2024-09-26, 07:05
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Beppe Wolgers Dunderklumpen hade premiär 26/6 1974, och firar där med 50 år i dag. Det har ju blivit lite av en kultfilm, som betytt mycket för många. Den verkar ju även betytt mycket för turismen i Jämtland. Men vad är din relation till filmen och hur har den påverkat dig?

För egen del är jag lite förung, och min relation till filmen är ett förkläde med figurena. Jag hade det barn i köket när jag "hjälpte till". Så lite roligt att det är merch jag tänker på när filmens budskap är antikonsumtion.
Citera
2024-09-26, 07:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Ganska svag relation. Eftersom man knappt sett den. Är den inte rätt seg. Recensionerna var väl ganska svala de med. Kanske orsaken att inte svt visat den återkommande på nån storhelg såsom lämpligen midsommar.

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4929#comments
Citera
2024-09-26, 08:16
Medlem
GastonLeMans avatar
Den minns jag med glädje.
Såg den senare med mina barn, då blev den en favorit för dom.
Själv tyckte jag den blev mer underhållande som äldre, då man upptäckte alla bra skådespelare som gjorde rösterna till dom tecknade figurerna.
Sen va det lite roligt när Hollywood gjorde Roger Rabbit på -90 talet och lanserade den som unik, när verkliga skådespelare spelade mot tecknade figurer.
Favoriter från filmen tycker jag är ”Blomhåret” och ”En dum en” som fick rösten av Birgitta Andersson och Gösta Ekman , om jag minns rätt.
Citera
2024-09-26, 08:17
Medlem
ItsWednesdays avatar
Aldrig sett. Fel generation, I guess. Känns som en progg-film för getmjölks-hippies.
Citera
2024-09-26, 08:25
Medlem
Jag såg den på bio, jag var 7 år då.
Minns inte så mycket av den. Jätten Jorm minns jag dock, och Birgitta Andersson medverkade.

De blandade in tecknade figurer i filmen, det var hi tec då det.
Citera
2024-09-26, 08:43
Medlem
Noll relation
Citera
2024-09-26, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ganska svag relation. Eftersom man knappt sett den. Är den inte rätt seg. Recensionerna var väl ganska svala de med. Kanske orsaken att inte svt visat den återkommande på nån storhelg såsom lämpligen midsommar.

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4929#comments

Nu är jag 90-talist och Dunderklumpen är en av de mest sedda barnfilmerna bland 90-talister undantaget Astrid Lindgren filmerna. Dock är den betydligt större och mer erkänd utomlands än i Sverige, fram för allt bland kineserna och fransmännen.
Citera
2024-09-26, 09:57
Medlem
Cindells avatar
Det var den första biofilmen jag såg i mitt liv. Det var i Östersund och jag var väl 6-7 år ungefär. Tyckte det var fantastiskt. Minns inte så mycket från själva filmen, men just det här att det var i en stor mörk biolokal med stor duk! Och att det var riktig film blandat med tecknat.
Citera
2024-09-26, 10:04
Medlem
Som barn/ung hade jag inte mycket relation till filmen.

Som TS fanns det merch i mitt hem så jag kände igen figurerna den gång den visades på skolan.

Musiken av Toots Tieleman däremot förekom rätt ofta då den fanns på kassett (piratad).

Första demoinspelningen med Dunderklumpens tema/sång:
https://youtu.be/YEqLIigJoVI?si=5faoLRORisf_2HGM
Citera
2024-09-26, 10:13
Medlem
YP4XQs avatar
Mysig film, äldsta dotter vill se den ibland, en av såna återkommande favoriter för henne.. Så för mig är detta en av mina nya "barnminnen" minnen tillsammans med barnen, bland fler filmer förstås.

Jag såg den nog aldrig som barn själv
Citera
2024-09-26, 10:55
Medlem
Bartman777s avatar
Jag är ganska övertygad om att jag sett denna film någon gång när jag var liten, men jag kan inte minnas om jag bara såg delar av den eller hela. Så min relation till den är inte stark.
Citera
2024-09-26, 11:39
Medlem
Beppe Wolgers glömde jag. 🙄
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem