2024-09-24, 18:25
Medlem
Timoteuss avatar
Nja, du vet, på 1700-talet fick pojkar på 7-14 år hyfsat med stryk om de inte kunde fokusera på jobbet hela dagen.
Om de var mer uttröttbara än övriga barn (vanligt vid npf) fick de höra att de var odugliga, aldrig skulle bli ordentliga arbetskarlar osv. Förmodligen hyfsat själsdödande det också.
Citera
2024-09-24, 18:27
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Ditt påstående om att skolan 2024 ser likadan ut som den gjorde 1940 är långt ifrån korrekt. Utbildningen har utvecklats enormt över decennierna. Dagens skolsystem har anpassats för att möta en värld som ständigt förändras, med större fokus på digitalisering, kritiskt tänkande och problemlösning. Exempelvis inkluderas ämnen som programmering, internetanvändning och digitalt ansvar i läroplanen för grundskolan, vilket inte ens existerade 1940.

Angående de ämnen du nämner som "onödiga", som kemi och matematik, är de grundläggande för att förstå världen vi lever i och för att kunna tillämpa logiskt tänkande. Även ämnen som historia ger oss insikter i hur samhällen har utvecklats, och varför det är viktigt att förstå vårt förflutna för att navigera framtiden.

Samtidigt har utbildning utvecklats för att inkludera nya ämnen som teknik och ekonomi, särskilt på gymnasienivå. Många skolor undervisar redan om internetetikett, ekonomi och granskande färdigheter, vilket är exempel på hur utbildningssystemet anpassas till dagens behov. Det du beskriver som viktiga ämnen finns alltså redan i dagens skolplan.

Att säga att skolan är en "indoktrineringsmaskin" är en förenkling och överdrift. Utbildningens mål är att utveckla kritiskt tänkande och ge elever en bred grund för att förstå och påverka världen runt dem. Att vissa ämnen känns mindre relevanta beror mer på individuella upplevelser och mindre på ett systematiskt fel i utbildningen.

Om vi verkligen vill ha en seriös diskussion om utbildning, är det viktigt att basera den på fakta, inte subjektiva upplevelser eller generaliseringar.

Det är tydligt att du har en mall du skriver efter och att kritiskt tänkande inte existerar.

Nej, man lär sig inte programmering, internetanvändning och digitalt ansvar. Nu orkar jag inte kolla upp om det finns med i en ny läroplan. Men jag har vänner med barn i tonåren som inte alls lär sig någonting av detta. Vissa barn har fortfarande Alma matteboken, samma bok som jag använde för 20år sedan.
Detta är alltså verkligheten. Den går att känna och se.

Det du skriver är en fantasi. Tydligt är också att du knappast kan ha barn i din närhet som går i svensk skola. För då hade du aldrig, inte en chans i hela helvete, skrivit det du gör.

Angående ämnen du påstår att jag inte tycker bör vara aktuella i dagens skola drog du till en överdrift då jag i parenteser förklarade hastigt vad jag mena.

Givetvis ska matte vare ett ämne i skolan. Men varför lära sig matteuträkningar som du ALDRIG använder. Eller i bästa fall kan tex googla fram? Baskunskaper? Ja.
Överdriven Harvardkunskap? Nej.
Detsamma sa skrev jag om tex NO, SO och svenskan.

Skit samma egentligen. Det är som sagt tydligt att vi står långt ifrån varandra i denna diskussion.

-Jag tycker skolan är outvecklad och indoktrinerande.
- Du tycker skolan är jätte utvecklad och ikke indoktrinerande.

Bara jävligt kul att man kan tycka så olika. Med alla kort på borden. Dvs det du faktiskt kan SE och RÖRA och inte bara läsa "om".

Må bäst.

Mvh.
Citera
2024-09-24, 18:33
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ditt påstående om att skolan 2024 ser likadan ut som den gjorde 1940 är långt ifrån korrekt. Utbildningen har utvecklats enormt över decennierna. Dagens skolsystem har anpassats för att möta en värld som ständigt förändras, med större fokus på digitalisering, kritiskt tänkande och problemlösning. Exempelvis inkluderas ämnen som programmering, internetanvändning och digitalt ansvar i läroplanen för grundskolan, vilket inte ens existerade 1940.

