2024-09-23, 18:31
Medlem
Hur många anstälda har fabriken i Skellefteå västerås och Stockholm totalt ? Tänkte om dom konka hur många fler skulle beröras än dom 1 000 anställda i Skellefteå, 400 i Västerås och 200 i Stockholm som redan nu varslats om uppsägning
Citera
2024-09-23, 18:31
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Bara transporter till och från fabriken måste ju nästan vara omöjlig med vår infrastruktur.
Att bara lägga en fabrik där pga ideologiska skäl var väl ganska stor risk...

Tur att skattepengar är gratis!

Nej, Skellefteå ligger vid E4:an, har järnväg och hamn. Det finns flera andra industrier i Skellefteå. Infrastrukturen är inte problemet.

Däremot verkar det vara dåligt byggt vilket är ett allt för vanligt problem idag då man väljer den med lägst anbud som sen har hundrafemtielva underleverantörer från Östeuropa
Citera
2024-09-23, 18:32
Medlem
Tercios avatar
Hur mycket har svenska staten lagt in i det är clownprojektet totalt egentligen?
Citera
2024-09-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Det finns inga arbetsdugliga arbetslösa i Skellefteå. Har du två ben och två armar så har du jobb. Skellefteå har lägst arbetslöshet i hela Sverige.

Jag hittade 19 lediga jobb i Skellefteå inom industrin, så det blir till att byta bransch för de här tusen personerna.
Citera
2024-09-23, 18:33
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Sverige har provat planekonomi och "plan massinvandring" inget av de fungerar.
Men fan ändå ska de köra huvudet i väggen.
Våra narcissistiska politiker stoltserar med sina ideologier. Och gång på gång så går de på pumpen.

Våra politiker är fan livsfarliga.
Många av de som drog igång skiten har vi fortfarande som politiker och ser dem i tv eller tidning varje vecka. De kommer vara knäpp tysta 6 månader framöver. För att sedan låtsas som inget har hänt.

Någon som har namn på de inblandade så vi inte glömmer
Det gäller hela gröna omställningssoppan

Statsfinansierade kapitalister inom grön omställning lurar upp godtrogna pk-politiker på läktaren.
Å gissa vilka som tar all risk? -Skattebetalarna.

Grattis alla svennebananer..
Citera
2024-09-23, 18:33
Medlem
Ja där kom punkteringen på den gröna bubblan,inte direkt nån pyspunkkis heller utan en riktigt jävla käftsmäll utan dess like!Få se om miljöstollarna hämtar sig från detta eller om man utför någon form av kollektivt harakiri??Själv tankar jag upp mera diesel imårn.
Citera
2024-09-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har väl inget med politiker att göra.
Eller är du så vänster att du tycker vi ska mala ned massa skattepengar i ett dödsdömt företag?
Inget med politiker att göra? Är du nyvaken eller? Vilka har bidragit till denna scam?
Jo populistiska politiker. Jag är varken höger eller sosse, jag vill bara se lite intelligens i Rosenbad.
Citera
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Intervjun blev ju inte bättre av att han inte pressades på det han (inte) sa. "Vi ska satsa på kärnverksamheten" exempelvis, vad betyder det? Är väl just den som de drar in på 🤔 Och vad har han för konstig brytning (amerikansk?) och för ovana att strössla sitt tal med "coola" engelska uttryck? Lät som en märklig man, väldigt oseriöst.

Att de dessutom lagt munkavle på sina arbetare är också sjukt Gör ju att inget vettigt sägs alls
Kärnverksamheten borde väl rimligen vara att utveckla och tillverka batterier. Det ser mörkt ut det här. *håller på att spricka i mitt vavarejasa-rus*
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om man skickar ut 1600 medarbetare, gör de fler batterier då?

Borde väl vara färre batterier och minskade försäljning = döden för företag då man inte täcker sin kostnader.

Mitt antagande, detta är bara början och inom 6 månader konkurs.

Klart att de inte gör. De har hamnat i en sjukt dålig spiral och är i desperat behov av pengar nu. De är beroende av att finansiärer tycker att de är handlingskraftiga som försöker styra upp saker och som skjuter till mer pengar, annars går de under.
Citera
2024-09-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Inget med politiker att göra? Är du nyvaken eller? Vilka har bidragit till denna scam?
Jo populistiska politiker. Jag är varken höger eller sosse, jag vill bara se lite intelligens i Rosenbad.

intelligens i Rosenbad (NU VAR DU ROLIG) 🤣🤣 Den dagen du hittar intelligens i Rosenbad då fryser nog helvetet till is. Det nog större chans att Påven skulle bli satanist än det händer. Hoppas dock inte våra politiker skickar mer pengar I det gröna avgrundshålet Northvolt för det företaget är dömt till att misslyckas för dom har visat med all tydlighet att dom inte vet vad dom håller på med på den fabriken
Senast redigerad av jimmytheone 2024-09-23 kl. 18:43.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag tror inte att lånen från Riksgälden betalades ut. Vill minnas att finansministern påpekade det för någon vecka sedan i en intervju. Vill även minnas att i samma veva nämnde Aktuellt att det inte rörde sig om mer än totalt c:a 4 miljarder från offentliga svenska medel. Det mesta i Sverige, drygt 9 miljarder, kom från AP-fonderna och jag tror att det var Folksam. Det är små summor i sammanhanget då AP-fonderna har till uppgift att även placera visst kapital på högriskprojekt. Om sparare i någon högriskfond hos Folksam förlorar en slant så är det bara att rycka på axlarna och gå vidare. Vi har väl alla gjort dåliga investeringar och dessutom varit medvetna om risken.

Alecta förlorade väl 20 miljarder på risk investeringar i amerikanska banker härom året.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Och som vanligt är det utlänningarna som ska få första tjing på eventuella jobb, de infödda kommuninvånarna ska som vanligt ställa sig sist i kön med mössan i hand.

Jag hittade 19 lediga jobb inom industrin, så vad Skellefteås ledning svamlar om är obegripligt. Det finns inte alls mängder av andra industrijobb där att bara hoppa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in