Migrationsverket har kontaktat Northvolt eftersom de har så många arbetstagare från tredjeland med arbetstillstånd.
I reportaget:
Ian Joseph från Trinidad vill stanna
Prasanna Pugazhendhi från Indien vill stanna
Ett par från Bangladesh vill stanna
Carlito Canstaneda från Filippinerna vill stanna, för han har redan anpassat sig till livsstilen och lugnet i Sverige, säger han.
Dem är välkomna säger jag, vi behöver faktiskt arbetskraft.
Krismedvetenheten i Skellefteå är ganska obefintlig ännu. De enda som drabbats hittills är underentreprenörer som inte kommer få betalt.
Den allmänna inställningen är dock att inget kommer hända. Bostäderna kommer behålla sitt nya högre värde. Byggandet kommer fortsätta. Det nya hippa restauranglivet i Skellefteå kommer bestå (det som tidigare i princip bestod av kinarestaurangen Tatung; vilket var fullt tillräckligt för att täcka arbetarstadens behov av exotiska utsvävningar). Även om Northvolt går omkull kommer bara en annan aktör att ta över och fortsätta bedriva verksamheten.
Samtidigt ska Northvoltområdet vara tömt på alla byggställningar och maskiner. Underentreprenörer flyr fältet i syfte att rädda sin egendom från det som utifrån varje objektiv bedömning ser ut att bli en snabb och brutal konkurs.
Jag har verkligen svårt att begripa den här mentaliteten. Det är någon sorts bisarr blandning av stoiskhet och barnslighet, med de värsta aspekterna av båda i kombination. Av detta inlägg att döma och av andra jag sett från dig verkar du vara antingen infödd eller av andra anledningar väl förtrogen med trakterna. Kan du beskriva hur de här tankeprocesserna fungerar? Hur lyckas man hålla sig så blind och så beredd att låta sig luras på exakt samma sätt om och om igen? Är det kanske bara en fasad man upprätthåller utåt eller är det mer än så?
Det är jäkligt kostsamt att betala både löner och räntor och löpande utgifter med lånade pengar..
Lånade pengar skall gå till byggnader och maskiner samt infrastruktur.
Jag har verkligen svårt att begripa den här mentaliteten. Det är någon sorts bisarr blandning av stoiskhet och barnslighet, med de värsta aspekterna av båda i kombination. Av detta inlägg att döma och av andra jag sett från dig verkar du vara antingen infödd eller av andra anledningar väl förtrogen med trakterna. Kan du beskriva hur de här tankeprocesserna fungerar? Hur lyckas man hålla sig så blind och så beredd att låta sig luras på exakt samma sätt om och om igen? Är det kanske bara en fasad man upprätthåller utåt eller är det mer än så?
Det kallas för att vara "sosse".
Betyder ej med automatik att man faktiskt röstar på Socialdemokraterna men det innebär att man är en totalt inskränkt, oupplyst och i viss mån hjärntvättad medelsvensson.
I reportaget:
Ian Joseph från Trinidad vill stanna
Prasanna Pugazhendhi från Indien vill stanna
Ett par från Bangladesh vill stanna
Carlito Canstaneda från Filippinerna vill stanna, för han har redan anpassat sig till livsstilen och lugnet i Sverige, säger han.
Dem är välkomna säger jag, vi behöver faktiskt arbetskraft.
Tror det till viss del är en allmänmänsklig reaktion vid begynnande kriser: förnekelsefasen som föregår ångest- och depressionsfasen.
Angående mentaliteten i Skellefteå finns lite olika strömningar. Å ena sidan finns en djup skepsis mot att dra igång stora projekt som Northvolt eller centrumbron (därav smeknamnet "tvivlarnas kulle", som kommunalrådet talade om). Å andra sidan har den socialdemokratiskt styrda kommunen under lång tid kört över befolkningens vilja. Detta redan på 80-talet då Lorentz Andersson drev igenom byggandet av Brinkenhuset, även kallad Lorentzborgen. Jämför du byggnaderna i Skellefteå med andra Norrländska städer som Piteå och Umeå framstår Skellefteå som brutalistisk på gränsen till det totalitära i sin arkitektur.
Så jag skulle säga att du har att göra med en hårt hållen arbetande befolkning vars åsikter man från politiskt håll anser vara utan värde eftersom de saknar utbildning och som man därför enkelt kan köra över.
Norrlänningar är som skalman, folk söderut mer som lille skutt. De är lugna och trygga och hetsar inte upp sig i första taget. Man kavlar upp ärmarna och säger "det lös' vi".
Norrlänningar är som skalman, folk söderut mer som lille skutt. De är lugna och trygga och hetsar inte upp sig i första taget. Man kavlar upp ärmarna och säger "det lös' vi".
Det finns mycket söderut, samt att många ställen verkar vara outforskade gällande olika mineraler.
Norrland är en koloni. Det befolkades relativt sett mycket sent av svenskar, under senare delen av medeltiden och vissa delar t.o.m. först under 1600-talet, medan först kusterna och sedan inlandet i södra Sverige befolkades av indo-européer som blev germaner (och sedan bl.a. götar och svear) för mer än 4000 år sedan. Norrland är Sveriges motsvarighet till Sibirien, som koloniserades (av ryssar menar jag då, inte olika uraliska folk etc.) först för pälshandeln, sedan för att extrahera olika mineraler och till slut olja och gas. Exakt samma historia (inklusive det här med pälshandeln) med mycket av Kanada eller av USA för den delen.