Angående de ämnen du nämner som "onödiga", som kemi och matematik, är de grundläggande för att förstå världen vi lever i och för att kunna tillämpa logiskt tänkande. Även ämnen som historia ger oss insikter i hur samhällen har utvecklats, och varför det är viktigt att förstå vårt förflutna för att navigera framtiden.

Samtidigt har utbildning utvecklats för att inkludera nya ämnen som teknik och ekonomi, särskilt på gymnasienivå. Många skolor undervisar redan om internetetikett, ekonomi och granskande färdigheter, vilket är exempel på hur utbildningssystemet anpassas till dagens behov. Det du beskriver som viktiga ämnen finns alltså redan i dagens skolplan.

Att säga att skolan är en "indoktrineringsmaskin" är en förenkling och överdrift. Utbildningens mål är att utveckla kritiskt tänkande och ge elever en bred grund för att förstå och påverka världen runt dem. Att vissa ämnen känns mindre relevanta beror mer på individuella upplevelser och mindre på ett systematiskt fel i utbildningen.

Om vi verkligen vill ha en seriös diskussion om utbildning, är det viktigt att basera den på fakta, inte subjektiva upplevelser eller generaliseringar.

En googling på ditt pågående ang läroplanen.
Du hade rätt i det. Det finns med i läroplanen. Men jag vill nog höja handen och påstå att jag hade ÄNNU mer rätt då jag förklarade för dig att i verkligenten är det INTE så. Detta kom fram när jag googlade på ämnet:

"Hur ser det då ut i skolorna med undervisningen i programmering? Skolinspektionen publicerade hösten 2019 en granskning av undervisningen i matte och teknik på högstadiet i 27 skolor. Granskningen visar att mer än tre av fyra skolor saknar viktiga delar av innehållet om programmering i undervisningen.
"

Dvs: Det låter bra i skrift. Men smakar dåligt i verkligheten.

SÅ, nu vilar jag mitt mål.

Tjululyl.
Citera
2024-09-24, 18:33
Avslutad
Sponsorer till Handelshögskolan: https://www.hhs.se/sv/samverkan/corporate-relations/corporate-partnership-program/corporate-partners/

Jeffrey Epstein sponsrar Handelshögskolan: https://www.hhs.se/sv/om-oss/news/sse/2022/nya-uppgifter-om-jeffrey-epstein/
Citera
2024-09-24, 18:35
Avslutad
Citat:
Det är positivt att du överväger att gå med i ett politiskt parti – att delta i den demokratiska processen är ett sätt att påverka samhället och arbeta för förändringar. Det är dock viktigt att förstå att utbildning och engagemang inte alltid leder till omedelbara resultat. Systemet är komplext, och de som har makt, eller “de högsta hönsen”, påverkas av många faktorer, inklusive politik, ekonomi och globalt samspel.

Utbildning ger verktyg för att analysera, förstå och arbeta inom dessa system, men förändringar kan vara långsamma och kräver uthållighet. Många framgångsrika samhällsförändringar har kommit från engagerade individer och grupper som har arbetat inom befintliga strukturer under lång tid. Att påverka på hög nivå kan vara svårt, men det är inte omöjligt. Många politiker, forskare och aktivister med stark utbildning har lyckats driva igenom betydande förändringar, även om det ibland tar tid.

Att påverka de “högsta hönsen” kräver ofta både utbildning och nätverkande samt strategiskt engagemang i politiska processer. Det är ett långsiktigt arbete som börjar med utbildning och engagemang på lokal nivå.
Jag är 43 och orkar aldrig nånsin mer allt vafan skola heter. Tycker det är underbart att slippa vara där.
Citera
2024-09-24, 18:37
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Det är tydligt att du har en mall du skriver efter och att kritiskt tänkande inte existerar.

