2024-09-26, 00:03
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Essie är försvunnen. Så är det. Någon stal Essie. Sedan dess är hon försvunnen.

I våras försvann min cykel. Så är det. Någon stal cykeln. Sedan dess är den försvunnen.

Någon som har frågor på det?

Efter de senaste dagarnas grävande har jag kunnat utveckla min uppfattning om vad som hände en aning.

Att Essie stals råder det ingen i tvekan om. Att en, eller flera, assistenter varit inblandade tvivlar jag inte en sekund på, det är samma som innan. Där det rört lite på sig är kring vem mer som är inblandad, jag har ju varit inne på att det är någon som varit "i maskopi" med någon assistent. Djurrättsaktivister var ett spår som ledde ganska långt, och som har grenat ut sig lite och lett vidare. Med den nya information som jag fått fram, så lutar det åt att ett företag som står mycket nära Hundhjälpen är delaktiga. De är ju då också några som känner Essie, och som Essie känner, och de kan tänkas ha goda kunskaper om familjens rutiner kring hunden. Familjen följer ju de instruktioner och rekommendationer de fått från utbildaren. Det som är särskilt besvärande för Hundhjälpen och Crosstrials, som det andra företaget heter, är att det lär finnas polisanmälningar från assistanshundägare emot Crosstrials. Och det är ett sammanträffande som omöjligen kan vara en tillfällighet. Jag måste säga att jag hade hoppats att GW skulle haft denna informationen och delat med sig av den under kvällens program. Men han verkade ha noll insikt i polisens utredningar. Annars har han ju ofta det, och skyltar gärna med det på ett inte allt för odiskret sätt. Men inte denna gång. Det återstår att se vad mer jag kan lyckas gräva fram på det spåret.

Om inte Enköpingsposten varit så kraftigt vinklade i sin rapportering, så hade det ju varit något de borde kasta sig över. Men det lär väl knappast hända.

Nej GW har ingen info för det finns ingen. GW tror inte detta löser sig = GW fattar att hunden är stendöd.
Herregud vilken besvikelse detta måste blivit för dig som skrönade om damage control och gud vet vad.
Det finns ingen misstänkt, polisen har inga spår. Kan du inte fatta det? Lägg ner dina fantasier nu.
Citera
2024-09-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jo jag har läst ditt inlägg.

Försök att göra avstånd mellan dina olika framställan så blir det lättare att läsa, bara ett vänligt tips.

Om nu pappan/mamman har lämnat in filmernas till polisen ifrågasätter jag än mer påståendet att familjen skulle ha manipulerat inspelningen speciellt då pappan är kunnig i "fotografering ".

Att dotter är våldsam mot som du kallar dem assistenterna och även troligtvis hunden är för mig ointressant och har inte med sakenatt göra.

Ta inte upp GW med mig, har mina egna åsikter.

Jag har en fråga till dig, har den personen som gjort polisanmälan att hunden är borta blivit motanmäld för försök till bedrägeri?

Ingen vet vad som är inlämnat till polisen eller vad som egentligen är anmält.
Det ska tydligen ligga en del anmälningar hos åklagare men det är sekretess, precis som hos polisen.

Du svarade inte på hur länge en kamera anses vara up to date?
Familjen har bott i huset sen 2012 så jag tror nog vi kan vara överens om att det är familjen som satt upp/beställt kameror?

Du har redan fått rådet att läsa tråden och jag kan bara hålla med om det rådet.
Citera
2024-09-26, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Du har uppenbarligen inte läst alla länkar som faktiskt finns i tråden...

Nej det har jag inte och inte heller påstått det.

Jag går bara enligt sunt förnuft och ifrågasätter konspirationsteorier om gud (om han finns) och envart.

Jag är väldigt synisk,
en hund är en hund.
Pengar är pengar

Om nu familjen har tagit död på djuret och vill mörka detta varför inte bara polisanmäla en stöld?
Allt är tyst och ingen frågar något.
Ta försäkrngspengarna och var glad.
Nä i det här fallet så börjar familjen göra liv i luckan och går ut på sociala medier och även tv4.
Tyvärr jag får inte ihop det, uppenbart får du och några andra till det.

Men jag ser 2 alternativ
1. Någon har stulit hunden för ekonomisk visning.
2. Någon har stulit hunden av någon form av barmhärtighetsjäl.

Vad du får för konspiratoriskt i detta kan jag inte svara på, men vi diskutar om en hund dvs ett djur inte mer värdefullt än det än kostnaden för en träning.
Citera
2024-09-26, 00:31
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Nej det har jag inte och inte heller påstått det.

Jag går bara enligt sunt förnuft och ifrågasätter konspirationsteorier om gud (om han finns) och envart.

Jag är väldigt synisk,
en hund är en hund.
Pengar är pengar

Om nu familjen har tagit död på djuret och vill mörka detta varför inte bara polisanmäla en stöld?
Allt är tyst och ingen frågar något.
Ta försäkrngspengarna och var glad.
Nä i det här fallet så börjar familjen göra liv i luckan och går ut på sociala medier och även tv4.
Tyvärr jag får inte ihop det, uppenbart får du och några andra till det.

Men jag ser 2 alternativ
1. Någon har stulit hunden för ekonomisk visning.
2. Någon har stulit hunden av någon form av barmhärtighetsjäl.

