2024-09-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det måste vara tufft att vara en Ukrainare just nu, eller hur känns det?
Det finns många i detta forum med lång svensk högkvalitativ militär utbildning och som gjort lång militär värnpliktsutbildning och deltagit i många repövningar och är erfarna fältare för att försvara Sverige mot rysk invasion och aggression i Sverige.
Och som lätt snarat och ljudlöst tystat
de spetsnaz sabotörer som var att vänta, med en pianotråd från benfickan.
Och sovande KGB agenter som vi också visste var att vänta. Som Ryssland jobbade med. Förutom desinformation, förstörelse, kaos och påverkansattacker. Då som nu.
Ukraina utsätts nu för just detta. Före och under ryssarnas aggressiva invasion. Plus terror mot civilbefolkning.
Nu har Ukrainas segerplan startat.
Det enda som funkar mot ryskt, sunkigt tänkande som bygger på den starkas rätt.
Citera
2024-09-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Stor komedi. Jävla förvånade alla blev när VDV fick spö av hemvärnet. Jag måste erkänna att även jag blev det.
Ja det var lite oväntat men på bragdnivå.
Citera
2024-09-26, 21:25
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Så klart han är en förrädare i dina ögon när han inte ville låta Ukraina förstöras av ett krig för det giriga rovimperiet USAs räkning. Men vi talar om en tidigare högt uppsatt person i Ukraina. Mig veterligt sitter inte british intel heller i Ukraina.
Ja, en individ som säljer ut sitt land för en främmande fientlig makt är per definition en landsförrädare oavsett hur högt uppsatt han är. Sen är du oärlig som för fram att han är en visselblåsare när han i själva verket är en agent från Kreml och en stämplad rysk desinformatör. Slutligen vet han ingenting om ukrainska förluster eftersom han inte har haft någon uppsatt ställning alls i Ukraina någon gång under kriget.
Citera
2024-09-26, 21:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Fd. krigsfånge talar ut.
När bilder och videor på frisläppta krigsfångar cirkulerade i ukrainska medier tidigare i september chockades många av Jurij Hultjuk av att stirra ut i tomma intet. I en video som blev viral i media och sociala medier kramade Hulchuks mamma om sin son, som inte alls verkar reagera på sin mammas ord eller beröring. Hulchuk, som tjänstgjorde i 36:e marinbrigaden, tillfångatogs som krigsfånge när Ryssland intog Mariupol våren 2022.
...
Hulchuk själv berättade för tidningen om sina upplevelser på den sjunde dagen efter sin frigivning.
- Jag visste inte var jag var, vad som skulle hända med mig i nästa ögonblick. Hur är det med mina föräldrar? Hur är det med mitt land? Ibland tänkte jag att kriget kanske var slut, och att vi inte ens skulle veta om det. Eller att tredje världskriget hade startat och de inte berättade det för oss, säger Hulchuk.
Enligt Hulchuk var det som störde honom mest hur vissa av hans kamrater verkade förlora sin mänskliga form i fångenskap. Ukrainska krigsfångar har berättat mycket om den tortyr och misshandel de utsatts för i fångenskap.
Senast i måndags sa FN att tortyr av krigsfångar och ukrainska civila i Ryssland och de territorier som ockuperas har varit allmänt accepterat och vanligt förekommande.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html
Citera
2024-09-26, 21:44
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Den store förrädaren är Zelensky. Han är iofs jude så han skiter väl i det ukrainska folket. Men det är ett faktum att USA försökt använda Ukraina som murbräcka mot Ryssland sen lång tid tillbaka. Tyvärr får det ukrainska folket nu betala ett högt pris för att man låtit sitt land bli en bricka i det geopolitiska maktspelet.

Nej, det ukrainska folket betalar nu ett högt pris p.g.a. Putins oprovocerade, kriminella överfall på Ukraina.
Citera
2024-09-26, 21:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja dom gånger jag nämnt något om att återta st. Petersburg så hoppas jag att det framgår att det är ironi. Vem vill ha ett par miljoner ryssar att ta hand om.

Vi får deportera dem till Sibirien, det är ju en viktig del av deras kultur och historia att deportera andra och varandra dit. I och för sig synd om urbefolkningen där, de vill ju bli av med sina invasiva ryska kolonisatörer också.
Citera
2024-09-26, 21:48
Medlem
Citat:
Den store förrädaren är Zelensky. Han är iofs jude så han skiter väl i det ukrainska folket. Men det är ett faktum att USA försökt använda Ukraina som murbräcka mot Ryssland sen lång tid tillbaka. Tyvärr får det ukrainska folket nu betala ett högt pris för att man låtit sitt land bli en bricka i det geopolitiska maktspelet.