Nej, man lär sig inte programmering, internetanvändning och digitalt ansvar. Nu orkar jag inte kolla upp om det finns med i en ny läroplan. Men jag har vänner med barn i tonåren som inte alls lär sig någonting av detta. Vissa barn har fortfarande Alma matteboken, samma bok som jag använde för 20år sedan.
Detta är alltså verkligheten. Den går att känna och se.

Det du skriver är en fantasi. Tydligt är också att du knappast kan ha barn i din närhet som går i svensk skola. För då hade du aldrig, inte en chans i hela helvete, skrivit det du gör.

Angående ämnen du påstår att jag inte tycker bör vara aktuella i dagens skola drog du till en överdrift då jag i parenteser förklarade hastigt vad jag mena.

Givetvis ska matte vare ett ämne i skolan. Men varför lära sig matteuträkningar som du ALDRIG använder. Eller i bästa fall kan tex googla fram? Baskunskaper? Ja.
Överdriven Harvardkunskap? Nej.
Detsamma sa skrev jag om tex NO, SO och svenskan.

Skit samma egentligen. Det är som sagt tydligt att vi står långt ifrån varandra i denna diskussion.

-Jag tycker skolan är outvecklad och indoktrinerande.
- Du tycker skolan är jätte utvecklad och ikke indoktrinerande.

Bara jävligt kul att man kan tycka så olika. Med alla kort på borden. Dvs det du faktiskt kan SE och RÖRA och inte bara läsa "om".

Må bäst.

Mvh.

Du kan skrika om "verklighet" och vad du ser och känner hur mycket du vill, men att blunda för faktiska förändringar inom skolan för att passa din egen berättelse är inget annat än en undanflykt. Om du orkar kolla upp den faktiska läroplanen skulle du snabbt inse att ämnen som digitalt ansvar, programmering och internetanvändning redan är införda i svenska skolor. Det står klart och tydligt i den nationella läroplanen för grundskolan och gymnasiet. Dina anekdoter om vad "dina vänner med barn" ser är inte något bevis på hur utbildningen fungerar i helhet.

Ja, matteboken kan vara densamma, men det säger inget om undervisningsinnehållet i sig. Det betyder att baskunskaperna fortfarande är viktiga och inte att ingenting förändras. Att avfärda ämnen som avancerad matematik eller naturvetenskap som "Harvard-kunskap" som ingen använder är bara en förenkling och visar en brist på förståelse för hur dessa färdigheter tillämpas i arbetslivet och vardagen.

Att du tycker skolan är "outvecklad och indoktrinerande" är inte baserat på något konkret. Skolan speglar de demokratiska värderingarna i samhället, och att undervisa om jämställdhet eller könsfrågor är en naturlig del av ett modernt utbildningssystem. Om du tycker att dessa ämnen inte borde finnas, är det ditt problem – men de speglar den verklighet vi lever i.

Du kan välja att förneka alla fakta och fortsätta leva i din självvalda bubbla, eller så kan du öppna ögonen och inse att utbildningen har utvecklats och fortsätter att utvecklas för att möta dagens behov.
Citera
2024-09-24, 18:40
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
En googling på ditt pågående ang läroplanen.
Du hade rätt i det. Det finns med i läroplanen. Men jag vill nog höja handen och påstå att jag hade ÄNNU mer rätt då jag förklarade för dig att i verkligenten är det INTE så. Detta kom fram när jag googlade på ämnet:

"Hur ser det då ut i skolorna med undervisningen i programmering? Skolinspektionen publicerade hösten 2019 en granskning av undervisningen i matte och teknik på högstadiet i 27 skolor. Granskningen visar att mer än tre av fyra skolor saknar viktiga delar av innehållet om programmering i undervisningen.
"

Dvs: Det låter bra i skrift. Men smakar dåligt i verkligheten.

SÅ, nu vilar jag mitt mål.

Tjululyl.