Vad du får för konspiratoriskt i detta kan jag inte svara på, men vi diskutar om en hund dvs ett djur inte mer värdefullt än det än kostnaden för en träning.

om någon stal hunden för ekonomisk vinning, varför i helvete krävde de inte belöningen när den var 100 000 ? och något mer kommer jag inte svara dig förrän du har läst mer om fallet...
Citera
2024-09-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Ingen vet vad som är inlämnat till polisen eller vad som egentligen är anmält.
Det ska tydligen ligga en del anmälningar hos åklagare men det är sekretess, precis som hos polisen.

Du svarade inte på hur länge en kamera anses vara up to date?
Familjen har bott i huset sen 2012 så jag tror nog vi kan vara överens om att det är familjen som satt upp/beställt kameror?

Du har redan fått rådet att läsa tråden och jag kan bara hålla med om det rådet.

Nej jag svarde inte på det beroende på att jag vet inte vilket system det är.

Är det ett ett äldre system så kan man räkna med att det är tyvärr är långt mellan kamerans detektering av rörelse till inspelning.
Och om övervakningssystemet spelar in hela tiden är det samma problem.

Jag vill påpeka att jag jag inte har annat än min uppfattning om situationen.

Och jag vill inte peka på någon, speciellt i detta fall där det är för mig otydligt vad som har hänt och jag tycker det är lite för otroligt att man vill dölja hundens eventuella bortgång.
Citera
2024-09-26, 00:44
Medlem
Citat:
om någon stal hunden för ekonomisk vinning, varför i helvete krävde de inte belöningen när den var 100 000 ? och något mer kommer jag inte svara dig förrän du har läst mer om fallet...

Därför hunden är värd 300.000 eller så finns det andra beakningsvärda känslor, typ rädda hunden från en patient som är aggressiv.

Visst om det sistnämnda ta det med försäkringskassan som beviljar assistanshund eller inte.
Citera
2024-09-26, 01:22
Medlem
Citat:
Nej jag svarde inte på det beroende på att jag vet inte vilket system det är.

Är det ett ett äldre system så kan man räkna med att det är tyvärr är långt mellan kamerans detektering av rörelse till inspelning.
Och om övervakningssystemet spelar in hela tiden är det samma problem.

Jag vill påpeka att jag jag inte har annat än min uppfattning om situationen.

Och jag vill inte peka på någon, speciellt i detta fall där det är för mig otydligt vad som har hänt och jag tycker det är lite för otroligt att man vill dölja hundens eventuella bortgång.

Då du inte har läst in dig på fallet känns det ganska svårt att diskutera med dig.
Att du dessutom inte ser kopplingen aggressiv brukare/försvunnen assistenthund gör det än svårare.
Pappan själv har gått ut med att det brukats våld mot Essie.

Anser du det lämpligt att en person som biter en personal I låret så det blir ett 7x7 cm stort sår är lämplig att ha djur?
Eller trycker upp en personal mot väggen och hotar dels att klippa av håret samt döda personalen?
Allra helst en hund som beskrivs som så tränad att hon inte ens skulle försvara sig om hon slogs ihjäl? (Pappans ord, dock inte ordagrant)

Jag tror inte ett smack på att kamerorna suttit där sen tidigare ägare av bostaden.
12 år och inte monterat ner förra ägarens kameror? Inte så trovärdigt.
Citera
2024-09-26, 01:38
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Hur får man ut belöningen utan att avslöja sig vem man är tänkte du?
Citera
2024-09-26, 03:03
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är inte så svårt, i ett fall som gällde stulna musikinstrument i Norge användes en mellan-mann, när det kommer till belöningen kan man kontakta en advokat eller någon man känner, så det är inget stort problem, problemet var istället att denna belöningen var aldrig tänkt att betalas ut och den togs bort efter 2 veckor också...
Citera
2024-09-26, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Det fanns redan folk som var villiga att agera mellanhänder utan att avslöja en påstådd tjuv. Dock avslöjade PÖ sig genom att bara efter någon dag vilja ha en ny hund till kvinnan samt att lösensumman togs bort efter en kort tid. Han visste att Essie hade gått bort som han själv sa i TV.
Man säger inte gått bort om man tror att hunden är stulen. Gått bort säger man om någon har dött.
Senast redigerad av Blondpion 2024-09-26 kl. 04:22.
Citera
2024-09-26, 04:20
Medlem
Citat:
Därför hunden är värd 300.000 eller så finns det andra beakningsvärda känslor, typ rädda hunden från en patient som är aggressiv.

Visst om det sistnämnda ta det med försäkringskassan som beviljar assistanshund eller inte.

Hunden var förbrukad som pappan sa, den skulle inte gå att ha som assistanshund om den inte återfanns efter några veckor. Han sa även att ingen annan skulle kunna ha hunden som asistanshund eftersom den var utbildad för kvinnan. Så värdet är inte 300 000 kr utan enligt pappans uttalande är den då inte värd mer än en familjehund.
Citera
2024-09-26, 04:25
Avslutad
Det som det flesta missat är att de grannar på hästhovsgstan med baksidan mot essies hems baksida som satt ute på kvällen inte hörde någon bil på grönområdet mellan husen och framförallt inte hörde hundägarna ropa efter Essie en enda gång då det påstods att hon försvann

Helt klart onaturligt beteende hos hundägarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in