2024-09-26, 10:26
Medlem
Hej alla glada,

Jag har precis sparkat igång min första kur någonsin.

Längd: 2m
Vikt: 115
Ålder: 34

Träningserfarenhet: Gymmat i drygt 14 år. Uppehåll under pandemi pga. Boende utomlands. Kör i dagsläget 5 dagar i veckan styrka, 2 dagar i veckan motion (främst längre promenader).

Dagsform: På grund av barn & pandemi har jag tillåtet mig själv lägga på mig ca. 10kg fett, skulle uppskatta fettprocenten till ca. 20%. Vid 100kg har jag synliga rutor.

Kur/tillskott: 250mg per injektion, tar dem två gånger i veckan (500mg/vecka). Tanken är att köra på i 12v. Clomid & Nolvadex för PCT eller ev. Gynecomastia. Övriga tillskott är Whey, multivitamin, omega 3, kreatin, PWO. Har även ett par burkar fatburners som kan användas.

Målet är att lägga på sig så mycket muskler jag kan utan att dra på mig allt för mycket fett. Jag vill få ordning på kroppen innan man blir gammal & grå helt enkelt. Om energi och återhämtning räcker till, så har jag inga problem att köra 2 pass, eller kombinera gymmet med motion.

Jag har lite svårt att slå fast hur jag bör lägga upp mina macros. Rent generellt föredrar jag en diet av mestdels protein & carbs, finner det helt enkelt enklare att hålla fett borta. Stor i maten rent generellt, men förhåller mig till stordel till rena carbs och bra proteiner.

Det finns naturligtvis en miljard macro calculators att tillgå, men dem känns en smula otillräckliga för mina funderingar.

Hur har ni lagt upp era dieter för att nå främsta resultat under kur? Tacksam för svar.
Citera
2024-09-26, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DigBickEnergy
Hej alla glada,

Träningserfarenhet: Gymmat i drygt 14 år. Uppehåll under pandemi pga. Boende utomlands. Kör i dagsläget 5 dagar i veckan styrka, 2 dagar i veckan motion (främst längre promenader).

Dagsform: På grund av barn & pandemi har jag tillåtet mig själv lägga på mig ca. 10kg fett, skulle uppskatta fettprocenten till ca. 20%. Vid 100kg har jag synliga rutor.

Kur/tillskott: 250mg per injektion, tar dem två gånger i veckan (500mg/vecka). Tanken är att köra på i 12v. Clomid & Nolvadex för PCT eller ev. Gynecomastia. Övriga tillskott är Whey, multivitamin, omega 3, kreatin, PWO. Har även ett par burkar fatburners som kan användas.

Målet är att lägga på sig så mycket muskler jag kan utan att dra på mig allt för mycket fett. Jag vill få ordning på kroppen innan man blir gammal & grå helt enkelt. Om energi och återhämtning räcker till, så har jag inga problem att köra 2 pass, eller kombinera gymmet med motion.

Jag har lite svårt att slå fast hur jag bör lägga upp mina macros. Rent generellt föredrar jag en diet av mestdels protein & carbs, finner det helt enkelt enklare att hålla fett borta. Stor i maten rent generellt, men förhåller mig till stordel till rena carbs och bra proteiner.

Det finns naturligtvis en miljard macro calculators att tillgå, men dem känns en smula otillräckliga för mina funderingar.

Hur har ni lagt upp era dieter för att nå främsta resultat under kur? Tacksam för svar.

Hur tränar du? Tränar du tungt med få reps? Mycket bänkpress?
Citera
2024-09-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midtown
Hur tränar du? Tränar du tungt med få reps? Mycket bänkpress?

Spliten jag kör på är i dagsläget;

Dag 1 - Tung underkropp
Dag 2 - Tung överkropp
Dag 3 - Vila & motion
Dag 4 - Bröst, axlar, triceps (hypertrophy)
Dag 5 - Ben, core (hypertrophy)
Dag 6 - Rygg, biceps (hypertrophy)
Dag 7 - Vila & motion
Citera
2024-09-26, 12:27
Bannlyst
Citat:
Spliten jag kör på är i dagsläget;

Dag 1 - Tung underkropp
Dag 2 - Tung överkropp
Dag 3 - Vila & motion
Dag 4 - Bröst, axlar, triceps (hypertrophy)
Dag 5 - Ben, core (hypertrophy)
Dag 6 - Rygg, biceps (hypertrophy)
Dag 7 - Vila & motion

Vad du bör ha koll på gällande anabola sterioder, det kanske du redan har, är att de ökar skaderisken mycket. De gör så att dina muskler växer snabbt och blir starkare, men senorna hänger inte med. Utöver det så försvagar de också senor och angriper de. Denna kombination gör att senan lätt kan gå av om du kör för hårt eller tungt.
De vanligaste att gå av är biceps och pec senan. Och går någon av de av så kommer det förstöra allt för dig.

