om den delas eller ej.
Citera
2024-09-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Slipper ju hängas ut under de månaderna. Plus att jag inte är helt bekväm med att de oetiska människorna som driver de här sajterna sitter på information om mig oavsett om den delas eller ej.

Du menar så.
Citera
2024-09-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Läs Domen i länken!
Domstolen pratar om att mörka personuppgifter!

Den är snart omvänd. Kommer inte att hända utan en grundlagsförändring och det tar flera år. De har försökt för och det har röstats ner varje gång.
Citera
2024-09-27, 11:59
Medlem
Mycket klagomål på MrKoll och Lexbase i tråden båda dessa företag är de minsta bolagen på marknaden som tillhandahåller offentliga handlingar i form av brottmålsdomar. JP infonet, Acta Publica, Karnovgroup har varit aktiva i många är. Bolagen används av mängder med företag. När jag arbetade på Klarna så använde vi flera av dessa tjänster för att göra bakgrundskontroller genom deras databaser.
Jag har skrivit det tidigare på FB, jag tycker att domstolarna ska göra brottmålsdomar synliga direkt på domstolarnas webbsidor. Extremt viktigt att allmänheten får tillgång till brottmålsdomstolar gratis online för en säkrare vardag, där kan vi pratat om rättighet för vi fortfarande en demokrati. Jag vill veta om kollegan varit dömd för våldsbrott eller bedrägerier, allt annat är fullständig galenskap. Sedan förstår jag argumenten från dömda brottslingar som verkligen vill förändra livet, vilka är en minoritet men ändå. Jag är helt övertygad om att en tidigare brottsling redogör för en arbetsgivare att hen vill börja om så är det inga problem. Problemen uppstår när den tidigare brottslingen vill dölja sin bakgrund. För att få en andra en andra chans så bör hen berätta att hen bränt sin första chans. Jag tror att majoritet av klagande brottslingar i denna tråd är aktiva kriminella och av den anledningen så vill de inte bli påkomna av allmänheten.

https://actapublica.se/
https://www.jpinfonet.se/tjanster/beslutsstod/jp-rattsfallsnet/
https://www.nj.se/juno/abonnemang
Citera
2024-09-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
Men snälla du, sluta vara så uppenbar med att du försöker sprida tvivel. Undantaget gäller inte, Lexbase är ingen journalistisk verksamhet.

Databasen har funnits i över 10 år. Den lär inte försvinna nu. Framförallt inte med alla kriminella där ute.
Citera
2024-09-27, 12:04
Avslutad
Citat:
Databasen har funnits i över 10 år. Den lär inte försvinna nu. Framförallt inte med alla kriminella där ute.

Med andra ord hög tid att detta förändras.

Robert Aschberg är för övrigt förekommande i Lexbase, anklagar du honom för att vara kriminell?

Senast redigerad av Trollkarlshatt 2024-09-27 kl. 12:07.
Citera
2024-09-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
Med andra ord hög tid att detta förändras.

Robert Aschberg är för övrigt förekommande i Lexbase, anklagar du honom för att vara kriminell?

Han står ju för vad han vart gjort. Sen får folk välja vad man tycker om honom.
Citera
2024-09-27, 12:10
Medlem
Citat:
Precis! Det är dom kriminella som vill bli borttagna. Jag förstår företagare att man vill inte anställa snubbar som sysslar med narkotika eller delar vidriga filmer på barn som våldtagits, eller slår sina flickvänner.

Hoppas några journalister gräver i vem som vill bli borttagen. Mina popcorn är redo.

Samtliga myndigheter, domstolar, banker mm använder dessa databaser. Gå in på universitetens bibliotek så kan du gratis använda flera av dessa databaser. Finns en viss naivitet i tråden. Kostnaden för bara domstolarna att återgå till 90 talet skulle vara miljarder i skattepengar. Har svårt att se att politikerna tycker brottslingars integritet väger så tungt.
Citera
2024-09-27, 12:15
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenssonsol
Samtliga myndigheter, domstolar, banker mm använder dessa databaser. Gå in på universitetens bibliotek så kan du gratis använda flera av dessa databaser. Finns en viss naivitet i tråden. Kostnaden för bara domstolarna att återgå till 90 talet skulle vara miljarder i skattepengar. Har svårt att se att politikerna tycker brottslingars integritet väger så tungt.

Däremot så väger brottslingars och deras anhörigas känsliga personuppgifter väldigt tungt.
Citera
2024-09-27, 12:15
Avslutad
Citat:
Han står ju för vad han vart gjort. Sen får folk välja vad man tycker om honom.

Han har inte "gjort" något. Han har varit i en civilrättslig tvist, du utgår från att han har gjort något att "stå" för.
Citera
2024-09-27, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenssonsol

Finns Lexbase och Verifiera på Universitetsbibliotek? Tillåt mig tvivla.

Jag själv har tillgång till Juno och har inget problem med dem. Fast jag kan tycka att de borde anonymisera domar om LPT, LVU(tveksam om jag sett något sånt där) och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in