2024-09-24, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Se till att uppfostra barnet istället för att droga det.

Jag vill absolut inte medicinera men att säga att ett barn med denna problematik ska uppfostras är oerhört förenklat och du visar tyvärr att du inte har så stor inblick i diagnosen. Vet inte om min frågeställning var otydlig? Jag ville veta vad personer med diagnosen skulle velat ändra på i sin skolgång om dom kunde åka tillbaka i tiden.
Citera
2024-09-24, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiaskomplexet
En utredning kan ge underlag för att ringa in ditt barns styrkor och svårigheter, det kan vara bra!

Jag har läst på en del om autism och adhd och intresserar mig för det som kallas "exekutiv funktion", den inre chefen. Bl.a. hjälper det oss att rikta uppmärksamheten, vänta med belöningar, sätta igång med saker, göra tråkiga saker, hålla koll på om vi gör vad vi ska, hejdar impulser och tröstar/lugnar sinnet när det behövs. Av någon anledning är det här svårt vid adhd och kan göra att uppmärksamheten flackar, rastlöshet ger myror i brallan och saker sägs och görs när impulser borde hejdats.
Att bli kunnig på det här kan hjälpa er förstå varför vissa situationer kan bli svåra för ert barn, men även få ideer på hur ni kan förebygga/anpassa, men även hantera problemsituationer som uppstår.
Har inget bra boktips som jag kan ge sådär, men vet att det skrivs mycket bra och lättillgängligt om adhd, med budskap riktade till pojkar/flickor, vuxna och barn.

Jag har läst lite olika om medicinering, det finns en hypotes att medicinering hjälper hjärnan att bygga rätt receptorer, men det jag inte om det går att bevisa? Många tar adhd-medicin men många slutar också.
För vissa kan det göra under, men det är gissar jag, var tredje patient. Någon som vet hur många som har jättestor hjälp av elvanse/Strattera osv?

Ska kolla upp det där med exekutiv funktion. Han står i kö för en utredning men sånt kan ta tid att komma igång med. Vill helst av allt undvika medicinering och lösa det på annat sätt. Det börjar redan pratas om mobiltelefoner bland de andra föräldrarna och det gör mig orolig för min son kommer inte klara av det.
Citera
2024-09-24, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Låter mer som ADD än ADHD men förmodligen båda.

ADD är det svåra att få styr på utan medicinering.

ADHD räcker ofta hård fysisk träning.

Jag har båda och har 2 Master examen men det var tufft så länge jag inte var passionerad kring ämnen man pluggade.

Dock tränade jag stenhårt (5 dagar i veckan + övrig idrott på helgerna såsom beach volleyball osv).

Men för ADD var jag tvungen att självmedicinera med att röka Cannabis.

Förata steget är att fixa så barnet börjar med någon sport som passar hen.

När det fått rutin kan du söka hjälp för det som är kvar av problemen.

Cannabis är svårt nu när han är sju. Han går på fotboll och friidrott. Här hemma kör han en del cross och fyrhjuling och vi började med gokart i somras vilket han älskar. Motorsport är dock så sjukt dyrt. Han är nog djurens beskyddare nummer ett och blir oftast väldigt lugn när han plockar upp en kyckling, höna eller tupp. Han gillar även vildmarksliv och kan ligga på en renfäll framför en brasa han tänt utomhus länge.
Citera
2024-09-24, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRiDLoK_PTC
Underskatta inte fysisk träning. Dopamin och serotonin nivåer i kroppen bränns snabbt

Jag arbetar aktivt med NPF brukare, av det våldsammare slaget. Rätt medicin bland vissa. Men fysisk aktivitet och rutiner gör underverk bland mina klienter.

Jag och min fru håller på att göra upp ett schema med bilder som beskriver hela dagen och sen ska han få bocka av allt som sker eller skett. Ibland, långt ifrån alltid, går det att få honom att springa tio varv runt huset när han är uppe i varv. Det hjälper ett tag.
Citera
2024-09-24, 05:48
Medlem
zombie-nations avatar
Det är svårare att lära sig med ADHD därför att normala har mycket dopamin och lust till allt. De med ADHD har mycket svårare att känna lust till det tråkiga. Det handlar inte om disciplin utan att barnen känner starkare olust till det tråkiga. De kan lätt lära sig om de tycker att det är intressant. Beröm i fjärran som bra betyg är för långt fram för att göra det gladare. Det är viktigt att lärare och böcker får det intressant. Det är viktigt att barnet inte måste harva det han redan kan. Bryter man ned uppgifter som känns tråkiga kan det funka bättre. Man klarar det bättre om man ser slutet på en uppgift eftersom man ofta har spurtar av koncentration.