Du försöker alltså säga att du hade "mer rätt" bara för att vissa skolor har brister i sin implementering av programmering? Så för att några skolor inte lever upp till standarden, betyder det att hela utbildningssystemet är "en bluff"? Det är rent nonsens. Ja, det finns utmaningar med att implementera nya läroplaner, och självklart varierar kvaliteten beroende på skolor, resurser och lärare. Men att påstå att hela systemet inte fungerar bara för att inte allt är perfekt överallt är en fullständig överdrift och ett tecken på att du saknar förståelse för hur reformer genomförs.

Det faktum att programmering *finns* i läroplanen bekräftar att skolan anpassas till dagens behov. Om vissa skolor inte följer det till punkt och pricka, handlar det om en genomförandeutmaning, inte ett bevis på att hela systemet är värdelöst. Din "verklighet" är inget annat än ett undantag som du försöker generalisera till en helhet.

Om du vill "vila ditt mål" genom att påstå att verkligheten alltid smakar dåligt, så varsågod. Men det förändrar inte det faktum att skolan gör framsteg och att det du kallar för "indoktrinering" i själva verket är en modernisering och anpassning till de färdigheter som dagens samhälle kräver.
Citera
2024-09-24, 18:45
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuecoBrasileiro
Jag är 43 och orkar aldrig nånsin mer allt vafan skola heter. Tycker det är underbart att slippa vara där.

Det är förståeligt att du känner att du har lämnat skolan bakom dig och inte har någon önskan att återvända. Men det är viktigt att komma ihåg att utbildning inte bara är något som sker i formella skolmiljöer. Livslångt lärande handlar om att utvecklas och ta in ny kunskap på olika sätt, även utanför klassrummet. I dagens samhälle är kunskap och kompetens något som ständigt förändras, och även om du inte är intresserad av skolan, är det alltid bra att vara öppen för nya sätt att utvecklas och engagera sig i de frågor som är viktiga för dig.

Många som lämnat skolan finner andra sätt att lära sig genom arbete, självstudier eller genom engagemang i samhällsfrågor. Att känna att skolan inte längre är relevant för dig betyder inte att lärandet tar slut. Det handlar om att hitta de sätt som passar dig bäst för att fortsätta växa och utvecklas i den riktning du önskar.
Citera
2024-09-24, 18:48
Avslutad
Citat:
Det är förståeligt att du känner att du har lämnat skolan bakom dig och inte har någon önskan att återvända. Men det är viktigt att komma ihåg att utbildning inte bara är något som sker i formella skolmiljöer. Livslångt lärande handlar om att utvecklas och ta in ny kunskap på olika sätt, även utanför klassrummet. I dagens samhälle är kunskap och kompetens något som ständigt förändras, och även om du inte är intresserad av skolan, är det alltid bra att vara öppen för nya sätt att utvecklas och engagera sig i de frågor som är viktiga för dig.

Många som lämnat skolan finner andra sätt att lära sig genom arbete, självstudier eller genom engagemang i samhällsfrågor. Att känna att skolan inte längre är relevant för dig betyder inte att lärandet tar slut. Det handlar om att hitta de sätt som passar dig bäst för att fortsätta växa och utvecklas i den riktning du önskar.

Jag gillar siffror fortfarande. Matte.
Visst läser man, men det är svårt att veta vad som är sant I denna värld av lögner.
Citera
2024-09-24, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ja, det finns utmaningar med att implementera nya läroplaner, och självklart varierar kvaliteten beroende på skolor, resurser och lärare. Men att påstå att hela systemet inte fungerar bara för att inte allt är perfekt överallt är en fullständig överdrift
Skolan idag verkar vara till för göra barnen till lydiga idioter.
Jag tycker det är tragiskt, hade jag fått bestämma hade ungarna fått lära sig det dom är intresserade av.
Dom som vill idrotta hade fått idrotta hela dagarna, dom som vill lära sig nåt instrument hade fått göra det.
Citera
2024-09-24, 18:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Dina argument om att skolan skulle vara en "indoktrineringsmaskin" bygger på en snedvriden uppfattning om hur utbildning fungerar och vad dess mål är. Skolan är inte skapad för att tvinga på någon specifika åsikter, utan för att ge verktyg för kritiskt tänkande, att förstå världen och att utvecklas som självständiga individer. Om du anser att skolan förmedlar vissa värderingar, så är det snarare ett resultat av att utbildning speglar det samhälle vi lever i och de demokratiska värderingar som formar våra lagar och system.
Utbildningen speglar förstås samhället och läroplanen och därigenom de värderingarna. Om man då i samhället anser att man ska ha vissa värderingar, kommer det förstås att påverka och något man försöker indoktrinera eleverna i. Blandar man t.ex. in dagens jämställdhet, är den kollektivistiskt. Det finns två motstående kollektiv som står mot varandra, liksom i kommunismen. Nu menar jag även att många åsikter i dagens samhälle faktiskt inte är demokratiska. Man tvingar på människor vissa åsikter, som då förmedlas genom skolan. Hur man ser på andras åsikter.

