2024-09-23, 15:57
Medlem
ganghatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
jag har haft dåliga löner förr och kostnader i samhället har ökat snabbare än vad lönen hängt med. Är du dum på riktigt eller?

Om inget annat så kan man ju bli dum när man läser om så korkade människor som du. Du har ju tagit noll ansvar över din egen ekonomi. Du har ju själv satt dig i situationen. Vet inte hur gammal du är men tänk om du hade satt av till exempel 300 kronor varje månad under hela tiden du haft ett jobb. Hade förmodligen blivit en hyfsad reserv.

Vidhåller att du varit ansvarslös och inte tagit hand om din ekonomi. Då får man också bita i det sura äpplet. Kom inte och påstå att du aldrig har haft råd att sätta av 300 per månad. Det har alla med en planerad ekonomi.
Citera
2024-09-23, 16:21
Medlem
Citat:
Hallå.

Har hamnat i en dum situation. Blev uppsagd för några månader sedan och hade bara en jävligt kass akassa på 10k efter skatt och det fattar ju vemsomhelst att det inte fungerar i ett dyrt land som sverige, där allt bara blir dyrare hela tiden. Nu har jag fått nytt jobb med lön på 36k+ men har inte fått första lönen ännu, så inget syns på kontot.

Går det att få ett samlingslån på 30-40k utan att de måste kolla lönespecar från ens konto? För just nu hopar alla räkningarna sig och under månaden innan första lönen får man ju inte ha akassa samtidigt så jag kommer ju att ha noll kronor, medan räkningarna i slutet av den här månaden ska betalas och sedan kommer det ju bara att ligga efter framöver och nya lönen, även om den är bra, kommer ju inte vara tillr'äckligt för at täcka dubbla utgifter förrän om kanske 6 månader?

Hur löser man det?

Jävla skitregering, skitland och skitmyndigheter med cp-regler.

Kanske inte läge att samla krediterna nu. Kanske bättre att ta ett lån så att du klarar sig tills lönen kommer. Hur mycket behöver du, 30-40 låter lite oklart?

Låna av släkt eller kompisar om du vill ha en låg ränta men då vill de kanske att du återbetalar lånet i sin helhet när lönen kommer.

Vill du skylta med dina ekonomiska bekymmer på jobbet så be om ett förskott. Tänk dock på att det blir mindre när lönen väl kommer.

I fortsättningen får du ta ansvar för att kunna hantera ekonomiska smällar på egen hand. Är det så att du bor i ett skitland med en skitregering som styr skitmyndigheter så är det ditt val, fundera på en flytt.
Citera
2024-09-23, 16:40
Medlem
Citat:
Är 38k+ en kass lön?

Jo, det är akassans fel, det är regeringens fel att de sätter massa korkade regler som gör att man hamnar i personlig konkurs, trots att man betalt lika hög skatt som alla andra men aldrig får tillbaka något för det man betalar för.

Akassan kallas omställningsstöd. Att hamna i ekonomisk kris pga låg ersättning och korkade regler är inte omställning.
Hade du 38k+ så får du väl inte bara 10 000 netto. Du borde få ca 25 200 i det fallet Brutto. (1200kr/dag)
Citera
2024-09-23, 17:09
Medlem
godboys avatar
Nu har jag inte koll på TS anställningar och hur de har sett ut, jag har kanske missat något. Men i alla fall:
- Om TS nyligen varit anställd så kan det tänkas att han kan få ett lån på summan han önskar. Har han haft en god inkomst innan så är det möjligt att det tittar på den saken, för det syns väl inte hur man är anställd på en kreditupplysning, utan det är väl bara inkomsten som syns.

TS kan ju alltid prova att söka på typ Lendo eller vad de olika instituten nu heter och se hur det går.
Citera
2024-09-23, 17:20
Medlem
Bluestep kanske?
Varför behöver du 30-40k för att överleva EN månad innan lönen kommer, du kommer ju åka ned i träsket igen.
Du lever ju uppenbarligen över dina tillgångar, ett tips är att sluta spendera så mycket.

Ring runt till de olika företagen som skickar räkningar till dig, försök att skjuta fram fakturan
Ta klarna kortet, betala mat och liknande med det.
Prata med chefen om du kan få halva lönen i förväg.
Citera
2024-09-23, 17:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Bra att du försöker få ordning på ekonomin men det är några saker som jag tänker kan vara bra att reda ut?