Börjar man jobba med anpassad studieteknik redan nu så kommer han få det lättare. ADHD-barn klarar ofta de första åren i skolan på ren intelligens. Sedan kommer de efter för att de andra barnen kan studieteknik medan de inte har behövt den. De har t ex slagit på lyssnarörat för att snabbt lära in vissa saker läraren säger innan koncentrationen försvinner, de kan bli effektiva. Men detta är inte ett bra sätt att lära sig när han blir äldre. Det måste kompletteras med saker han läser. Orka läsa läxor är inte självklart. Det kan bli betungande till den grad att han inte orkar börja.

Läs på om studieteknik för ADHD. Lägg inte för mycket av strukturerandet på honom, mer att han praktiskt använder den studieteknik ni lärt er är bra. Om han får fobi mot att börja så börja med en enkel uppgift.

Om han inte förstår allt genom läroböcker så komplettera med att hitta samma information i rörlig bild. Kolla gärna på faktaprogram tillsammans med honom när han blir äldre. Tänk på att barn med ADHD kan uppleva tråkig information som direkt plågsam och att de kan ha en sänkt grundstämning jämfört med andra barn.
Citera
2024-09-24, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det du beskriver är typiskt för pojkar med ADHD, koncentrationssvårigheter + att de är sockertorskar som ofta har sämre tandhälsa än andra. Pojkarna tenderar även att fortsätta vara barnsliga långt upp i åldrarna, ibland livet ut. Så det är mycket möjligt att er son har adhd men att ni valt en annan väg.

Om du är en problemlösare av rang, och din son faktiskt har adhd (oavsett vad utredning visar):

Jag är inget fan av medicinering av amfetamin, särskilt inte till barn, även om effekterna på kort sikt är goda. Det är inte sällan utredningar visar att vuxna missbrukare av amfetamin och kokain har ADHD. Gruppen odiagnosticerade tenderar alltså att självmedicinera i de fall de inte funnit en metod att hantera sina hjärnspöken. Det är alltså viktigt att hitta metoder som kan konstateras vara framgångsrika på den problematik som finns - om man nu vill undvika den vanligaste metoden: läkemedel.

De alternativ som är bra och fungerar är noggrann regelbunden kosthållning med betoning på protein, fett och långsamma kolhydrater. Tydliga rutiner gällande ALLT, från morgon till sänggående. Fysisk rörelse och ansträngning, kort och gott - träning i alla former. Stillasittande i form av skärmar och spel ska undvikas in absurdum då det tenderar att kicka igång med missbrukstendenserna hos individer som faktiskt har adhd. Absolut inga skärmar eller socker på kvällen. Individer med ADHD brukar ha problem med sömnen, därav är fysisk ansträngning a och o.

Många föräldrar brukar dock välja den väg som är lätt för dem själva eftersom de inte orkar hålla envisheten uppe under längre konfliktperioder, särskilt inte när det inkräktar på föräldrarnas egna intressen och rutiner. Tex så har föräldrar som själva inte är aktiva/tränande sällan någon imponerande förmåga att motivera sina barn till rörelse, även om det mest självklara vore att föräldrarna själva satte igång just för att de borde göra vad som krävs för att stärka sina barn. Det innebär att många adhd-föräldrar varken orkar tjafsa om mat, rutiner eller träning så det slutar med att deras barn fortsatt har svajiga skolresultat och de fastnar framför skärmar (spel/sociala medier). Har barnen dessutom någon grad av autism så blir de inte sällan även hemmasittare.

