2024-09-23, 13:48
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Kul för allt folk som flyttat till Skellefteå och gick på sosse-lögnerna.
De har köpt villor för 4-5 miljoner och sitter nu där med en osäljbar villa, utan jobb och enorma räntekostnader.

Lita aldrig på politiker när det gäller sådana här frågor.

De kan säkert få jobb på stålverket i Bodn.
Citera
2024-09-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
De kan säkert få jobb på stålverket i Bodn.

Nästa stora flopp.
Citera
2024-09-23, 13:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan ju vara så att ägarna, långivarna har satt som krav att visa upp en trovärdig handlingsplan innan de beviljar nytt kapital. Jag blev helt chockad när jag såg hur många som tydligen har arbetat i Sthlm.

Han är sinnebilden för en hyllad entteprenör som uträttar storverk och satsar miljarder.

Enda pronlemet är att det inte är hans pengar och att det aldrig blir någon vinst utöver för honom personligen, hur många miöjoner har han plockat hem hittills?
Citera
2024-09-23, 13:53
Medlem
haresEars avatar
Fördelen med NV i en by där enbart bönder finns var att man började expandera restaursngliv och annat. Dessa Norrlandsinavlade bönder vill äta så billigt som möjligt. Bostadsbubblan där går åt helvete direkt. Tänk alla idioter som köpt hus för 1 mille dyrare när de flyttat upp, nu får de skänka bort skiten.

Socialdemokratiskt styre av bönder någon? Vilka jävla tomtar....
Citera
2024-09-23, 13:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lugn, lugn, lugn.

Det är bara 1000 som får gå från fabriken i Skellefteå.

200 st i Stockholm är inte mycket och 400 i Västerås, dom jobbar för dåligt helt enkelt.

Hade jag varit konsult där i Skellefteå skulle jag bara ha glidit runt för det finns ju ingen kontroll. Naturligtvis hade jag snabbat på med konsulträkningen.

Dom verkar ändå ha fått igång produktionen.
Ungefär hur stor andel av de anställda är det som får gå?
Citera
2024-09-23, 13:58
Medlem
Madagascars avatar
Vad är det Northvolts huvudproblem?

Är det ett dåligt skött bolag?
Försvinnande marknad?
Något annat?
Citera
2024-09-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

25-30%
Citera
2024-09-23, 14:00
Medlem
Kaptagons avatar
1600 anställda får lämna Northvolt.

Över 1600 anställda får lämna Northvolt. Vad tror ni kommer företaget att klara sig när Ulf Kristersson inte kommer att dela ut mer statliga bidrag? Vad kommer att hända med folk som har tagigt sig hit från alla världens hörn för att jobba som nu blir uppsagd?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63BaG8/extrainsatt-mote-pa-northvolt

https://www.expressen.se/ekonomi/northvolts-vd-kallar-personalen-till-extramote/
Senast redigerad av Kaptagon 2024-09-23 kl. 14:06.
Citera
2024-09-23, 14:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mycket bra beslut! Alla onödiga tjänster ska omedelbart rationaliseras bort och det oavsett var de än finns. Nu väntar jag fortsättningsvis på att helt polikerstyrda tjänster inom den ofantliga sektorn kommer att börja rationaliseras bort.

Kommer aldrig att ske inom någon myndighet, kommun eller region i Sverige. Pengar till dessa tjänster finns alltid högst upp i högen likt alkoholistens pengar till alkohol.
Du är lika optimistisk som Lorentz Burman som hoppas att de sparkade ska få jobb på kommunen 😀
Citera
2024-09-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Kul för allt folk som flyttat till Skellefteå och gick på sosse-lögnerna.
De har köpt villor för 4-5 miljoner och sitter nu där med en osäljbar villa, utan jobb och enorma räntekostnader.

Lita aldrig på politiker när det gäller sådana här frågor.

Frågan är om det är just de som har köpt villor som blir utan arbete? Senast när det var en hyresledig tvåa ledig var det 200 sökande inom en kort tid. Du kanske inte har sett baracklägrena i Skellefteå?

https://www.google.se/maps/@64.7686833,21.0088982,558m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkxOC4xIKXMD SoASAFQAw%3D%3D

https://www.google.se/maps/@64.7119453,21.1458998,288m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkxOC4xIKXMD SoASAFQAw%3D%3D

Jag vet inte hur många hundratals anställda som har bott i dessa barackläger. Bara att lyfta upp på en trailer och transportera vidare.

Folk bor i husvagnar som nödtorftigt har maskerats till baracker fastän hjulen finns kvar. Bara att koppla till ett dragfordon och frakta dem vidare. Ett flertal boende i form av rena hyresruckel har avslöjats. Studerande bor i barackläger alldeles vid Campus.

Jag tror uppriktigt sagt inte att det blir någon kris på fastighetsfronten än i vart fall.

Inte för att det berör mig men det är ett allmänt konstataterande.
Citera
2024-09-23, 14:04
Medlem
löls avatar
På vilken nivå ligger detta fiasko på?

Har vi haft likande projekt i Sverige som gått likande väg?
Citera
2024-09-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är hälften nästan exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in