2024-09-26, 18:29
Medlem
Jag ska skaffa Stormkök utifall det händer nåt, men att det kan vara kul att campa också har fått lite nya vänner som gillar att campa.

Men nu till frågan, hur mycket olja/vätska ska man ha i stormköket för man ska kunna laga mat/hur länge brinner det?

Tänkte till exempel om jag drar ut på camping, tar med mig en frysväska/box med kycklingvingar eller nåt liknande kommer man kunna laga den maten på ett stormkök eller kommer man behöva använda en massa olja/vätska?

Vad för mått använder ni för måtta upp oljan/vätskan eller häller ni i den direkt i den där saken som oljan ska vara i?

Vad rengör ni med efteråt?
Citera
2024-09-26, 18:36
Medlem
sommarlovs avatar
Det är T-sprit du använder som bränsle.
Jag tycker att stormkök som drivs med sprit är farliga och klumpiga, bara för nödfall.
Folk fattar inte hur farligt det är att snubbla eller att välta ett brinnande kök.
Om man kan och bara ska laga mat i skogen, använd gasol!

Låt alltid spriten brinna ut, innan du fyller på eller är klar.

De behöver inte rengöras annat än att du diskar dom som vanliga kastruller.
Citera
2024-09-26, 18:45
Medlem
Trakessons avatar
Ha i några droppar vatten i spriten så sotar det mindre. Och fyll ABSOLUT inte på spri innanndet brunnit ut eller du släkt brännaren OCH dennfått svalna. Tänk också på att lågorna ofta inte syns så det kan vara svårt att se om det är tännt ellee ej i dagsljus.
Citera
2024-09-26, 19:19
Medlem
tastass avatar
När du väl inhandlat ditt spritkök kan du med fördel fylla brännaren till lagom nivå och sedan med hjälp av en klocka eller ett paket kycklingvingar mäta hur långt den mängden räcker.
När du använt köket några gånger vet du på ett ungefär hur mycket sprit du ska pyttsa i för vad dte är du tänker dig göra
Som någon annan var inne på är det rekommendabelt att alltid låta brännaren "brinna ut" istället för att försöka släcka den och sedan förvara den utan risk för läckage.

Med det sagt skulle även jag rekommendera dig att skaffa en gasolinsats till köket för ditt campingbruk, mycket smidigare.
Spritbrännaren kan du förvara i ditt förråd tillsammans med spritdunken.
Citera
2024-09-26, 19:34
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag ska skaffa Stormkök utifall det händer nåt, men att det kan vara kul att campa också har fått lite nya vänner som gillar att campa.

Men nu till frågan, hur mycket olja/vätska ska man ha i stormköket för man ska kunna laga mat/hur länge brinner det?

Tänkte till exempel om jag drar ut på camping, tar med mig en frysväska/box med kycklingvingar eller nåt liknande kommer man kunna laga den maten på ett stormkök eller kommer man behöva använda en massa olja/vätska?

Vad för mått använder ni för måtta upp oljan/vätskan eller häller ni i den direkt i den där saken som oljan ska vara i?

Du får en bruksanvisning som hjälper dig på traven
Själv skulle jag grillat kycklingen över öppen eld än att köra dom i stormkök.
Citera
2024-09-26, 19:35
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:

Använd istället gasolkök/gasolbrännare.

Spritkök kan du som reserv hemma.

Finns gasol som klarar minusgrader bra.
Citera
2024-09-26, 19:36
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:

Stormkök med t-sprit är ett helvete. Du får inte upp någon värme och allt tar tid.
Då är det lättare med en brasa.
Men med ett aggregat som testas nämnde kan vara riktigt bra.
Nr jag använder t-sprit. Jag är old-school så måttar aldrig utan häller på lite och tänder på. Är inte rädd för eld så tummar nog på säkerheten men är respektfull.
Citera
2024-09-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är T-sprit du använder som bränsle.
Jag tycker att stormkök som drivs med sprit är farliga och klumpiga, bara för nödfall.
Folk fattar inte hur farligt det är att snubbla eller att välta ett brinnande kök.
Om man kan och bara ska laga mat i skogen, använd gasol!

Låt alltid spriten brinna ut, innan du fyller på eller är klar.

De behöver inte rengöras annat än att du diskar dom som vanliga kastruller.

Jag tänkte mig nåt sånt här:

https://www.clasohlson.com/se/Spisbransle-Karneval/p/34-9840

Jag tycker gas är mer farligt än sprit för vara ärlig, dessutom ser jag inga positiva saker med gas över sprit.

Sprit om du misslyckas så är det bara springa därifrån, om du misslyckas med gas så blir det en explosion och du är köttslamsor lite överallt.

Dessutom om en person lyckas välta stormkök visar det att dom har ända inte stor chans att överleva och dom kommer dö för eller senare ändå...