Vår son är både barnslig och försöker vara sjukt cool. Han hade när han var 2-4 år en period där varje dag skulle ha skjorta, slips och kavaj (eller korta, sips och tavaj som han kallade det). Oavsett väder. Väldigt knöligt i overallen på vintern och väldigt varmt på sommaren. Sen körde han med hoodies, speakers och solbrillor samt cyklade med en arm för att vara extra cool. Det som avslöjade honom var dock hans gosedjur i form av ett lamm som antingen hängde över styret eller stack upp huvudet ur ryggsäcken.
Vi håller på att göra upp ett schema med allt som ska ske under dagen som han får bocka av.
Fysisk aktivitet plus andra aktiviteter som han tycker är roliga.förösker vi pracka på honom så mycket det går men hur gör vi med skolan? Där kan vi inte vara med.
Citera
2024-09-24, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jag misstänkte länge att vår son hade ADHD. Från ungefär 7 års ålder blev det mer och mer uppenbart. Från 9 års ålder blev situationen svårt att hantera både i skolan och hemma. Vi fick diagnosen när han var 10. Han kan INTE göra saker som han inte tycker är roliga. Han låter högt och stör sin omgivning konstant. Han mår som bäst om det händer intensiva och ”häftiga” grejor 18 timmar om dygnet. Han hatar att gå och lägga sig och sova och snarare kollapsar än somnar in.
Vi provade flera olika mediciner men de gjorde att hans humör blev outhärdligt både för honom och oss. Helt galet faktiskt. Utan mediciner är han åtminstone sig själv och mår bra. Han har aldrig varit våldsam eller fysisk, så jag känner att vi får hantera situationen utan att medicinera.
Det är tufft med skolan, helt klart. Skolan har inte oändliga resurser men de gör så gott de kan. Han far runt och kan inte sitta i klassrummet under hela lektioner.

Min erfarenhet från både mig själv och ett annat av mina barn är att det blir bättre med tiden. ADHD-ungar är senare i sin mentala utveckling, så man ska inte jämföra dem med barn i egen ålder. Vissa barn med ADHD skulle kunna få börja i skolan både 1 och 2 år senare för att inte vara totalt i osynk med sin omgivning…framförallt pojkar.

Känner igen mycket av det där. Hade du gjort på något annat sätt med skolan om du fått göra om förutom att börja senare?
Citera
2024-09-24, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Han är bara 7 år det är för tidigt att prata om ADHD. Har du ADHD? Har din fru ADHD? Det är nämligen genetiskt betingat. Om inte får ni chilla en stund bara för att lärarinnan har svårt att hantera en 7 årig pojke och kallar det ADHD för att han inte beter sig som en flicka.

Skolan är mer och mer anpassad efter flickor och kvinnor inte pojkar och män.

Sover han bra? Vad äter ni? Har han bra med kompisar? Gör ni roliga grejer med han så humöret är uppe inte bara kasta en ipad på han som han fastnar i?

Jag har ADHD själv men det har gått för långt när dom börjar kasta diagnoser på pojkar för att dom är pojkar.

Alla säger att jag är ett solklart fall för ADHD men ha ingen diagnos och har klarat mig bra. Vi äter bra, har en gård så vi är ute mycket vilket han älskar. Han sover bra. Det är oerhört svårt att få honom ner i varv om han väl speedat upp sig själv. Blir man arg på honom så låser det sig totalt.
Citera
2024-09-24, 06:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Hmm, ja för som det var nu när vi kollade i hans läroböcker så var dem i princip uppdelade så att det var tre eller fyra obligatoriska uppgifter och sen var det en frivillig och om man blev klar med den frivilliga så fanns det två eller tre lite svårare uppgifter. I min sons bok var enbart dem obligatoriska uppgifterna gjorda och enligt läraren gick det ofta väldigt fort. Resten intresserar honom inte och när läraren ber honom göra resten kommer direkt motfrågan "Måste jag? Tvingar du mig?".

Han passar på medan han har fokus och mental energi och sedan vill han inte göra mer. Kanske borde han få andra extrauppgifter. Vissa elever stimuleras av de svårare uppgifterna. Men han visar att han tycker att de är sjukt trista. Det är svårt att lära sig tolerans mot tråkiga saker eftersom han känner det tråkiga starkare.

