• 1
  • 2
2024-09-26, 10:17
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Hej,

Är en extrem nybörjare när det kommer till matlagning. Har på senare tid börjat tröttna på hämtmat och vara beroende av frugan.

Min fråga:

Finns det stekpannor som man kan steka i utan att använda olja eller smör för att undvika att maten bränner fast? Tex. så stekte jag precis tre ägg, använde olja. Men oljan tillför ju en viss mängd kalorier som jag gärna skulle undvika.

Jag säger: Jag får ont i skallen av din logik.

Jag vet inte vad du har för pannor, skulle ju vara bra att veta först.
Jag har lyckas steka saker i teflon-pannor utan olja eller smör.
Men jag gillar inte teflon, jag kör gjutjärn.

Tror även stainless steel ska kunna göra så du kan steka utan fett, iallafall bacon kan du steka tillsammans med vatten så det blir krispigt.

Men du inser väl att det är så liten skvätt med olja du tillsätter att det är bara trams att ens räkna det.

Om du nu är så rädd för kalorier så investera istället i en sprayflaska för olja, du får ju så tunt lager och kan steka.
Citera
2024-09-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Intressant att vi lever i ett samhälle där folk vill undvika kalorier. Men att hetta upp olja är generellt inget vidare, bildas transfetter speciellt typ olivolja. Finns vissa fetter som klarar det bra dock, t.ex kokosfett

Kokosfett är bra men tycker att det ger dålig smak. Har du provat talg eller gammalt hederligt svenskt smör?
Citera
2024-09-26, 11:21
Medlem
Mycket av fettet blir ju kvar i stekpannan (inte allt, men mycket). Annars har du ju fått tips om att koka, blir inget fett. Ugnsbaka funkar ju också på väldigt mycket.
Citera
2024-09-26, 13:27
Medlem
Finns lågkalori "olja" eller cookingspray annars som fungerar fint för ditt ändamål om du inte vill hålla på och krångla med nya stekpannor eller annat.
Citera
2024-09-26, 13:29
Medlem
Citat:
Hej,

Är en extrem nybörjare när det kommer till matlagning. Har på senare tid börjat tröttna på hämtmat och vara beroende av frugan.

Min fråga:

Finns det stekpannor som man kan steka i utan att använda olja eller smör för att undvika att maten bränner fast? Tex. så stekte jag precis tre ägg, använde olja. Men oljan tillför ju en viss mängd kalorier som jag gärna skulle undvika.

Du behöver bara använda en matsked olja, om du har en vettig stekpannan.

Det kommer inte va skillnaden på om du går upp eller ner i vikt.
Citera
2024-09-26, 16:58
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Jag säger: Jag får ont i skallen av din logik.

Jag vet inte vad du har för pannor, skulle ju vara bra att veta först.
Jag har lyckas steka saker i teflon-pannor utan olja eller smör.
Men jag gillar inte teflon, jag kör gjutjärn.

Tror även stainless steel ska kunna göra så du kan steka utan fett, iallafall bacon kan du steka tillsammans med vatten så det blir krispigt.

Men du inser väl att det är så liten skvätt med olja du tillsätter att det är bara trams att ens räkna det.

Om du nu är så rädd för kalorier så investera istället i en sprayflaska för olja, du får ju så tunt lager och kan steka.

Rostfritt används med fördel med rejält med fett som får hettas upp ordentligt. Annars bränner det lätt fast
Citera
2024-09-26, 17:01
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Intressant att vi lever i ett samhälle där folk vill undvika kalorier. Men att hetta upp olja är generellt inget vidare, bildas transfetter speciellt typ olivolja. Finns vissa fetter som klarar det bra dock, t.ex kokosfett

Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Kokosfett är bra men tycker att det ger dålig smak. Har du provat talg eller gammalt hederligt svenskt smör?
Japp, ister är bäst på alla sätt och vis. Det ger bäst smak och man slipper oroa sig för ev transfetter.
Citera
2024-09-26, 20:14
Medlem
WilfPaiements avatar
Citat:
Hej,

Min fråga:

Den här funkar finfint till det du söker, https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...jutjarn-28-cm/, varsågod.
Citera
2024-11-19, 22:21
Medlem
Osedligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Det finns ju teflon och andra olika typer av beläggningar som ska tillföra "non-stick". Men är du mer av den gamla skolan så kan du fixa en stekpanna i gjutjärn, en sån där extremt tung och svart, och bränna in den själv med något bra matfett. Då blir även den "non-stick".

Att steka utan fett är onödigt då de extra kalorierna är försumbara. Allting blir godare av att stekas i smör och att frånta sig själv den njutningen är en närmast asketisk form av enfald. Kör en bra gjutjärnspanna (eller teflon för 99:90 på Ica, vem fan bryr sig) och ha mycket fett så blir både du och tanten gladare
Citera
2024-12-12, 19:53
Medlem
Sladdarens avatar
Räcker med att du duttar fingret i en liten skål med olja och smeker köttbiten så tunt som möjligt med olja på båda sidor. Eller så köper du en airfryer eller ugnen men smek plåten med pekfingret med olja
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in