Är det så att du haft en dålig lön innan (10k efter på akkasaa låter ju inte som den bäras på en hög lön)

Varför är detta relevant? Jo för det visar ju din kreditvärdighet, som du sedan kan använda för att få bättre ränta.

Frågan är också varför du behöver 30-40k i lån? Du kommer ju inte få ut de pengarna med den nya lönen heller? Kan du leva på mindre kanske det är lättare att få en bekant att låna ut pengarna. Jag skulle tex låna ut till en vän som var mellan jobb, om denne kunde påvisa att pengarna kommer in. Men inte om denne behövde låna en bruttolön, då det skulle ta flera månader innan jag såg de pengarna igen.

Om det inte var familj. Då skulle jag kunna tänka mig lååååånga avbetalningsplaner. (Jag kan då tom skriva av skulden baserat på belopp och läge).
Citera
2024-09-23, 17:28
Medlem
Citat:
Hallå.

Har hamnat i en dum situation. Blev uppsagd för några månader sedan och hade bara en jävligt kass akassa på 10k efter skatt och det fattar ju vemsomhelst att det inte fungerar i ett dyrt land som sverige, där allt bara blir dyrare hela tiden. Nu har jag fått nytt jobb med lön på 36k+ men har inte fått första lönen ännu, så inget syns på kontot.

Går det att få ett samlingslån på 30-40k utan att de måste kolla lönespecar från ens konto? För just nu hopar alla räkningarna sig och under månaden innan första lönen får man ju inte ha akassa samtidigt så jag kommer ju att ha noll kronor, medan räkningarna i slutet av den här månaden ska betalas och sedan kommer det ju bara att ligga efter framöver och nya lönen, även om den är bra, kommer ju inte vara tillr'äckligt för at täcka dubbla utgifter förrän om kanske 6 månader?

Hur löser man det?

Jävla skitregering, skitland och skitmyndigheter med cp-regler.
Nu vet jag inte var du jobbar men är det en privat arbetsgivare så kan du nog fråga om förskott på lönen typ
Citera
2024-09-23, 18:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Bluestep kanske?
Varför behöver du 30-40k för att överleva EN månad innan lönen kommer, du kommer ju åka ned i träsket igen.
Du lever ju uppenbarligen över dina tillgångar, ett tips är att sluta spendera så mycket.

Ring runt till de olika företagen som skickar räkningar till dig, försök att skjuta fram fakturan
Ta klarna kortet, betala mat och liknande med det.
Prata med chefen om du kan få halva lönen i förväg.
därför att akassan har inte räckt under de månader jag var arbetslös, så utgifter har fått skjutas fram, det har blivit påminnelser osv, medan jag sökt jobb som en dåre. Och om några dagar ska det bli mer betalt, för pengar jag saknar i nuläget, så i slutet på nästa månad kommer utgifterna att ligga på det dubbla, minst.
Citera
2024-09-23, 18:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du påstår att man inte kan leva på 10K/mån så hånar du fattigpensionärer, socialfall och sjukskrivna som kan klara sig på lägre varje månad ...skillnaden är att de anpassar sig och sänker sina utgifter samt äter billigt efter erbjudanden i lågprisbutiker.
Har du inget som går att sälja eller lämna in hos pantbanken? T.ex TV, dator, stereo, soffa m.m.
Vet de som fått lägsta krediten för kreditkort när de bifogade anställningsavtalet vid ansökan så kan vara en tillfällig lösning och hört att de som inte tillhör vanliga banker kan vara mer accepterande t.ex Norwegian, Gulf, OKQ8 m.m.
Hyran är 5k i månaden. Elen är 2k och då använder jag knappt el. Värmen är avstängd. Jag äter för 1k i månaden pga matpriser. Blir inte mycket över till övriga räkningar som behövs.
Citera
2024-09-23, 18:18
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ring dina fordringsägare och be om anstånd, att de kan skjuta upp räkningen tills du får lön, gör en avbetalningsplan.
Citera
2024-09-23, 18:27
Medlem
Citat:
Hyran är 5k i månaden. Elen är 2k och då använder jag knappt el. Värmen är avstängd. Jag äter för 1k i månaden pga matpriser. Blir inte mycket över till övriga räkningar som behövs.

Du kanske har rätt till bostadsbidrag?
Citera
2024-09-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ring dina fordringsägare och be om anstånd, att de kan skjuta upp räkningen tills du får lön, gör en avbetalningsplan.

Detta. Du behöver inte ta fler lån ts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in