Men vad menar du är verktygen för kritiskt tänkande?

Citat:
Att du kallar liberal demokrati "problematiskt" visar att du missförstår vad det innebär. Liberal demokrati bygger på principer om yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och jämlikhet. Det innebär inte att man inte får ifrågasätta saker, utan att dessa grundläggande rättigheter skyddas för alla, även för de som vill ifrågasätta systemet.
Men idag har man åsidosatt yttrandefriheten, utan koncentrerar sig på minoriteter och säger att man inte får kritisera dem. Det gäller hela väst idag och väl dina egna åsikter om det också, enligt tidigare. Man har ställt upp det avvikande som ett ideal som inte får kritiseras.

Citat:
Dina påståenden om kön som en social konstruktion är en förvrängning. Skolan undervisar om både biologiska och sociala aspekter av kön, och att ignorera den sociala delen är att blunda för hur samhället fungerar. Det är ett faktum att både biologiska och sociala faktorer påverkar hur vi ser på kön och könsroller, och detta speglas i undervisningen. Du säger att skolan "förtrycker pojkar", men detta bygger inte på några bevis, utan på en personlig tolkning av hur läroplanen fungerar.
Att kön är en social konstruktion är inte sant. Kön är biologiskt. Vad är den sociala delen menar du? Hur man parar sig? Det här är egentligen ett vänsterpåhitt. Det är klara skillnader mellan pojkar och flickor biologiskt och mentalt, rent generellt.

De om pojkar är ren fakta. Man har jämfört elevers betyg men nationella provet och sett att pojkar får sämre betyg än de presterar där. Det är därför man beslutat att de inte bara ska vara vägledande längre, utan ingå i betygsunderlagen. Man har även slopat kursbetyg och infört ämnesbetyg, vilket även det förmodligen kommer att gynna pojkar. Att du inte hänger med i skoldebatten är förstås problematiskt om du ska leka expert här.

Citat:
När du påstår att skolan "dödar själen", säger du egentligen att du inte håller med om vissa värderingar som skolan förmedlar. Men utbildning handlar inte om att hålla med om allt, utan om att lära sig att tänka självständigt och kritiskt. Om du känner att du inte får ifrågasätta, är det troligt att du blandar samman att bli utmanad i dina åsikter med att bli tystad.
Jag tänker definitivt självständigt. Gör du det? Du kritiserar ingenting. Allt är perfekt. Du försvarar dagens system. Du är indoktrinerad. Du klarar inte av att utmana mina åsikter. Du bara följer programmeringen till punkt och pricka. Du repeterar egentligen bara samma saker och säger att jag har fel, utan motivering. Du till och med säger att det som är sant, inte är det, som med pojkarnas betyg.
Citera
2024-09-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Genom åren har man ju hört detta. Att skolan bara är en indoktrineringsmaskin som är utsedd för att döda själen, fritänkandet, friheten för individerna och skapa hjärndöda medborgare som inte kan tänka frit?

Det som påstås är att skolan har många olika sätt att jobba på och lyckas checka in ganska många mål exempelvis att man vill

Skapa hjärndöda arbetare som kommer och tror att det är naturligt att jobba 8 timmar om dagen varje dag för vad.

