2024-09-23, 15:48
Medlem
Tjena.

Jag har börjat tröttna på mitt nuvarande yrke och tänker gå över till IT.

Jag har inte fullständig gymnasieutbildning men har sett reklam på insta för företaget Techover som garanterat en jobb och lön på ca 45k osv.. är det någon som gått deras utb?

Har även funderat på att studera via Coursera men är osäker på vart jag ska börja.

Kan tillägga att jag bara har Basic datorkunskap
Citera
2024-09-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peshmargaa
Tjena.

Jag har inte fullständig gymnasieutbildning men har sett reklam på insta för företaget Techover som garanterat en jobb och lön på ca 45k osv.. är det någon som gått deras utb?

Har även funderat på att studera via Coursera men är osäker på vart jag ska börja.

Jag hade tagit det där med en stor skopa salt.
Citera
2024-09-23, 15:59
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Det står att 45 000 är högsta ingångslön... Stirra dig inte blind på löner, om du inte är duktig på jobbet kommer du ha ett rent helvete. Gör någonting du tycker känns givande.
Citera
2024-09-23, 16:01
Medlem
Bytte själv bana till IT.

Gick en kort yrkesutbildning. Fokuset i den var på att ta certifikat. Tog samtliga och har ett jobb inom IT idag.

Finns en uppsjö cert att ta. Går utmärkt att studera till på egen hand.

Fördelen med utbildningen för mig var strukturen och lärarstödet. Hade dock kunnat göra det på egen hand då när det gäller certen handlade om att plugga in infon.

Vilket område inom IT är du intresserad av?
Citera
2024-09-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Bytte själv bana till IT.

Gick en kort yrkesutbildning. Fokuset i den var på att ta certifikat. Tog samtliga och har ett jobb inom IT idag.

Finns en uppsjö cert att ta. Går utmärkt att studera till på egen hand.

Fördelen med utbildningen för mig var strukturen och lärarstödet. Hade dock kunnat göra det på egen hand då när det gäller certen handlade om att plugga in infon.

Vilket område inom IT är du intresserad av?

Är intresserad av AI, programmering och cybersecurity även om jag inte kan något om de

Hur länge studerade du och hur lätt / svårt vart det att få jobb efteråt?
Citera
2024-09-23, 16:41
Medlem
Citat:
Är intresserad av AI, programmering och cybersecurity även om jag inte kan något om de

Hur länge studerade du och hur lätt / svårt vart det att få jobb efteråt?

Under 6 månader och hade jobb direkt efter utbildningen. Dock var det intensivt, mer än heltid då jag var riktigt motiverad.

Säkerhet är väl det jag har mest koll på av dom tre, även om jag inte jobbar med det. Det jag kan säga om det är att ethical-hacker cert ser ut att vara populära.

Ett tips på en YouTube-kanal som jag lärt mig en del av när det gäller säkerhet är The Cyber Mentor.

Önskar jag kunde ge mer specifika tips men arbetar inom ett annat område inom IT än dom du nämnde som dina intressen och är rätt ny i branschen.
Citera
2024-09-23, 17:08
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Tjena.

Det kommer nog gå jättebra.

Tänk på att inte gå in i väggen bara.

Hellre jobba deltid och kunna njuta av livet.

Eller lära sig hur man säger nej på ett proffesionellt sätt på ett jobb.

Lycka till
Citera
2024-09-23, 18:16
Bannlyst
45k som ingångslön? Jotjena, du får nöja nog snarare vara glad om du får något jobb överhuvudtaget. Gravt diffust vad man erbjuder för utbildning också på deras skeva hemsida.

Vad inom IT är du sugen på? Finns många roller så du får nog får nog peka i vilken riktning du vill gå så vi kan hjälpa dig på rätt väg.
Senast redigerad av Huhaenihi 2024-09-23 kl. 18:19.
Citera
2024-09-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhaenihi
45k som ingångslön? Jotjena, du får nöja nog snarare vara glad om du får något jobb överhuvudtaget. Gravt diffust vad man erbjuder för utbildning också på deras skeva hemsida.

Vad inom IT är du sugen på? Finns många roller så du får nog får nog peka i vilken riktning du vill gå så vi kan hjälpa dig på rätt väg.

Misstänkte också något liknande.. Är intresserad av AI, programmering och cybersecurity så har funderat på Coursera men vill även se hur andra gått till väga och hur det har funkat att få jobb via certifikat och dylikt
Citera
2024-09-23, 20:46
Medlem
Citat:
Misstänkte också något liknande.. Är intresserad av AI, programmering och cybersecurity så har funderat på Coursera men vill även se hur andra gått till väga och hur det har funkat att få jobb via certifikat och dylikt
Jag tänker att du kanske får skruva ned ambitionsnivån lite med tanke på att du inte ens fullgjort gymnasiet. Det kan absolut vara så att det inte beror på kunskapsbrist, men du har inte givit någon förklaring till det så det blir ett antagande från min sida.

Börja med att testa på programmering och lär dig grunderna. AI och cybersäkerhet är något du kan fördjupa dig i senare. Ha dock i åtanke att AI kräver väldigt god matematisk förståelse, särskilt statistik/sannolikhetslära, linjär algebra och flervariabelsanalys. Om du endast är intresserad av att integrera befintliga modeller behövs dock bara programmeringskunskaper.

Det är ett yrke som kräver ständig vidareutbildning eftersom du aldrig kan bli fullärd, så om du inte gillar att studera kommer här en förvarning om att det kan bli ganska tufft och kanske inte så glassigt som du föreställt dig.

Vill du nå det högre lönespannet så behöver du bli duktig och hålla dina kunskaper uppdaterade.
Citera
2024-09-23, 21:26
Bannlyst
Jag ska ge er alla en hemlighet om IT. "Ingångslön 45k" är lögn rakt av. Inte ens jag skulle få det och jag är bättre än alla på det här forumet. MEN. Din ingångslön är definitivt över 30 tusen, och sedan är löneutvecklingen bättre än på något annat jobb jag varit på. Jag har liksom ökat med nästan 10 tusen 3 år i rad för att jag sliter livet ur mig på jobbet, och räknar med ett 4e år i rad. Dessutom får du betalt om du studerar, och IT-studier består ofta av att glo på youtube. Vissa arbetsgivare betalar 15k för att du tar ett certifikat, vissa 3k, jag får 10k per certifikat och jag har tagit 23 stycken på dessa 3 år.
Citera
2024-09-23, 21:43
Medlem
roleones avatar
Du kommer inte att få 45k/mån efter ett bootcamp. Du kommer antagligen inte ens få ett jobb efter en sån utbildning, och får du mot all förmodan det så får du vara beredd på att slita som en hund under ett par år och verkligen se till att skaffa så mycket erfarenhet du kan innan AI-tåget tagit bort den sista skärvan av operations som fortfarande finns kvar.

För 10-15 år sedan hade du haft en eller fler tekniker per utvecklare på ett lagom stort bolag inom tech. Idag är det kanske en per 10-15 utvecklare - max. Antalet arbetstillfällen för utvecklare lär också minska över tid, men det lär ta betydligt längre än vad kommer att göra för tekniker.

Vad gäller områdena du listade så är både AI och infosec områden som du inte kommer kunna lära dig tillräckligt om för att någon ska vilja anställa dig efter en så kort utbildning. Du kommer behöva göra annat och bevisa dig, och problemet med sådana utbildningar är att de väldigt sällan förbereder dig för att göra något annat än just den specifika smala uppgift som de valt att fokusera på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in