• 1
  • 2
2024-09-25, 16:07
Medlem
Någon har ställt sig på min hyrda plats och stått där flera veckor.
När jag kontaktar bilreg och polis kan de inte uppge ägare i detta fallet vilket gör att jag inte kan ringa och be ägaren flytta bilen. Hur gör jag för att få tag i ägaren?
Varför kan man inte lämna ut från polis och bilreg?
Citera
2024-09-25, 16:11
Medlem
Går att ta reda på via transportstyrelsen:

"Via sms-tjänsten Vem äger fordonet? kan du på ett enkelt sätt få fordons- och ägaruppgifter direkt till din mobiltelefon genom att du skickar registreringsnumret till 71640.

Tjänsten är kostnadsfri (teleoperatörens avgifter kan tillkomma)."

Från transportstyrelsens hemsida.
Citera
2024-09-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femtunga
När jag kontaktar bilreg och polis kan de inte uppge ägare i detta fallet vilket gör att jag inte kan ringa och be ägaren flytta bilen. Hur gör jag för att få tag i ägaren?

Enklaste är väl att ringa någon som kan bogsera bort deras bil så du kan parkera på din plats då och så med om du nu inte vill ha någon stående där.
Citera
2024-09-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femtunga

Vem hyr du av och hur är det skyltat? Finns det avtal med P-bolag som kan skriva ut kontrollavgift?
Citera
2024-09-25, 16:14
Medlem
Hyr du en p-plats så ska du ju meddela detta till dem du hyra av. Ofta brukar de ha avtal med ett p-bolag som med merän glädje lappar felparkerade bilar. Blir det sedan för mycket lappar pga de inte har en p-skylt med att de hyr platsen, så kommer bilen att forslas bort.
Citera
2024-09-25, 16:30
Medlem
Polisanmäl för egenmäktigt förfarande. Har du fått reda på vem som äger bilen ännu? Har den stått flera veckor så är det kanske en fängelsekund tex. Kan du inte ta reda på vems bilen är kan det handla om skyddad identitet oxå. Ibland är det enklast att ta en domkraft och lyfta upp bakhjulen på något som går att rulla alternativt en bil med fyrhjulsdrift som kan flytta den några meter. Står den på trottoar eller annat kommer snart en bärgare och plockar upp den.

Att flytta den kan vara olagligt men lär inte gå att bevisa vem det var så var lite smidig. Polisanmälan, om det görs någon, lär läggas ner.
Citera
2024-09-25, 16:47
Medlem
killawifes avatar
Jag hade också problem med detta för många år sen och postade om det här. Jag kontaktade hyresvärd, polis och kommun men i princip finns det inget man kan göra lagligen som inte tar väldigt lång tid.

Men, om bilen står på kommunens mark olagligt parkerad så fixar de saken relativt omgående. I mitt fall löstes det av att någon drog bort bilen från min parkering till en gräsplätt vid sidan om parkeringen. Sen lappades bilen och togs bort efter tre dagar. Jag hörde aldrig något mer efter det.
Citera
2024-09-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Går att ta reda på via transportstyrelsen:

"Via sms-tjänsten Vem äger fordonet? kan du på ett enkelt sätt få fordons- och ägaruppgifter direkt till din mobiltelefon genom att du skickar registreringsnumret till 71640.

Tjänsten är kostnadsfri (teleoperatörens avgifter kan tillkomma)."

Från transportstyrelsens hemsida.
Nä långt ifrån alla du kan se där! Så ta reda på saker innan du slänger ur dig saker du inte har en aning om! LÄS VA TS SKRIVER:
Citera
2024-09-25, 16:53
Medlem
biljardballes avatar
Vandalisera bilen.
Det gjorde jag en gång och ingen parkerade där igen.
Det enda man kan göra då ingen hjälp går att få.

Jag slog in bakrutan och kastade in en fyrverkeritårta i bilen.
Citera
2024-09-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Men, om bilen står på kommunens mark olagligt parkerad så fixar de saken relativt omgående. I mitt fall löstes det av att någon drog bort bilen från min parkering till en gräsplätt vid sidan om parkeringen. Sen lappades bilen och togs bort efter tre dagar. Jag hörde aldrig något mer efter det.

Ja, det är fantastiskt med alla barmhärtiga samariter som flyttar ut bilar sådär. Du har förstås ingen aning om vem det var?
Citera
2024-09-25, 16:57
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det är fantastiskt med alla barmhärtiga samariter som flyttar ut bilar sådär. Du har förstås ingen aning om vem det var?

Nej, men det var nog en trött jävel.
Citera
2024-09-25, 16:57
Medlem
Har klistermärken i handskfacket.
Nämligen dessa https://www.ebay.co.uk/itm/372959579923

De brukar flytta sig rätt fort när man klistrar det på bilen.

25x 25cm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in