2024-09-25, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
En liknande lägenhet på samma adress gick nyligen för 2 020000 kr

Men den var ju AVSEVÄRT bättre skick. Plus att det rent statistiskt brukar hamna mycket lägre på 9 av 10 exekutiva auktioner.

TILL DET kommer att förutom de skulder som lägenheten faktiskt ska betala, typ månadsavgifter till föreningen och elräkningen så antar jag att det finns lån på bostaden som ska betalas.......

Det kommer INTE bli mycket pengar över att skänka/supa /skaffa annan bostad för .

Denna lägenheten är i samma hus https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-centrala-huddinge-huddinge-kommun-angsnasvagen-1-1000811902318604789

Det har sagts att GR inte har några lån på bostaden.
Citera
2024-09-25, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
Det har sagts att GR inte har några lån på bostaden.

Det undrar jag om det är helt sant, men är det så så kommer det påverka försäljningspriset också, de kommer att acceptera betydligt lägre bud då
Citera
2024-09-25, 18:28
Avslutad
Citat:
Det undrar jag om det är helt sant, men är det så så kommer det påverka försäljningspriset också, de kommer att acceptera betydligt lägre bud då

Ok, har också undrat om det är sant, som jag förstod det skulle det ha att göra med att hon blev utköpt från bostaden hon bodde i tillsammans med exmannen.
Citera
2024-09-25, 18:33
Avslutad
Citat:
Ok, har också undrat om det är sant, som jag förstod det skulle det ha att göra med att hon blev utköpt från bostaden hon bodde i tillsammans med exmannen.

Hon har en skatteskuld på 163740 ja, det är troligen vinstskatten från försäljningen av förra bostaden

sen har hon lite småskulder, elräkningen tycks inte ha landat hos fogden än vilket är väldigt underligt.

SUmma skulder med anmärkning hos kronofogden just nu är iaf 173 678. Men hon har lite blandade skulder som ännu inte lett till utslag så vitt jag kan se, Men säg att hennes skulder inklusive elräkningen och uteblivna avgifter till föreningen så är hon kanske på ett skuldsaldo på 200.000 .

Jag skulle slå vad om att lägenheten inte går för mer än 500.000 men jag HOPPAS jag har fel, dock borde hon ha privatskulder till exet och sin familj som löste ut henne förra gången, men de skulderna skiter hon förmodligen i.
Citera
2024-09-25, 18:34
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Svenska är hennes modersmål. Hon har en Finlandssvensk dialekt och den är lika mycket svensk som exempelvis småländska.
Svensk finsk engelsk språk blandat i en mening ibland förstår man inte vad hon vill ha sagt så en kurs i svenska språket borde hon satsa på
Citera
2024-09-25, 18:49
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Hon har en skatteskuld på 163740 ja, det är troligen vinstskatten från försäljningen av förra bostaden

sen har hon lite småskulder, elräkningen tycks inte ha landat hos fogden än vilket är väldigt underligt.

SUmma skulder med anmärkning hos kronofogden just nu är iaf 173 678. Men hon har lite blandade skulder som ännu inte lett till utslag så vitt jag kan se, Men säg att hennes skulder inklusive elräkningen och uteblivna avgifter till föreningen så är hon kanske på ett skuldsaldo på 200.000 .

Jag skulle slå vad om att lägenheten inte går för mer än 500.000 men jag HOPPAS jag har fel, dock borde hon ha privatskulder till exet och sin familj som löste ut henne förra gången, men de skulderna skiter hon förmodligen i.

Nja, när det gäller ekonomi har jag lite koll. Liknande lägenheter hos exekutive auktion brukar budas ca 10-20% under marknadsvärde. Nu verkar föreningen vara äkta och stabil och huset någon form av funkis i lagom storlek för studenter (som hon själv påpekade) så 1.600 000-1.800 000 borde den landa på. Kanske lite högre. Kanske lite lägre, vem vet men i den häraden. Typ. Så är den obelånad så borde hon traska därifrån med 1.3-1.6 miljoner skulle jag gissa efter hon fått betala sina skulder och ersätta föreningen för en massa omak. Men har hon stora lån kvar, då kanske det inte blir mycket över.