Jag har inga stora sympatier för Norrland (vilket säkert märks på mina inlägg) men jag förstår mycket väl varför norrlänningar ofta anser att de blir exploaterade av södra delen av Sverige, mer specifikt att naturresurserna där extraheras, på deras mark och med dem som arbetskraft, och att de bara får smulor som blir över. Det är ju precis vad som händer, men å andra sidan vad som har hänt sedan allra första början.
Man kan (och bör) absolut diskutera att som i Norge föra en bättre politik för att fördela vinsterna från naturtillgångar mellan landets regioner, men att försöka etablera avancerad industri i Norrland är helt vansinnigt. Av någon anledning försöker inte norrmännen bygga upp automatiserad och högteknologisk tillverkningsindustri uppe i Hammerfest heller. Faktum är att de mest kapitalintensiva och högteknologiska formerna av industri bara är att glömma att försöka bygga upp i någon del av Sverige överhuvudtaget.
Bästa exemplet är datorchipindustri (jag vägrar att använda det idiotiska begreppet "halvledare" och "halvledarindustri", som Sveriges skräpmedia plötsligt började använda när de för några år sedan, när handelskriget började mellan USA och Kina, upptäckte att det här med datorchips tydligen är rätt viktigt och då tog det redan på engelska problematiska begreppet "semiconductors" och direktöversatte det.) Man behöver komma upp i den befolkningsdensitet som finns i den "blå bananen" på kontinenten, som är den enda delen av Europa som är i närheten av befolkningstätheten man kan hitta i delar av Östasien, i Kinas olika floddeltan (Pärlflodsdeltat t.ex.), i regionen runt Seoul i Sydkorea, runt Tokyo och i Kansairegionen i Japan osv..
Nu finns det skäl som är specifika för just det företaget, men Intel har t.om. lagt chipfabriken de lovade att bygga i Tyskland på is. Så inte ens på kontinenten, och med amerikansk hjälp, verkar man kunna bygga upp motsvarigheter till TSMC. Jag har hört vaga rykten om att TSMC själva ska bygga en fabrik i Europa, kan inte minnas var just nu. Frågan är om det kommer gå bättre än deras försök till fabrik i Arizona som USA pressade dem till (länk 1, länk 2).
För att återvända till Sverige: Man kommer inte ifrån att Norrland (allt förstås i varierande mån, eftersom det sträcker sig från Gävle ungefär upp till Treriksröset) är kallt, myggigt, glesbefolkat, långt från Europa, det är antingen svårt eller omöjligt att bedriva jordbruk i någon form, infrastrukturen är ofta undermålig (och precis som i gamla afrikanska kolonier ofta utformad just för att extrahera och exportera mineraler, titta på malmbanan t.ex.) och det finns oundvikliga stora svårigheter att locka till sig högutbildad arbetskraft söderifrån. (Ja, jag vet att det finns både högutbildade och potentiellt högutbildade människor i Norrland också, men precis som i gamla afrikanska kolonier tenderar de av strukturella skäl att söka sig bort från kolonin till kolonisatören.)
Och precis som Umeå (och även Luleå), har sina universitet och delar av Norrland har industrier man inte ska fnysa åt (t.ex. SSAB, Boliden, pappersindustri, en del kanske hyfsat kvalificerade startups runt Umeå universitet, vad vet jag), så har Sibirien t.ex. Novosibirsk, med bland annat världsledande tillverkning av enväggs-kolnanorör (SW-CNTs). (Sovjetunionen gjorde stora, och relativt framgångsrika, satsningar på att få fram teknisk/matematisk utbildning och forskning samt högteknologisk industri i delar av Sibirien, kanske allra främst i Novosibirsk.) Det betyder ändå inte att de flesta ryssar kan tänka sig att flytta till Sibirien, eller att det går att trolla fram ett nytt Novosibirisk runt Norilsk eller Magadan till exempel. (Novosibirsk råkar också ligga relativt långt söderut i Sibirien och längs Transsibirska järnvägen.)
Kontentan av det hela är att Norrland enbart av följande skäl ens är befolkat av svenskar överhuvudtaget: För att exploatera skogsråvaran, vattenkraften och olika malmtillgångar. Det är ungefär dessa former av näringsverksamhet som är lämpliga att ha i Norrland. Vill man jobba med något annat får man fundera på att lämna Norrland. (Med viss naturliga undantag: T.ex. läkare eller universitetsprofessor kan man, eller borde kunna, vara även i Norrland.)
Det är inte konstigt att de som härstammar från de ursprungliga kolonisatörerna sedan många generationer nu, och som är rotade i Norrland, i många fall vill stanna där, men så var det för de vita i t.ex. Rhodesia, Angola och Vietnam också. Självklart kan man som norrlänning vilja att det ska finnas bredare fält av företag att jobba på, och sedan kräva att det med statliga subventioner eller EU-subventioner ska byggas högteknologisk industri just i Norrland (som man ironiskt nog sedan tar in indier och tjecker och balter osv. att jobba i, men det är kanske en annan diskussion), men det kommer aldrig gå hela vägen med dessa projekt. Alla satsningar kommer antingen avbrytas i god tid (som Stålverk 80) eller vara rena bluffar (som Northvolt och även tidigare satsningar på etanol, och H2GS och Hybrit om de nu blir av).