Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Det är T-sprit du använder som bränsle.
Jag tycker att stormkök som drivs med sprit är farliga och klumpiga, bara för nödfall.
Folk fattar inte hur farligt det är att snubbla eller att välta ett brinnande kök.
Om man kan och bara ska laga mat i skogen, använd gasol!
Låt alltid spriten brinna ut, innan du fyller på eller är klar.
De behöver inte rengöras annat än att du diskar dom som vanliga kastruller.
Jag tänkte mig nåt sånt här:
https://www.clasohlson.com/se/Spisbransle-Karneval/p/34-9840
Jag tycker gas är mer farligt än sprit för vara ärlig, dessutom ser jag inga positiva saker med gas över sprit.
Sprit om du misslyckas så är det bara springa därifrån, om du misslyckas med gas så blir det en explosion och du är köttslamsor lite överallt.
Dessutom om en person lyckas välta stormkök visar det att dom har ända inte stor chans att överleva och dom kommer dö för eller senare ändå...
Negativa saker med Gasol:
1. Tar mer yta eftersom tuberna går ej stapla på varandra som med dunkar av sprit.
2. Tar mer yta eftersom tubernas vägar är tjockare än dunkarnas vägar.
3. Väger mer (i alla fall vad jag har snabb läst på), vilket gör att man förbränner mer energi på bära runt dom eller om man kör runt dom i en bil/liknande så använder man mer bensin/diesel/osv.
4. Farligare för det kan explodera.
5. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder återigen mer bärande och förbrännande av kalorier/mat.
6. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder återigen tar upp mer plats/yta.
7. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder man måste underhålla reparera mer saker/byta ut saker mer ofta.
8. Går ej tydligen använda Gasol på vintern eller det är svårt.
9. Kan läcka så du förlorar resurser.
Enda positiva som jag kan komma på är att Gasol verkar vara billigare kg/liter pris än sprit, men har ej tittat noga.
Men vore intressant höra din synpunkter.