2024-09-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Det måste ju vara för att imponera på andra kvinnor. Vi män struntar ju fullständigt i det.

Du kan inte uttala dig om alla män på det viset. Själv ser jag, precis tvärtom vad du skriver, kvinnans val av väska som en av dom bättre ledtrådarna till att snabbt kunna få en känsla för hennes personlighet och typ av karaktär.

Allt det står Sandqvist på sveper jag tex instinktivt vänster på direkt. Sannolikheten att ägarinnan är en politiskt korrekt akademiker ligger nära 100%.

Exklusiva nya väskor av klassiska märken är för mycket konservativ höger för min smak. Kan helt enkelt inte med tjejer som tänker och uppför sig som Blondin Bella.

En gammal kånken som gått i arv sedan 70-talet är lite väl osexigt och vänster på fel sätt.

(Ny kånken med skinndetaljer och plats för datorn se Sandqvist ovan)

Drömtjejen har en lagom sliten vintage Dior som hon fått efter mamma (och inte köpt svindyrt i en secondhandbutik på södermalm) Då kan man nästan utgå från att man träffat rätt direkt. Man behöver inte veta så mycket mer.

Men har man inte satt sig in i det här kan man hålla koll efter märket Michael Kors det är i regel ett hyfsat säkert val av tjej generellt. Öppna sociala, trevliga tjejer med lite fart på. Så det är ett bra allround märke för nybörjare att spana efter. Speciellt om man prioriterar bra sex. En tjej som har Michael Kors handväska är aldrig dålig i sängen.

Finns så klart fler märken och ledtrådar men det var lite av vad jag kom på nu spontant.

Citat:
Motsatsen är ju dock en helt annan. Mäns statusprylar attraherar förstås kvinnor då det visar att man har resurser att försörja sin kvinna och framtida avkomma.

Som kvinna skulle jag nog tvärtom bli lite mer skeptisk till en kille som begår ekonomiskt självmord genom att låna upp 700.000:- och köpa en ny BMW.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-09-26 kl. 19:04.
Citera
2024-09-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Jag tycker tvärtom. Män värderas uteslutande för sina kroppar. Vilken bil han kör och andra ”status-prylar” är totalt oviktigt.

Obs, jag säger kroppar. Inte snoppar

Är ju delvis en fråga om klass också. Är ju inte ovanligt med en låginkomsttagare som har en handväska för 7000 kronor, men en skruttig bil. Det är lättare att lyxkonsumera kläder etc, än bostäder och bilar och därför lyxkonsumerar ofta folk med bra ekonomi just bilar och bostäder, medan handväskor som alla kan köpa är mindre viktigt. Inom respektive socialgrupp ger båda konsumtionsmönstrena status.
Citera
2024-09-26, 19:25
Medlem
Män köper en dyr gräsklippare för att impa på den manliga grannen
Kvinnor köper en dyr väska för att impa på den kvinnliga grannen
Citera
2024-09-26, 19:48
Medlem
Citat:
Män struntar i KVINNORS statusprylar. Skulle nog vilja gå så långt som att det t.o.m. kan skrämma bort män.

Huvet på spiken, och det kan även vara avsiktligt.

En kvinna som bär några karat briljanter till vardags är troligen inte intresserad av en man som inte kan matcha det, och en man som ser vissa attribut vet att han inte har något att hämta där.

Att ge sin kvinna en fin ring eller lite lyxiga saker kan därför vara ett vaccin mot män som annars hade stött på henne. Men det är det inte många män som har snappat.

Sen finns givetvis en god andel kvinnor som inte uppskattar smycken och designerväskor alls, och då blir det klart fel. De vill kanske hellre ha ny sadel till hästen, en raskatt eller en overlocksymaskin för pengarna.

Vidare är funktionskläder för utomhusbruk lika dyra som midrange modekläder, i många fall.
Den delen av klädvärlden är sjukt hypad numera. Räkna på det en bonde har på sig för att jobba ute samt jaga på vintern så blir det rätt många tusenlappar i garderoben.
Citera
2024-09-26, 21:00
Medlem
Det är bara att titta på hur många miljarder det säljs aluminiumfälgar för till män, egentligen för dom allra flesta till ingen som helst nytta alls förutom att däckkostnaden också blir svindyr, så förstår man enkelt att det här går minst lika mycket åt båda hållen.

Sen tycker jag ni helt missar en förhållandevis stor grupp i diskussionen, kvinnor som skiter högaktningsfullt i män och andra kvinnors tyckande men som uppskattar kvalité avseende både design och hållbarhet över tid, fina materialval, gediget hantverk och hela den totala känslan det bidrar till.

Det behöver ju inte vara mer komplicerat än att en del av oss män har en helt komplett mekanisk verkstad innehållandes enbart verktyg av högsta industrikvalié bakom helt stängda garagedörrar som ingen kan se eller imponeras av. Som vi egentligen i 19 fall av 20 skulle klara oss utan. Det går ju i regel att lossa dom flesta muttrar för hemmabruk med en skiftnyckel från Best-Tool för 29:- men känslan i handen är ju inte den samma som med ett riktigt verktyg där minsta detalj är genomtänkt och optimerad.

