2024-09-23, 16:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Scenario.

Jag närmar mig en rondell som är tvåfilig och avser att svänga vänster.

Jag går ut i vänster fil och blinkar vänster och kör in i rondellen, till dess jag når ungefär andra avfarten (dvs avfarten rakt fram), där byter jag istället till högerblink, men då har en annan biljävel som kommer från infarten efter den jag kört in ifrån lagt sig bredvid.
Den bilen ska ju för böveln inte köra in förrän jag passerat! Bilar som redan befinner sig i cirkulationsplatsen ska ju lämnas företräde, eller har jag missat något?
Tycker detta beteende blivit vanligare och vanligare. Sjukt irriterande.
Citera
2024-09-23, 16:30
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Av den anledning ligger jag alltid i högerfilen i cirkulationsplatser även om jag ska ta tredje avfarten (dvs 'svänga vänster').

Dock såklart inte om det uttryckligen är skyltat att höger fil endast gäller 1:a / 2:a avfarten.
Citera
2024-09-23, 16:42
Medlem
ABBORREs avatar
Gå höger nästa gång, problemet löst
Citera
2024-09-23, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Av den anledning ligger jag alltid i högerfilen i cirkulationsplatser även om jag ska ta tredje avfarten (dvs 'svänga vänster').

Dock såklart inte om det uttryckligen är skyltat att höger fil endast gäller 1:a / 2:a avfarten.

Ja, det löser ju problemet, men det gör ju då vänster körfält helt överflödigt, för vilka ska då använda det om inte de som avser att svänga vänster?
Citera
2024-09-23, 16:55
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det löser ju problemet, men det gör ju då vänster körfält helt överflödigt, för vilka ska då använda det om inte de som avser att svänga vänster?
Ingen svänger ut vänster, alla kommer att svänga ut höger, till slut.
Om jag kan välja så kör jag höger alla dagar i veckan.
Citera
2024-09-23, 17:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Ingen svänger ut vänster, alla kommer att svänga ut höger, till slut.
Om jag kan välja så kör jag höger alla dagar i veckan.

Först vänster, sedan höger. Eller tredje utfarten om du så vill.
Citera
2024-09-23, 17:05
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

Ja fast det kan man ju också säga om högerfilen då om ingen ändå får ligga där när du ska ut?
D.v.s. det får bara vara en bil i någon av filerna i taget.
Citera
2024-09-23, 17:07
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Först vänster, sedan höger. Eller tredje utfarten om du så vill.
Byta körfält mitt i rondellen ställer till stora problem, kör höger om det går, körfältet till vänster, är om du frågar mig, till för dom som kört in i rondellen av misstag, och behöver köra tillbaka, där dom kom ifrån, så att säga.
Sen så jobbar jag inte som körskollärare
Citera
2024-09-23, 17:08
Medlem
askers avatar
Är avfarten där du ska ut tvåfilig? Ska bilen brevid dig ut i samma avfart? Då är det uppmärksamt, skickligt körande av bilisten som noterat att ni ska åt samma håll och väljer att utnyttja hela rondellens kapacitet. Du behöver inte byta till högerfil för att köra ut.
Citera
2024-09-23, 17:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Om höger är stopp/seg och vänster flyter på då väljer du vänster vilket då inte kan anses som överflödigt.
Så är det i "vår" rondell vid rusningstrafik.
Citera
2024-09-23, 17:20
Medlem
Skulle det inte vara bättre med enfilig rondell , eller är det odugligt?
Citera
2024-09-23, 17:24
Medlem
Citat:
Scenario.

Jag närmar mig en rondell som är tvåfilig och avser att svänga vänster.

Jag går ut i vänster fil och blinkar vänster och kör in i rondellen, till dess jag når ungefär andra avfarten (dvs avfarten rakt fram), där byter jag istället till högerblink, men då har en annan biljävel som kommer från infarten efter den jag kört in ifrån lagt sig bredvid.
Den bilen ska ju för böveln inte köra in förrän jag passerat! Bilar som redan befinner sig i cirkulationsplatsen ska ju lämnas företräde, eller har jag missat något?
Tycker detta beteende blivit vanligare och vanligare. Sjukt irriterande.

Ja, man har väjningsplikt, men den kan du ju inte rida på hur länge som helst. Det har kommit till det läget att när du väl skall lämna rondellen så ligger det i farans riktning att väjningsplikten in i rondellen är överspelad och kvar blir bara din väjningsplikt när du skall ut ur rondellen.

Detta gör att rondeller med mer än ett körfält har blivit lite av en trasig konstruktion såvida man inte målar körfälten spiralformade utåt - då hade du ju kommit lätt och smidigt ut ur rondellen som du ska utan att vare sig behöva väja eller blinka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in