Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
Ditt påstående om att skolan 2024 ser likadan ut som den gjorde 1940 är långt ifrån korrekt. Utbildningen har utvecklats enormt över decennierna. Dagens skolsystem har anpassats för att möta en värld som ständigt förändras, med större fokus på digitalisering, kritiskt tänkande och problemlösning. Exempelvis inkluderas ämnen som programmering, internetanvändning och digitalt ansvar i läroplanen för grundskolan, vilket inte ens existerade 1940.
Angående de ämnen du nämner som "onödiga", som kemi och matematik, är de grundläggande för att förstå världen vi lever i och för att kunna tillämpa logiskt tänkande. Även ämnen som historia ger oss insikter i hur samhällen har utvecklats, och varför det är viktigt att förstå vårt förflutna för att navigera framtiden.
Samtidigt har utbildning utvecklats för att inkludera nya ämnen som teknik och ekonomi, särskilt på gymnasienivå. Många skolor undervisar redan om internetetikett, ekonomi och granskande färdigheter, vilket är exempel på hur utbildningssystemet anpassas till dagens behov. Det du beskriver som viktiga ämnen finns alltså redan i dagens skolplan.
Att säga att skolan är en "indoktrineringsmaskin" är en förenkling och överdrift. Utbildningens mål är att utveckla kritiskt tänkande och ge elever en bred grund för att förstå och påverka världen runt dem. Att vissa ämnen känns mindre relevanta beror mer på individuella upplevelser och mindre på ett systematiskt fel i utbildningen.
Om vi verkligen vill ha en seriös diskussion om utbildning, är det viktigt att basera den på fakta, inte subjektiva upplevelser eller generaliseringar.
Det är tydligt att du har en mall du skriver efter och att kritiskt tänkande inte existerar.
Nej, man lär sig inte programmering, internetanvändning och digitalt ansvar. Nu orkar jag inte kolla upp om det finns med i en ny läroplan. Men jag har vänner med barn i tonåren som inte alls lär sig någonting av detta. Vissa barn har fortfarande Alma matteboken, samma bok som jag använde för 20år sedan.
Detta är alltså verkligheten. Den går att känna och se.
Det du skriver är en fantasi. Tydligt är också att du knappast kan ha barn i din närhet som går i svensk skola. För då hade du aldrig, inte en chans i hela helvete, skrivit det du gör.
Angående ämnen du påstår att jag inte tycker bör vara aktuella i dagens skola drog du till en överdrift då jag i parenteser förklarade hastigt vad jag mena.
Givetvis ska matte vare ett ämne i skolan. Men varför lära sig matteuträkningar som du ALDRIG använder. Eller i bästa fall kan tex googla fram? Baskunskaper? Ja.
Överdriven Harvardkunskap? Nej.
Detsamma sa skrev jag om tex NO, SO och svenskan.
Skit samma egentligen. Det är som sagt tydligt att vi står långt ifrån varandra i denna diskussion.
-Jag tycker skolan är outvecklad och indoktrinerande.
- Du tycker skolan är jätte utvecklad och ikke indoktrinerande.
Bara jävligt kul att man kan tycka så olika. Med alla kort på borden. Dvs det du faktiskt kan SE och RÖRA och inte bara läsa "om".
Må bäst.
Mvh.