Citat:
Ursprungligen postat av
MattiKrax
Det fall du hänvisar till är inte relevant eftersom det inte gäller ett tryckfrihetsbrott. Fallet motsvarar f ö närmast det som senare kommit att kallas olaga integritetsintrång och den lagen är inte tillämpbar för medier med utgivningsbevis.
https://www.sjf.se/aktuellt/201903/olaga-integritetsintrang-yrkesutovande-journalister-omfattas-inte
En vanlig missuppfattning kring svensk ärekränkningslagstiftning är att så länge som det som sägs är sant är det omöjligt för en journalist (eller deras ansvarige utgivare) att dömas för förtal.
Det finns en skillnad mellan de uttrycksformer som skyddas av TF/YGL och de som inte gör det vad gäller
processen. Vägen till en fällande dom för förtal ser olika ut (JK kontra vanliga åklagare, tryckfrihetsjury, med mera). Det finns däremot ingen väsentlig skillnad vad gäller förtalbrottets
definition. Om man jämför
BrB 5:1 med
TF 7:3 är de enda skillnaderna språkliga petitesser, som att ”eljest” uppdaterats till ”annars”. Definitionerna är inte väsensskilda.
Det betyder, i synnerhet, att journalister inte kan hoppa över försvarlighetsfrågan. Se exempelvis
NJA 1987 s. 285. Där var bristen på försvarlighet avgörande, innan det ens kom in på frågan om det som publicerades var sant. Se även
NJA 2003 s. 567,
NJA 2006 s. 16 och
NJA 2022 s. 1136 – alla tre gällde förtal via grundlagsskyddade medier, och i samtliga fall tog HD ställning till försvarligheten. HD säger
inte ”eftersom publiceringen skett via medier som skyddas av TF/YGL är det per automatik försvarligt.”
Om en journalist sprider en oförvanskad film via medier som skyddas av TF/YGL så kan den ansvarige utgivaren fortfarande dömas för förtal av personen filmen föreställer om det var
oförsvarligt att sprida filmen. Det är inget jag själv hittat på, utan en beskrivning av praxis i Högsta domstolen. Jag nämnde förut
NJA 1992 s. 594, men låt mig citera nyckelavsnittet:
Den som visar en enskild person på film får anses därigenom lämna de uppgifter om denne som filmen förmedlar (se Nils Beckman m fl, BrB I, 5 uppl s 231). Uppgiftslämnandet utgör enligt 5 kap 1 § BrB ett förtalsbrott, om uppgifterna är ägnade att utsätta den enskilde för andras missaktning.
För att göra en lång historia kort: medier som skyddas av TF/YGL kan inte sidsteppa frågan om försvarlighet genom att säga att det rör sig om en film eller ett citat.