Kan inte du åka till Kiev och fråga lite folk på gatan där om det tycker deras president är en förrädare och du filma gärna vill gärna se det live när ett rysstroll som du försöker övertyga Ukrainare att deras president de röstat fram är en förrädare.
Citera
2024-09-26, 21:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Mig veterligt så har Ryssland aldrig haft målsättningen att ta Kiev utan bara att säkra Donbass. Något som Ryssland nu är nära att uppnå också.
Om deras mål "bara" är att säkra Donbass, varför har de då "annekterat" Cherson och Zaporizjzja?
Citera
2024-09-26, 21:52
Medlem
Citat:
Utanför den ekokammare ni maniska ryzzzzhatare befinner er i så är de flesta experter även i väst nu ense om att Ukraina inte kan vinna kriget. Riktiga objektiva experter i väst såg att Ukraina förlorade redan när Ryssland gick in 2022.

Det är bara förlorare i detta krig. Det är bara ryssvänliga såkallade "experter" som tror det du anför. Ryssland har redan förlorat. Misslyckandet är ett faktum.
Citera
2024-09-26, 21:52
Medlem
Silfverryggs avatar
Från Zelenskys möte med gammel-Jonas.
President Biden and Volodymyr Zelenskiy, Ukraine's president, in the Oval Office on Thursday. Biden announced $2.4 billion in military assistance for Ukraine and plans to convene a leader-level meeting of key allies to coordinate additional support when he visits Germany next month
https://x.com/Al_Drago/status/1839376690558259451
Citera
2024-09-26, 21:53
Medlem
Citat:
Blev du inte mer förvånad när den enastående ukrainske stridspiloten ”ghost of Kyiv” sköt ned flera hundra ryska plan utan att få en skråma?

Det var höggradigt förvånande, men det var ju å andra sidan inte sant. VDV däremot....
Citera
2024-09-26, 21:53
Medlem
Citat:
Priset får nu också delas med det ryska folket, fullt ut!

Biden: Ryssland kommer inte att vinna det här kriget, det kommer Ukraina att göra
Nyheter — Torsdagen den 26 september 2024, 22:13 — Khrystyna Bondareva

europeisk sanning
Biden: Ryssland kommer inte att vinna det här kriget, det kommer Ukraina att göra

"Biden påminde om att han i går hade ett möte med Volodymyr Zelenskyi, som tidigare delade med honom om planen att vinna kriget. Denna plan, noterade Biden, kommer att diskuteras vid mötet idag.

USA:s president utvärderade inte denna plan på något sätt, men sa att han ser två poäng i detta sammanhang. "

Biden påminde om att han i går hade ett möte med Volodymyr Zelenskyi, som tidigare delade med honom om planen att vinna kriget. Denna plan, noterade Biden, kommer att diskuteras vid mötet idag.

USA:s president utvärderade inte denna plan på något sätt, men sa att han ser två poäng i detta sammanhang.

"Just nu måste vi stärka Ukrainas position i denna strid. Och det är därför jag idag är stolt över att kunna tillkännage ett nytt paket med säkerhetshjälp värt 2,4 miljarder dollar ", sade han.

"För det andra ser vi framåt för att hjälpa Ukraina att lyckas på lång sikt", tillade USA:s president.

Han noterade att Ukraina bör stödjas på vägen mot medlemskap i EU och Nato och reformer som syftar till att bekämpa korruption och stärka demokratin bör fortsätta."

"Vi måste förse Ukraina med tillräcklig kapacitet för att försvara sig mot framtida rysk aggression. Därför är jag stolt över de steg vi har tagit i vårt partnerskap på dessa fronter", sade Biden och påminde om undertecknandet av säkerhetsfördrag med mer än 20 länder.

"Så med båda dessa åtgärder gör vi det klart att vi stöder Ukraina nu och i framtiden, och vi har något att diskutera. Dessa två element är avgörande för hur detta krig slutar. Låt mig vara ärlig, Ryssland går inte att vinna kriget "Ryssland kommer inte att vinna. Ukraina kommer att vinna, och vi kommer att fortsätta att stå vid dig", sa Joe Biden vid mötet med Volodymyr Zelensky.

https://www.eurointegration.com.ua/news/2024/09/26/7195021/

Med sådana vänner kan Ukraina se fram mot en ljus framtid.
Senast redigerad av Antistalk 2024-09-26 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in