Negativa saker med Gasol:

1. Tar mer yta eftersom tuberna går ej stapla på varandra som med dunkar av sprit.

2. Tar mer yta eftersom tubernas vägar är tjockare än dunkarnas vägar.

3. Väger mer (i alla fall vad jag har snabb läst på), vilket gör att man förbränner mer energi på bära runt dom eller om man kör runt dom i en bil/liknande så använder man mer bensin/diesel/osv.

4. Farligare för det kan explodera.

5. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder återigen mer bärande och förbrännande av kalorier/mat.

6. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder återigen tar upp mer plats/yta.

7. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder man måste underhålla reparera mer saker/byta ut saker mer ofta.

8. Går ej tydligen använda Gasol på vintern eller det är svårt.

9. Kan läcka så du förlorar resurser.

Enda positiva som jag kan komma på är att Gasol verkar vara billigare kg/liter pris än sprit, men har ej tittat noga.

Men vore intressant höra din synpunkter.
Citera
2024-09-26, 19:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Ha i några droppar vatten i spriten så sotar det mindre. Och fyll ABSOLUT inte på spri innanndet brunnit ut eller du släkt brännaren OCH dennfått svalna. Tänk också på att lågorna ofta inte syns så det kan vara svårt att se om det är tännt ellee ej i dagsljus.
Jag tror det ska vara ca 10% för att det ska funka, jag har provat, men det tar mycket längre tid att få upp värmen.
Men jag önskar att jag visste detta som barn när man ändå bara kokade snabbmakaroner och korv!
Citera
2024-09-26, 19:50
Medlem
Citat:

Häller direkt i brännaren. Tillverkaren ex Trangia skriver i bruksanvisningen om man ska fylla tex 1/2 eller 2/3.

Jag har en "zigg" bränsleflaska i aluminium på ca 3dl den räcker till flera turer.

Tycker t-sprit är att föredra när det kommer till att preppa för överlevnad, det är mer basic och mindre som kan strula. Men gas är renare, enklare, bekvämare, snabbare och ger mer effekt.

Tänk bara på att inte dra igång med för avancerad matlagning innan du lärt dig kökets kapacitet. Inte så roligt om kompisarna har gaskök, gör en enkel måltid och har käkat och är klara och dina djupfrysta kycklingvingar inte ens börjat tina.

Citat:

Brännaren kan du hälla ur och sen elda upp det sista så den blir torr. Grytorna brukar jag omgående fylla med sjövatten och sen får dom stå i blöt tills man ska packa och då diskar man med mossa eller medhavd svamp och lite diskmedel. Kanske en pinne att peta lite med om det bränt fast. Aldrig metall i alu grytor.
Citera
2024-09-26, 19:51
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag tänkte mig nåt sånt här:

https://www.clasohlson.com/se/Spisbransle-Karneval/p/34-9840

Jag tycker gas är mer farligt än sprit för vara ärlig, dessutom ser jag inga positiva saker med gas över sprit.

Sprit om du misslyckas så är det bara springa därifrån, om du misslyckas med gas så blir det en explosion och du är köttslamsor lite överallt.

Dessutom om en person lyckas välta stormkök visar det att dom har ända inte stor chans att överleva och dom kommer dö för eller senare ändå...

1. Tar mer yta eftersom tuberna går ej stapla på varandra som med dunkar av sprit.

3. Väger mer (i alla fall vad jag har snabb läst på), vilket gör att man förbränner mer energi på bära runt dom eller om man kör runt dom i en bil/liknande så använder man mer bensin/diesel/osv.

4. Farligare för det kan explodera.

5. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder återigen mer bärande och förbrännande av kalorier/mat.

6. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder återigen tar upp mer plats/yta.

7. Krävs mer utrustning för Gasol än för Sprit, vilket betyder man måste underhålla reparera mer saker/byta ut saker mer ofta.

8. Går ej tydligen använda Gasol på vintern eller det är svårt.

9. Kan läcka så du förlorar resurser.

Enda positiva som jag kan komma på är att Gasol verkar vara billigare kg/liter pris än sprit, men har ej tittat noga.

Men vore intressant höra din synpunkter.
Gasol exploderar inte som du beskriver.
Det är först som tuberna ligger länge i en eldsvåda som de kontrollerat släpper ut sin gas och den brinner förstås, men en explosion kan det bara bli om gasen blandar sig med luft först, och är du ute kan aldrig detta ske.

Bäst med gas är ändå att man kan reglera värmen, prova att koka ris med sprit, vattnet kokar bort innan riset är klart.

I stäng kyla är inte sprit speciellt bra heller, ett tips är att lägga tuben i flytande vatten, för att värma den lite, det kan vara sjövatten, först vid -10 eller så upphör gas att funka annars.

Jag har aldrig behövt reparera eller serva den här: https://beredskapsfabriken.se/produkt/trangia-gasolbrannare/
En produkt som jag så otroligt mycket rekommenderar!
Citera
2024-09-26, 22:03
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Man kan ha tuber i lådor och stapla lådorna.

Du bryr dig om tjockleken på behållarens vägg men inte energiinnehållet? Lite lustigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in