Det är bra att inte hålla på med för mycket dataspel, det och film/YT/Tiktok tillfredsställer ens behov av nöje, på bekostnad av att lära sig uppleva att göra andra saker som roligare. Spel och film tar slut på ens mentala energi. Har han något ämne i skolan som är kul?
Citera
2024-09-24, 06:30
Medlem
Min son, nu 13 år, har ADHD och fick diagnosen för 5 år sedan. Satte mig på tvären först eftersom jag kände mig väldigt tveksam till hur diagnoserna ökar och att barn ska medicineras med starka läkemedel. Absolut att han är mer energisk och aktiv än sina syskon, har sämre tålamod och alltid, sedan han var bebis, haft svårt att somna, men jag tänkte att det skulle växa bort. Min sambo låg dock på och gav inte upp, och det sammanföll så att hon började gå in i väggen för att hon inte orkade med honom och att skolan började prata om hur han är i klassrummet allt mer högljutt som jag gav vika. Medelsvår ADHD fick han.
Concerta gjorde en ENORM skillnad, och jag kände mig så jävla dum att jag bromsade. Han kunde sitta still mer än fem minuter, bråken hemma med oss och syskonen minskade radikalt. Han har lika svårt att somna, men man kan väl inte få allt. Bäst av allt, förutom att vårt familjeliv är mer harmoniskt nu, är att han själv faktiskt verkar må bättre. Han slipper bli tjatade på, känner sig som alla andra i klassen när han slipper sitta i separat rum typ vara punktbevakad av någon resurs och han fungerar bättre med de andra barnen. Han har alltid varit kreativ och det är han fortsatt, jag tycker inte att han blivit mindre av sig själv, utan snarare att han blivit bättre på att bete sig som han egentligen, göra som han vill, istället för att hänge sig åt alla plötsliga infall och lida av bristande tålamod.
Citera
2024-09-24, 06:34
Medlem
Majasmokers avatar
Önskar verkligen att jag hade blivit utredd när jag var grabb & att nån medicin hade funkat. Men nu är jag gubbe över 50 så adhd eller dess mindre kända kusin, add, fanns inte ens (inte hos vanligt folk eller de flesta lärare) samt att add är svårare att upptäcka. Det ses oftast bara som att personen är lat.

Jag har misslyckats med allt jag tagit mig för i livet. För snart 10 år sen hade jag fattat av mig själv att jag antagligen hade add & fick rätt i det iaf. Även lättare Asperger. Provade Concerta. Efter ett par månader var jag upp i högsta dos men när det tog slut en dag & det inte hade blivit av att förnya receptet, så insåg jag att det var den mest meningslösa medicin jag provat. Narkotikaklassad? Tillåt mig småle

Nää, då gav jag upp. Ångrar att jag inte fortsatte ta ut för att sälja istället....

När man aldrig når ända fram, när man alltid hamnar i mitten eller på nedre delen av listan, när man aldrig får känna sig som åtminstone 5 i topp, då går trappan neråt & efter ett antal år börjar även steghöjden öka. Varje trappsteg blir allt svårare att komma uppför igen.

Vanligt folk säger det bara är att göra igen & igen & igen. Visst visst. Men även en sån som Stenmark eller Holm skulle förr eller senare ge upp. En del extremer orkar nöta 10000 ggr, det är de som tillsammans med talang blir elit. Normala kan ändå hitta nåt de blir bra på. Vi med add blir sällan bra på nånting alls.

Aspergerdelen i spektrat gör mig till lite av en perfektionist. Så jag blir inte nöjd förrän det är rätt men add gör att bränslet tar slut alldeles för fort. Jag får aldrig nån seger & till slut orkar jag inte ens försöka eftersom jag vet av empiri att jag med största sannolikhet misslyckas även denna gång. Och gäller det tjejer/kvinnor så gör varje förlust ett till hack i hjärtat över att aldrig få uppleva lite romantik. Det gör ont & vi är programmerade till att undvika sånt som gör ont.

För er som kör bil brukar jag ge jämförelsen att ni har en bil med 5 el. 6 växlar & 100 liter i tanken medan jag bara har 3 eller 4 vxl & bara 80 liter.

Alternativt att ni kan köra i 100 till tanken är slut medan jag bara kommer upp i 80 & dessutom har problem med en lös ratt så bilen åker som en ojämn sinuskurva över vägen.

Ge grabben medicin & se om det blir bättre. Självklart under stort överinseende. Han förstår inte själv vad som är fel. Det tog mig 40 år att förstå.
Citera
2024-09-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det ska du vara glad för, jag kan inte tänka mig att det är bra för utvecklingen av ett barns hjärna. Jag tror att jag har tappat minnet av hela det halvåret när de gav mig amfetamin, för jag kan inte minnas alls hur det kändes. Och jag var inte så ung, jag var typ 11.

Vad, att jag slogs med andra barn? Eller att det skulle betyda att jag har någon jävla diagnos? Nej, det betyder bara att jag var energisk och inte tog skit från de andra snorungarna.

samma ålder, runt 10-11 diskuterades det, var nog lite krona eller klave hur det gick för många o de fick medicin eller inte, bra vart det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in