2024-09-26, 17:34
Medlem
Mikk0s avatar
Varför köper män statusprylar?

Typ "coola", dyra, högljudda racerbilar som man mest måste hålla för öronen när de kör förbi o är otroligt osexigt i mina ögon.

Sen finns det ju klockor, märkeskläder, skor, dyra datorer o datortillbehör eller annan hobbyutrustning osv. Varför köper ni sånt? - av exakt sanna anledning som kvinnor gissar jag
Citera
2024-09-26, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Det måste ju vara för att imponera på andra kvinnor. Vi män struntar ju fullständigt i det.
Motsatsen är ju dock en helt annan. Mäns statusprylar attraherar förstås kvinnor då det visar att man har resurser att försörja sin kvinna och framtida avkomma.
Kvinnor däremot värderas ju uteslutande för sina kroppar.

Fan va tramsiga alla är. Män gör si och kvinnor så… män köper klockor, bilar mm mm för att markera sin status i samhällshierarkin. Kvinnor gör likadant. De signalerar att de har pengar att spendera alternativt en mans pengar att spendera.

Om män köper grejer för att attrahera kvinnor är detta bara patetiskt. I allra högsta grad görs detta för att imponera på andra män. Samma sak med att träna, renovera hemmet osv. Allt är ett spel.

Intressant är också att idag har vi passerat det matriella i utvecklade länder. Dvs ”alla” kan köpa en rolex eller en BMW. Nu signalerar man status genom att vara ”välutbildad”, matrialval vid renoveringar eller underhållning som konsumeras.
Citera
2024-09-26, 17:46
Medlem
Citat:
Det måste ju vara för att imponera på andra kvinnor. Vi män struntar ju fullständigt i det.
Motsatsen är ju dock en helt annan. Mäns statusprylar attraherar förstås kvinnor då det visar att man har resurser att försörja sin kvinna och framtida avkomma.
Du verkar utvecklingsstörd
Citera
2024-09-26, 17:47
Medlem
Smekarn87s avatar
Mäns statusprylar brukar vara roligare. Typ bil
Citera
2024-09-26, 17:51
Medlem
Jag tror inte detta är en könsfråga, utan en fråga om man är narcissist eller inte.
Citera
2024-09-26, 17:52
Medlem
Incendios avatar
Varför spelar vissa män golf? Varför köper vissa kvinnor hund? Osv...

Ja , för att just den typen gillar det. Sedan finns det andra som inte gillar det. Stör du dig på en viss typ av beteende så ser du det överallt, men det inte det som inte stör dig.
Och nej, jag äger inga sådana väskor eftersom att det inte intresserar mig.
Citera
2024-09-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodiltand123
Fan va tramsiga alla är. Män gör si och kvinnor så… män köper klockor, bilar mm mm för att markera sin status i samhällshierarkin. Kvinnor gör likadant. De signalerar att de har pengar att spendera alternativt en mans pengar att spendera.

Om män köper grejer för att attrahera kvinnor är detta bara patetiskt. I allra högsta grad görs detta för att imponera på andra män. Samma sak med att träna, renovera hemmet osv. Allt är ett spel.

Intressant är också att idag har vi passerat det matriella i utvecklade länder. Dvs ”alla” kan köpa en rolex eller en BMW. Nu signalerar man status genom att vara ”välutbildad”, matrialval vid renoveringar eller underhållning som konsumeras.

Du har helt rätt i att det är status att vara välutbilldad. Så har det alltid varit.
Riktigt coolt och hög status att tex vara Md. alltså doktor. Oftast har man som högutbilldad god ekonomi. MEN!!!!!!!’

Det absoluta statusen har alltid varit och kommer alltid att vara är att vara rik!!! Riktigt rik. Helst self made!!! Men arv går bra också om man vet hur man ska bete sig.

Men en self made är smart. Obviously då man lyckats och kan köpa göra vad man vill. Behöver inte alls vara högutbilldad.
Citera
2024-09-26, 18:10
Medlem
Ofta för att kvalitén är väsentligt högre. Jag köper i regel fit skick på second hand, och då blir märkesvaror ofta billigare än nyproducerad fast fashion.
Citera
2024-09-26, 18:15
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Jag uppskattar att äga något kvalitativt hantverksmässigt, värdebeständigt och vackert som påminner mig om att jag nått det mål som berättigar köpet.
Senast redigerad av ArtificialElegance 2024-09-26 kl. 18:45.
Citera
2024-09-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Visst har du en poäng i att det kan vara ganska dyrt, men att en ryggsäck skulle kosta som en märkesväska från Paris vet jag inte om det stämmer. En Osprey med livstids garanti ligger runt 2.500kr, medan en Arc'teryx kan kosta uppåt 3.500kr. Dyraste ryggsäcken jag kunde hitta på outnorh är 5.500kr men då får du en 100 liters Fjällräven ryggsäck som jag nog aldrig sätt något bära runt på i vildmarken.

Men visst, när det gäller bra tält, sovsäckar och liggunderlag kan det kosta en del.

Samtidigt tror jag att vi män har en något större tendens att handla sådant som fyller en funktion och uppnår en hög kvalitet snarare än hur något ser ut.

Det var den här jag tänkte på, men verkar visst "bara" kosta 6500 kr https://www.fjallsport.se/46l-curve-ultra-200x-full-suspension-white.html och det är ju bara en halv handväska 😀

Ja, män är mer funktionsinriktade, för många kvinnor gäller rätt märke och en estetik som är modern för tillfället.

Jag köper själv en del funktionsprylar, men oftast begagnat. Viktigt med bra utrustning, men samtidigt så används en dyr handväska dagligen och en vandringsryggsäck någon vecka per år, så vad som egentligen är vansinnigast att spendera en massa pengar på är ju diskutabelt.
Citera
2024-09-26, 18:38
Bannlyst
Citat:
Jag tycker tvärtom. Män värderas uteslutande för sina kroppar. Vilken bil han kör och andra ”status-prylar” är totalt oviktigt.

Obs, jag säger kroppar. Inte snoppar
Citera
2024-09-26, 18:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har ett väldigt enkelt svar på detta. Finns det killar som går med handväskor idag. Svaret är nej.
Dagens kvinnor har väldigt många saker i sina handväskor som man behöver.
Det kan vara parfym det kan vara läppstift det kan vara lappar det kan vara andra saker som är väldigt viktigt.

En kille skiter i vilket utan han går med sin plånbok och sin klocka. Det innebär att detta är ett helt normalt fenom med kvinnor i hela världen.
Det skulle se lite larvigt ut om man kommer med en handväska eller hur om man är kille.

Handväska för herrar kallas bögslunga...
Senast redigerad av Mullret 2024-09-26 kl. 18:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in