Döda fritänkande individer som kan stå på egna ben och kan tänka själva och som inte följer strömmen. Skapa hjärndöda människor som allra helst vill passa in och blidka andra i hopp om att bli gillade och inte hamna utanför. (Man går aldrig bort från konsensus som råder).

Döda själen genom att få små pojkar, som är otroligt nyfikna och sprattliga, som allra helst vill göra saker som är naturligt för pojkar och män. Springa runt, slåss, leka krig, spela sport, tjafsa, tävla, vara coola osv osv att sitta inomhus 8 timmar om dagen och läsa tråkiga böcker och göra tråkiga sysslor dag in och dag ut. Varje dag. Sitter man inte still, tyst och räcker upp handen är man ”ett jobbigt barn” och man har en diagnos. Dagdrömmer man på lektionerna så har man en diagnos. Adhd, add, dyslexi. Vill man inte lyssna på tråkiga lektioner om vad som helst ”kan man inte fokusera och koncentrera sig” man ”behöver medicinering” man ska ”träffa psykolog” osv osv. Man vill få barnen att tro att det man gör på något sett är fel, onaturligt och dåligt. Pojkar får inte leka krig för det är ”oroväckande” och pojkar som slåss med varandra är ”våldsbenägna och farliga för omgivningen”. Allt för att döda själen, den manliga själen. Manligheten. Att forma händerna som vapen, ta en pinne eller vad som helst och låtsas som att man skjuter varandra är såklart helt naturligt för pojkar. Men man vill döda detta. Men varför? Många anledningar men kanske vill man inte ha manliga, fritänkande, rakryggade individer som ska skapa revolution mot staten.

Döda livet. Börjar man tidigt nog så glömmer alla bort vad dem hade innan indoktrineringen och tror att det som är nu, livet nu, är naturligt. Normalt. Så det ska vara. Så livet är. Man kommer inte ihåg hur det var förr. Det är så mycket enklare att programmera trams i huvudet nu för dem visste aldrig hur det var när dem var fria.

Den 7 åriga pojken blir uttråkad under lektionen och dagdrömmer om något annat.” Han har en diagnos och behöver utredas. ”

Samma pojke blir exempelvis antingen eller båda. Blir medicinerad (kemiskt lobotomerad och hjärntvättad) eller så får han träffa en ”psykolog” och psykologen får då genom dessa möten hjärntvättade pojken. Eller båda två. Exempelvis.

Pojkar som är rakryggade, vägrar ta skit från någon, slåss med andra pojkar. Nu har dem en ”diagnos”.

Diagnos, diagnos, diagnos. Alla har diagnos. Autism, asperger, adhd, add, dyslexi. Vad som. Allt för att sätta etiketter på folk som inte har gjort något fel, något dåligt överhuvudtaget. Dem är annorlunda och nu har ”autism”. Han är saklig, gillar siffror och fakta och står upp för hans åsikter ”han har autism” och blablabla. Ni förstår.

Allt handlar om att döda själen, fritänkandet, friheten och livet på barnen, och SPECIELLT pojkarna (för det är pojkarna som kommer växa upp till män och det är män som styr och ställer i världen).

Vad tror ni om detta?

Kan ni fylla på om saker ni tror eller hört?

Stämmer detta?

Personliga erfarenheter?

Detta är stort och viktigt.

Det är ganska logiskt. Döda själen, fritänkandet, friheten, livet och hjärntvätta små pojkar för att dem inte ska växa upp till rakryggade, fritänkande, fria, starka, manliga män som kan hota och skapa revolution.

Helt riktigt. Ett viktigt syfte med skolans är att sortera bort dom som inte går att forma och styra och att gallra fram akademiker som man kan kontrollera.

Skönt och bekvämt på kort sikt men förödande för ett land på lång sikt att göra en elit av dom mest ängsligaste och initiativlösaste som i störst utsträckning bara går runt och sneglar på varandra och följer strömmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in