Dessutom är du även 35 år. När man blir äldre så försvagas senorna dessutom. Så du har betydligt större risk att dra av en sena än en 18 åring.

Hur ser du på detta?
Skulle rekommenderar dig att sluta med det och bara träna ordentligt istället.

Ska du köra på steroider när du är 35 år så är mitt tips att du undviker köra tunga pass, aldrig maxar. Aldrig kör under 8-10 reps per set. Undvik bänkpress, kör istället hantelpress.
Kan ge dig fler tips på hur du ska köra om du vill för att undvika förödande skador.
Senast redigerad av Midtown 2024-09-26 kl. 12:37.
Citera
2024-09-26, 12:43
Medlem
Citat:
Hej alla glada

Rekommenderar varmt carbcycling. Med ditt träningsupplägg är 2 low dagar (dom dagarna du vilar från gymmet), 4 medium dagar och en hög dag (förslagvis på en ben eller rygg dag).

Vill du deffa baserat på din vikt hade jag börjat runt:
Medium day: 300g P (1.2g x vikt i LBS), 250g K (1g x vikt i LBS), 75g F (0.3 x vikt i LBS)

Low day: 300g P, 100g F (0.4 x vikt i LBS), så nära 0g K du kan komma.

High day: 250g P (1 x vikt i LBS), 750g K (3 x vikt i LBS) och så nära 0g fett du kan komma.

Många proffs kör så under contest prepp, med justeringar givetvis.

Lyssna på Big Paul (anabolic bodybuilding) på youtube om du vill lära dig mer om carbcyclings syfte och mekanismer osv. går självklart att köra under maintenance och bulk också.

Citat:
Vad du bör ha koll på gällande anabola sterioder, det kanske du redan har, är att de ökar skaderisken mycket. De gör så att dina muskler växer snabbt och blir starkare, men senorna hänger inte med. Utöver det så försvagar de också senor och angriper de. Denna kombination gör att senan lätt kan gå av om du kör för hårt eller tungt.
De vanligaste att gå av är biceps och pec senan. Och går någon av de av så kommer det förstöra allt för dig.

Dessutom är du även 35 år. När man blir äldre så försvagas senorna dessutom. Så du har betydligt större risk att dra av en sena än en 18 åring.

Hur ser du på detta?

Ska du köra på steroider när du är 35 år så är mitt tips att du undviker köra tunga pass, aldrig maxar. Aldrig kör under 8-10 reps per set. Undvik bänkpress, kör istället hantelpress.
Kan ge dig fler tips på hur du ska köra om du vill för att undvika förödande skador.

Snubben är 35, du får det att låta som han är 50. Fattar att det kanske låter gammalt för dig om du är ungtupp i 20 års åldern, men så är inte fallet. Självklart ska han ändå vara skademedveten, och det ska man ju alltid vara även om man är 20 eller 35 eller 50.
Senast redigerad av FB007 2024-09-26 kl. 12:52.
Citera
2024-09-26, 13:23
Bannlyst
Citat:

Hur ser du på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Rekommenderar varmt carbcycling. Med ditt träningsupplägg är 2 low dagar (dom dagarna du vilar från gymmet), 4 medium dagar och en hög dag (förslagvis på en ben eller rygg dag).

Medium day: 300g P (1.2g x vikt i LBS), 250g K (1g x vikt i LBS), 75g F (0.3 x vikt i LBS)

High day: 250g P (1 x vikt i LBS), 750g K (3 x vikt i LBS) och så nära 0g fett du kan komma.

Lyssna på Big Paul (anabolic bodybuilding) på youtube om du vill lära dig mer om carbcyclings syfte och mekanismer osv. går självklart att köra under maintenance och bulk också.

Snubben är 35, du får det att låta som han är 50. Fattar att det kanske låter gammalt för dig om du är ungtupp i 20 års åldern, men så är inte fallet. Självklart ska han ändå vara skademedveten, och det ska man ju alltid vara även om man är 20 eller 35 eller 50.
Nej Midtown har rätt i det han skriver.

Denna snubbe bör inte ens nyttja steroider.

Han är för gammal för testokurer.

