Önskar verkligen att jag hade blivit utredd när jag var grabb & att nån medicin hade funkat. Men nu är jag gubbe över 50 så adhd eller dess mindre kända kusin, add, fanns inte ens (inte hos vanligt folk eller de flesta lärare) samt att add är svårare att upptäcka. Det ses oftast bara som att personen är lat.
Jag har misslyckats med allt jag tagit mig för i livet. För snart 10 år sen hade jag fattat av mig själv att jag antagligen hade add & fick rätt i det iaf. Även lättare Asperger. Provade Concerta. Efter ett par månader var jag upp i högsta dos men när det tog slut en dag & det inte hade blivit av att förnya receptet, så insåg jag att det var den mest meningslösa medicin jag provat. Narkotikaklassad? Tillåt mig småle
Nää, då gav jag upp. Ångrar att jag inte fortsatte ta ut för att sälja istället....
När man aldrig når ända fram, när man alltid hamnar i mitten eller på nedre delen av listan, när man aldrig får känna sig som åtminstone 5 i topp, då går trappan neråt & efter ett antal år börjar även steghöjden öka. Varje trappsteg blir allt svårare att komma uppför igen.
Vanligt folk säger det bara är att göra igen & igen & igen. Visst visst. Men även en sån som Stenmark eller Holm skulle förr eller senare ge upp. En del extremer orkar nöta 10000 ggr, det är de som tillsammans med talang blir elit. Normala kan ändå hitta nåt de blir bra på. Vi med add blir sällan bra på nånting alls.
Aspergerdelen i spektrat gör mig till lite av en perfektionist. Så jag blir inte nöjd förrän det är rätt men add gör att bränslet tar slut alldeles för fort. Jag får aldrig nån seger & till slut orkar jag inte ens försöka eftersom jag vet av empiri att jag med största sannolikhet misslyckas även denna gång. Och gäller det tjejer/kvinnor så gör varje förlust ett till hack i hjärtat över att aldrig få uppleva lite romantik. Det gör ont & vi är programmerade till att undvika sånt som gör ont.
För er som kör bil brukar jag ge jämförelsen att ni har en bil med 5 el. 6 växlar & 100 liter i tanken medan jag bara har 3 eller 4 vxl & bara 80 liter.
Alternativt att ni kan köra i 100 till tanken är slut medan jag bara kommer upp i 80 & dessutom har problem med en lös ratt så bilen åker som en ojämn sinuskurva över vägen.
Ge grabben medicin & se om det blir bättre. Självklart under stort överinseende. Han förstår inte själv vad som är fel. Det tog mig 40 år att förstå.