2024-09-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Jocke sa upp kontraktet eftersom Linnea var i lägenheten.
Flera veckor senare vräker (olagligt) Jocke (inte hyresvärden) chrippa genom att byta lås medans chrippa är på gymmet. Och vägra låta chrippa komma åt sina saker i lägenheten.

Vilket datum sa Jocke upp kontraktet och hur tog hyresvärden det?

Hur kunde Jocke byta lås om han inte hade kontrakt?
Citera
2024-09-26, 16:18
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf

Någon gång runt februari tror jag det var Jocke sa upp kontraktet.
Det är ju en uppsägningstid på 3 månader efter kontraktet sagts upp.
Citera
2024-09-26, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eftersom du pratar med Jocke varje dag så är det väl bättre att du frågar honom om det.

Jag vill rätta ut era påståenden som inte går ihop. Men Jocke är pålitlig helt plötsligt menar du?
Citera
2024-09-26, 16:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf

Han och Chrippa stod båda på kontraktet.
Hyresvärden gav J nya nycklar - och bytte inte lås. De kodar om låset.
Jocke hade dock ingen rätt vare sig att låsa honom ute, avhysa honom i förtid eller att gå in i lägenheten eftersom det var Chrippas bostad och inte Jockes.
Varför hyresvärden, trots vetskapen om att Jocke inte hade hemrätt, lät honom byta nycklar ger de ingen bra förklaring på. Hon säger bara att Chrille också kan hämta ut nycklar och få tillträde till bostaden - samt att Chrille äger rättigheten fram till uppsägningstidens slut.
Hyresvärden är rörig - men det förtar inte att Jocke gjort fel.
Citera
2024-09-26, 16:20
Medlem
Citat:
Någon gång runt februari tror jag det var Jocke sa upp kontraktet.
Det är ju en uppsägningstid på 3 månader efter kontraktet sagts upp.

Var inte hyresvärden med när det byttes lås/nyckel?
Citera
2024-09-26, 16:21
Medlem
Citat:
Vad är det du inte fattar? har du inte hört samtalet? Chrippa ringde till hyresvärden och dem ville att Chrippa och Jocke skulle lösa detta sinsemellan?

Han får stå sitt kast att lägenheten sägs upp. Han ska inte behöva stå sitt kast genom att alla hans saker låses in hans lägenhet medans han är på gymmet, och att han sen nekas komma in och komma åt sina saker.

Som jag skrev till en annan anvädare
Och du ser inga problem om du en dag kommer hem ifrån jobbet och inte kan komma in i din lägenhet, du kommer inte åt din mobilladdare, din laptop, ditt pass, rena kläder eller någonting, du skulle vara helt lugn och okej med ifall det hände dig?
du skulle inte ha några problem att vara hemlös, utan tillgång till dina saker i typ 3 veckor?
För det var exakt det som hände.

Tona ner dig.
Man kan tro att du är upprörd.

Kräftan fick svar av hyresvärden på frågan om han kunde byta nycklar och de sa ja.
Resten gällande boendet är mellan Jocke och Kräftan.
Kräftan bröt dealen de hade brorsorna emellan. Synd.

Typ hände?
Menar du att under typ 3 veckor så var hyresvärden och journummer helt och hållet otillgängligt? Så Kräftan kunde inte ringa och byta nycklar? Ingen kunde komma i kontakt med hyresvärden.
Det var märkligt.

Det skulle inte hända mig eftersom jag inte skulle vara så otacksam och ha en sådan brist på respekt gentemot min brorsa om han ordnat boende.
Citera
2024-09-26, 16:21
Bannlyst
Citat:
Jocke sa upp kontraktet eftersom Linnea var i lägenheten.
Flera veckor senare vräker (olagligt) Jocke (inte hyresvärden) chrippa genom att byta lås medans chrippa är på gymmet. Och vägra låta chrippa komma åt sina saker i lägenheten.

Varför tog Kräftan det inte rättsligt då?
Citera
2024-09-26, 16:22
Medlem
Citat:
Nej, Jocke var den som bröt överenskommelsen om lön och lägenhet.

Chrippa valde väl att inte driva saker till sin spets och tvinga sig in i lägenheten för att han är den vuxnare av de två helt enkelt.
Det gör inte Jockes agerande mindre fel.

Lät Kräftan L komma in i lägenheten fast han inte skulle?
Citera
2024-09-26, 16:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toapapper54
Jag vill rätta ut era påståenden som inte går ihop. Men Jocke är pålitlig helt plötsligt menar du?
Nej, jag har sagt att om du har frågor så ställ dem till honom när du pratar med honom.
Litar inte du på att han är ärlig?
Han har ju tydligen inte berättat för dig om polisen - så han kanske inte litar på dig?
Annars är väl det naturliga att du som kommunicerar med honom om allt annat, ställer dina frågor till honom.
Citera
2024-09-26, 16:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Det var Chrippas bostad - han avgjorde vem som fick vistas i lägenheten och inte.

Men du kanske vill påstå att det är andra regler som gäller om Jocke vill något -- ett system av lagar som ger honom rätten att tränga in i andras människor liv och privata?

Eller hur menar du?
Citera
2024-09-26, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila

Japp Chrippa bröt mot deras överenskommelse. Jocke var väldigt tydlig att ska han stå på kontraktet så ingen Le Linnea där. Sen kom den oinbjudna gästen och då bytte Jocke nycklar för att inte få in svinpest i lägenheten.
Citera
2024-09-26, 16:27
Medlem
Citat:
Han och Chrippa stod båda på kontraktet.
Hyresvärden gav J nya nycklar - och bytte inte lås. De kodar om låset.
Jocke hade dock ingen rätt vare sig att låsa honom ute, avhysa honom i förtid eller att gå in i lägenheten eftersom det var Chrippas bostad och inte Jockes.
Varför hyresvärden, trots vetskapen om att Jocke inte hade hemrätt, lät honom byta nycklar ger de ingen bra förklaring på. Hon säger bara att Chrille också kan hämta ut nycklar och få tillträde till bostaden - samt att Chrille äger rättigheten fram till uppsägningstidens slut.
Hyresvärden är rörig - men det förtar inte att Jocke gjort fel.

Då kunde ju Chrippa hämta ut nycklarna och kommit åt sina saker, men det är ju dumt att vara smidig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in