Nej han ska inte göra det du skrev heller.

Bara ligger på kalorieöverskott och sen cutta.
Citera
2024-09-26, 15:11
Medlem
Citat:

Hur ser du på detta?

Tack för svar & omtanke!

Jag har pysslat med träningen i 14 års tid drygt, det finns en hyfsad fysik i dagsläget. Man är väl medveten om att man inte är 18 längre, det känns kan jag lova. Jag skulle inte preppa medan mina naturliga testonivåer låg på topp, utan snarare nu när dem börjar dala och man har svårt att ta sig tillbak till sitt forna jag.

Föredrar hantelspress, särskilt på tyngre dagar. Inte frågan om några 1RM, men 5-8 reps á 50kg istället för 8-12 på 40-43. För lite ro i kroppen för att vila mellan set, så jag tenderar att gå ner i vikt och hålla tempot högre - En personlig preferens helt enkelt.

Endast en injektion in, inte fått njuta av några egentliga effekter, förutom att jag sover som en kunglighet & är på ofantligt fint humör. Jag ser fram emot nästa & kommer köra på!
Citera
2024-09-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB007

Tack för svar!

Man känner sig väl inte riktigt som en dinosaurie än, men det inte är bättre.

Ska kika på det. Jag har funderat kring att helt enkelt ligga på överskott för att inte gå miste om muskelmassa, men med tanke på att jag tänkt göra mig av med kilon efter kur, så är det helt klart intressant.
Citera
2024-09-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Nej Midtown har rätt i det han skriver.

Denna snubbe bör inte ens nyttja steroider.

Han är för gammal för testokurer.

Nej han ska inte göra det du skrev heller.

Bara ligger på kalorieöverskott och sen cutta.

Bästa är såklart att skita i det helt, men är man 34 är man gammal nog att ta sina egna beslut och nu när han ändå är igång kan man ju komma med lite konstruktiv kritik istället bara för att skriva att han ska lägga ner och är för gammal.. Man kan köra testo som 70-80 åring relativt säkert.

Och hans ligament och senor är nog starkare nu än någonsin i och med hans långa träningserfarenhet. Men klart han ska vara försiktig om styrkan skenar under kur.

EDIT: om man inte tror att en 34-åring kan träna i 5-8 rep rangen för att man är för gammal då är man helt ute och cyklar.

Citat:
Tack för svar!

Man känner sig väl inte riktigt som en dinosaurie än, men det inte är bättre.

Ska kika på det. Jag har funderat kring att helt enkelt ligga på överskott för att inte gå miste om muskelmassa, men med tanke på att jag tänkt göra mig av med kilon efter kur, så är det helt klart intressant.

Krävs ju en del planering om man kör det konceptet, och om du ska ligga på överskott och nyttja preppet till max kanske det är enklare att köra samma kcal och makro intag varje dag.

Men rekommenderar verkligen det upplägget under deff, makalösa resultat och kul att nörda ner sig i något mer avancerat 👍
Senast redigerad av FB007 2024-09-26 kl. 16:46.
Citera
2024-09-26, 22:27
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Hej alla glada,

Det går absolut att bygga muskler under diet och kaloriunderskott. Men det ÄR något av ett motsatsförhållande och kräver minutiös planering och superdisciplin. Min lilla tes är att även om man ligger på kaloriunderskott, så sköter man allt annat perfekt. Man ger helt enkelt kroppen och systemet bästa, tänkbara förutsättningar. Och sist men inte minst: Preppen.

Jag har legat på 180-200 gram protein, minst 65 gram bra fett och sedan kolhydrater från primärt grönsaker (broccoli och vitkål är stapelvaror), ibland kikärtor eller andra bönor. För mig har enkelhet varit en nyckelfaktor. Dvs rätt basic och det som jag vet fungerar utan alltför mycket trixande. Till skillnad från dig fungerar strikt LCHF bäst för mig. Men kör på det som du trivs med och vet fungerar. Kör även periodisk fasta där mitt ätfönster är mellan 12.00-18.00.

500 mg ew = bra. Första gångerna jag körde, gjorde jag det på 250 mg Testo C. Jag fick fantastiska resultatet. Jag börjar i regel ana effekten efter två veckor och den nya, högre växeln kickar i regel in runt dag 20 plus/minus en dag eller två.

I mina ögon är du absolut redo för detta. Det är inte alla som bollar med 50 kilos-hantlar. Få fixar en de som väger 40 kilo eller mer. Du ser ut att ha en stabil grund att stå på.

Lycka till! // Ivan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in