Men oavsett är hon allvarligt psykiskt sjuk och gravt alkoholiserad vilket inte bådar gott. Det är viktigare för henne att kunna dricka vin än att ha en mögelfri kyl och frys och el. Tragiskt. Var den obelånad och hon hade den där låga hyran, ca 3500 sek i månaden hade det inte behövts mycket insats från hennes sida för att få hennes ekonomi att gå runt. Misstänker att hon har bordeline och enbart självmedicinerar med alkohol för att komma ur sina depp-perioder. Så fort hon varit nykter ett litet tag får hon fruktansvärda abstinens utbrott och så depp och så alkohol och så hyper in på krogen och så ... vareviga dag.
Senast redigerad av marytrader 2024-09-25 kl. 19:44.
Citera
2024-09-25, 18:51
Avslutad
Citat:

Ok, bilden jag fick av att kolla lite avslutade försäljningar på Kronofogden i storstadsområde var att de lägenheterna gick för 15-25% mindre än "normala" försäljningar. Kollade dock bara två objekt.

Så jag sätter emot, hon får minst en miljon.
Citera
2024-09-25, 18:56
Avslutad
Citat:
Ok, bilden jag fick av att kolla lite avslutade försäljningar på Kronofogden i storstadsområde var att de lägenheterna gick för 15-25% mindre än "normala" försäljningar. Kollade dock bara två objekt.

Så jag sätter emot, hon får minst en miljon.

Vad ska vi slå vad om :-D haha.. nä jag tycker iofs att det vore BRA om hon får en rejäl slant men tror inte det hjälper henne... hennes ex verkar ju på något underligt vis ha en viss omsorg om henne, han ser väl att hon inte mår bra och han vet väl hennes bakgrund på ett annat sätt än vi gör. PLUS att hon ju är hans barns mor och att han en gång i tiden faktiskt älskade henne får vi väl utgå ifrån. Om han kan få hjälpa henne med ev pengar som blir över..... men men... vi får se. HOPPAS jag har fel.
Citera
2024-09-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det är jättehemskt. Det är så tydligt att hon egentligen bara är djupt, djupt deprimerad. Så började hon dricka för att dämpa sorgen och nu är hon ju uppenbarligen alkoholiserad och det är nästan omöjligt att ta sig ur på egen hand.

Minns när soc var hos henne och hon filmade allt och hennes röst liksom brast. Hon ville gråta och kände sig så liten. Det gjorde ont i hjärtat att se.

Glöm inte att hon hade ett normalt liv en gång. Någon ÄLSKADE henne så mycket att han skaffade två barn med henne.

Alla kan hamna där. Men vissa personligheter har nog svårare att hantera skilsmässa, myndigheter och alkohol… kanske var det även hennes man som skötte ekonomin hemma. Kanske var han stödet hon behövde för att vara en bra mamma och kunna sköta livet. Och när han försvann ur hennes liv så började allt rämna… hon säger ofta att hon vill ha en dominant man och det kan ju tyda på att hon är van att följa och behöver mycket stöd för att funka.

Tyvärr är hon nog för fast i alkoholen nu. Hon behöver verkligen, verkligen professionell hjälp men det vill hon inte ha.

Nej, hon verkar extremt paranoid och litar inte på någon.
Så sorgligt,som du skriver. Och att få höra om hennes historia, den gör henne mänsklig. Relationer gör oss mänskliga.
Tycker det scenariot du målar upp låter väldigt troligt och ja, kanske har någon utgjort ett stöd och kompenserat henne för brister, som sedan tagits ifrån henne och då rasar allt.
Tror verkligen också att alkoholen spelar in.
Hoppas hon tar emot hjälp på något vis någon gång.
Citera
2024-09-25, 18:59
Avslutad
Citat:
Vad ska vi slå vad om :-D haha.. nä jag tycker iofs att det vore BRA om hon får en rejäl slant men tror inte det hjälper henne... hennes ex verkar ju på något underligt vis ha en viss omsorg om henne, han ser väl att hon inte mår bra och han vet väl hennes bakgrund på ett annat sätt än vi gör. PLUS att hon ju är hans barns mor och att han en gång i tiden faktiskt älskade henne får vi väl utgå ifrån. Om han kan få hjälpa henne med ev pengar som blir över..... men men... vi får se. HOPPAS jag har fel.

Vi slår vad om äran i tråden sen.

Jag fruktar att hon bränner pengarna på dumheter, tyvärr.
Citera
2024-09-25, 20:27
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Nej.
Det kommer att finnas lite över sen, enligt hjälpsamma exmannens beräkningar.

Så, ensam är hon nog inte.

För hennes skull får vi nog hoppas det blir pengar över.
Citera
2024-09-25, 20:31
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:

Har för mig att hon nämnt att hon har över hundratusen i skuld för obetalt underhåll också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in