2024-09-25, 15:58
Medlem
Är kass på krypto och kan ingenting inom ämnet, så ställer denna frågan till er.

En vän påstår att h*n sitter på en stor summa pengar på en krypto valuta (solana). Dessa pengar är låsta i något/några år då man gjorde en ”satsning” om jag förstår rätt. Om pengarna låses får kompisen en bonus/belöning när dessa år gått, och innan dess kan kompisen endast be om att ta ut pengar 2-3/ggr per år innan låsningen är borta. När låsnings-tiden är ute får kompisen ta ut det h*n har kvar efter upp/nedgång under dessa år. Stämmer detta verkligen?
Citera
2024-09-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colamedfanta
Är kass på krypto och kan ingenting inom ämnet, så ställer denna frågan till er.

En vän påstår att h*n sitter på en stor summa pengar på en krypto valuta (solana). Dessa pengar är låsta i något/några år då man gjorde en ”satsning” om jag förstår rätt. Om pengarna låses får kompisen en bonus/belöning när dessa år gått, och innan dess kan kompisen endast be om att ta ut pengar 2-3/ggr per år innan låsningen är borta. När låsnings-tiden är ute får kompisen ta ut det h*n har kvar efter upp/nedgång under dessa år. Stämmer detta verkligen?

Kan vara så att han stakar sina Solana.
https://www.coinbase.com/learn/crypto-basics/what-is-staking

Då låser du dina Solana på allt ifrån en månad till ett år och får en form av ränta/belöning på dessa. Ju längre du låser desto större är belöningen. Det brukar gå att ta ut dom i förtid, göra en "early redemption" men då försvinner belöningen. Länken här ovan förklar mer tekniskt vad som sker.

Men det låter som rätt strikta regler som din kompis har bundit upp sig på så det kan vara nånting helt annat. Svårt att säga.

Vet du vilken sida det handlar om? Förhoppningsvis är det inte lurendrägeri.
Senast redigerad av korvstofft 2024-09-25 kl. 17:03.
Citera
2024-09-25, 17:15
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colamedfanta

Inga konstigheter att stake:a krypto.
https://www.youtube.com/watch?v=C2-DBvzc9Ko&ab_channel=MoneyZG
Citera
2024-09-26, 07:54
Moderator
HelgeBuks avatar
Staking är extrem högrisk. Okej, du får kanske 10% per år. Men vad hjälper det om den går ner 11% per år?
Och du har då inte möjlighet att sälja av om det barkar åt skogen, det är bara att hänga med hela vägen ner.
Citera
2024-09-26, 10:27
Medlem
Att explicit binda upp SOL över flera år vet jag inte vilken tjänst/sida/validator som erbjuder?

'En stor summa pengar' kan ju vara 10.000SEK/6-7SOL och kryptoturister sitter väl oftast på rätt små mängder SOL.

Räknar man i tokens> 350 SOL = 18 SOL per anum i utdelning (dagsdato_ca 30.000SEK/år.)
Citera
2024-09-26, 10:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Att explicit binda upp SOL över flera år vet jag inte vilken tjänst/sida/validator som erbjuder?

'En stor summa pengar' kan ju vara 10.000SEK/6-7SOL och kryptoturister sitter väl oftast på rätt små mängder SOL.

Räknar man i tokens> 350 SOL = 18 SOL per anum i utdelning (dagsdato_ca 30.000SEK/år.)
Det här kan ju handla om någon som var "founder" för allt vi vet. Deras SOL kommer vara upplåsta i flera år till.

Det finns säkert tjänster där man låser upp på tid för att få ytterligare någon % APY som belöning, men det är bara en gissning då jag inte ser det orimliga i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in