På samma vis kan så klart tjejerna bära runt tampongerna och telefonen i något som är hafsigt i hopsytt av läderimiterad plast som kostar 199:- men det är något dom bär runt på i bland flera timmar dagligen så det är väl inte så jätte märkligt om dom också, enbart för sig själva och sitt egna nöje vill omge sig med något dom uppskattar.
Citera
2024-09-26, 21:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Det måste ju vara för att imponera på andra kvinnor. Vi män struntar ju fullständigt i det.
Motsatsen är ju dock en helt annan. Mäns statusprylar attraherar förstås kvinnor då det visar att man har resurser att försörja sin kvinna och framtida avkomma.
Kvinnor däremot värderas ju uteslutande för sina kroppar.

Väldigt få kvinnor imponeras av en skoter, fyrhjulg, båt eller ens bilar...

De kvinnor jag känner som handlar väskor i för femsifriga belopp och uppåt gör det mest för att belöna sig själva. På samma sätt som jag och min sambo köper konst för att belöna oss när vi dragit in något kontrakt eller liknade.
Citera
2024-09-26, 21:28
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har ett väldigt enkelt svar på detta. Finns det killar som går med handväskor idag. Svaret är nej.
Dagens kvinnor har väldigt många saker i sina handväskor som man behöver.
Det kan vara parfym det kan vara läppstift det kan vara lappar det kan vara andra saker som är väldigt viktigt.

En kille skiter i vilket utan han går med sin plånbok och sin klocka. Det innebär att detta är ett helt normalt fenom med kvinnor i hela världen.
Det skulle se lite larvigt ut om man kommer med en handväska eller hur om man är kille.

Jag vet inte vart du går men ser själv ytterst sällan en man UTAN sin messenger bag. Har själv nog rn 15 olika, men även mina hetero polare har minst två tre olika, för om inte annat, var ska man ha sexpacket? (Definition av en manbag är en väska som rymmer 6 styck 0,5l öl)
Citera
2024-09-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Så alla män har ”status” och så har det varit i alla tider, bortsett från luffarna förstås? Jag vet inte hur du tänker men är det något i stil med att Nisse ute på lagret kommer anses som lite bättre bara han lyckas spara ihop till en fin klocka eller lägger sin lön på dyra märkeskläder?

Att du sedan kan tänka dig vilken kvinna som helst får stå för dig, det är ett så konstigt resonemang du för att jag inte vet vad man ska tycka om det.

Sedan ska ju nämnas att det är långt ifrån alla kvinnor som lägger flera tusentals kronor på en handväska precis som det är långt ifrån alla män som lägger flera tusentals kronor på en klocka.

Hela tråden bygger på att någon sett för många avsnitt av Sex & the city som jag ser det.

Det är väl klart det har varit så ändå sedan stenåldern? Tror du kvinnorna drogs till männen som sov i det öppna och saknade pilbåge och yxa?
Det är liksom inprintat i männens gener att kunna visa upp att man är en bättre provider än andra män. Och hur gör man det? Genom prylar och att man levererar.

Men sen att det bilden är skev idag är en annan femma, i det fallet som du nämnde snubben med klockan. Men fortfarande så finns denna instinkten saken kvar i våra gener.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-09-26 kl. 23:24.
Citera
2024-09-26, 23:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag tror inte detta är en könsfråga, utan en fråga om man är narcissist eller inte.

Jag tror på dig. Lever nära några kvinnor varav den ena gillade fina saker och smink innan. Men vi har avprogrammerat henne. I det fallet kände hon att hon inte var vuxen utan fina saker (dock inte lyx). Nu tror hon mer på sig själv och köper det hon själv gillar.

Är man rik så vill man inte att ens fru ska se ut som en luffare. Mannen vill visa upp kvinnan och då måste kvinnan ha fina saker. Mannen köper själv saker till sig.
Citera
2024-09-27, 00:17
Bannlyst
Människor är helt hopplösa. De gör allt för att få tillhöra en grupp. Det är en överlevnadsinstinkt att inte bli bortstött från gruppen, eftersom människor sannolikt har behövt samarbeta för att få tag i mat och göra värme.

Men det är ganska onödigt i dagens samhälle (där det handlar om att äga en LV-väska). Men det handlar om grupptryck.

och just väskor hänger lite på vilken klass man vill tillhöra.
Citera
2024-09-27, 06:52
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Kvinnor däremot värderas ju uteslutande för sina kroppar.

Men en materialistisk kvinna signalerar väl med t.ex. en dyr handväska till rika snubbar att här kan det bli åka av bara du öppnar plånboken?
Citera
2024-09-27, 07:04
Medlem
Dyra väskor brukar väl kvinnor främst köpa från deras rika mäns pengar, så det är väl det man vill signalera till sina medsystrar, vilket kap de har gjort. Vem går liksom själv och köper från sina egna pengar en liten svindyr väska för 10000-tals kronor
Senast redigerad av Kammadaj 2024-09-27 kl. 07:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in