2024-09-24, 12:33
Medlem
Av en händelse så kan jag se vad företagets ITP1 premie kostar fördelat per anställd, kan jag med denna informationen då på något enkelt sätt "reverse engineer" och få reda på personers lön?

Jag ser att avsättningen kan skilja otroligt mycket för personer som till synes har generellt samma typ av uppgifter och i samma ålder typ.. så skulle vara intresant med lite insider information utan att gå runt som ett jävla fån och fråga vad folk tjänar hehe.

Eller har inte detta någon som helst korrelation med varandra?
Citera
2024-09-24, 14:48
Medlem
Några kan ju ha skatteväxling mot pensionsparade, jag hade det några år vilket jag är glad för idag.
Citera
2024-09-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Några kan ju ha skatteväxling mot pensionsparade, jag hade det några år vilket jag är glad för idag.
Kan vara olika avsättningar beroende på hur deras anställningsavtal ser ut men ren ITP1 brukar generellt motsvara 4,5% av månadslönen
Citera
2024-09-24, 16:29
Medlem
MaryGoores avatar
Varför skall du hålla på och "räkna ut" vad som redan står i taxeringskalendern?
Citera
2024-09-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Av en händelse så kan jag se vad företagets ITP1 premie kostar fördelat per anställd, kan jag med denna informationen då på något enkelt sätt "reverse engineer" och få reda på personers lön?

Jag ser att avsättningen kan skilja otroligt mycket för personer som till synes har generellt samma typ av uppgifter och i samma ålder typ.. så skulle vara intresant med lite insider information utan att gå runt som ett jävla fån och fråga vad folk tjänar hehe.

Eller har inte detta någon som helst korrelation med varandra?
vad folk tjänar är offentliga siffror i Sverige.
Citera
2024-09-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Varför skall du hålla på och "räkna ut" vad som redan står i taxeringskalendern?

Det var bara nyfikenhet från min sida, jag är inte intresserad av att gräva djupare i detta och kolla upp folk.
Blev initialt intresserad av den enkla anledningen att det såg så väldigt olika ut på folk i samma ålder med samma arbetsuppgifter (alltså precis som jag skrev i den första posten)

Varför ska du hålla på och fråga om varför? Svara bara på frågan om du har svaret eller skippa till nästa tråd
Citera
2024-09-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22

Det är uppfattat, men det svarar inte på min fråga.

Tack ändå.
Citera
2024-09-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Det är uppfattat, men det svarar inte på min fråga.

Tack ändå.
Vad folk tjänar är offentligt och du kan enkelt med dina matematiska formel räkna ut om det stämmer eller ej.
Citera
2024-09-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22

Nja. Du ser bara slutsumman och inte vad de drar in före avdrag o sådant.
Citera
2024-09-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nja. Du ser bara slutsumman och inte vad de drar in före avdrag o sådant.
Taxeringskalendern är matriklar som innehåller offentliga uppgifter i Sverige om taxerad inkomst av tjänst och inkomst av kapital hos fysiska personer

Vad mer begär du i öppna Sverige
Citera
2024-09-29, 14:52
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amorita666
Kan vara olika avsättningar beroende på hur deras anställningsavtal ser ut men ren ITP1 brukar generellt motsvara 4,5% av månadslönen

Min arbetsgivare "speglar ITP1" (har inte kollektivavtal).

Då tror jag att det funkar så att det är 4,5%, och sedan 30%(?) på allt du tjänar över ett belopp, typ 45-50.

Jag har relativt nyligen gått upp från ca 50 till 70 och visst skattar man bort jävla mycket lön men istället blev det en dunderökning i pensionsavsättningen, närmare 9k i månaden trillar in på tjänstepensionskontot.

Hittade denna nu, kanske bara att knappa in och testa lite tills man får ut beloppet du har sett.

www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/tjanstepension/rakna-ut-din-tjanstepension
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in