2024-09-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1291932

Fick tågchaffisen tågkörkortet i fikavagnen?

Intressant. Kan du förklara vad lokföraren gjorde för fel och vad skulle han/hon ha gjort?
Citera
2024-09-23, 11:11
Medlem
Ilimitados avatar
Om det är bommar eller inte har ingen betydelse för ansvarsfrågan. Man ska alltid ha koll då man kör över en järnväg. Fick själv bannor för det då jag körde upp.
Citera
2024-09-23, 11:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Händer det inte ganska många tågolyckor nu eller svamlar jag bara?
Det är väl sånt som sker när man inte har skattepengar längre för att göra riktiga underhåll längre.
Citera
2024-09-23, 11:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant! Ja det är ju bra att man numera även tänker på krocksäkerhet för lokförare. Tidigare när äldre tågkonstruktioner krockat med fordon eller andra tåg har lokförarna ofta råkat illa ut. Senast i januari omkom ju en lokförare i Uddevalla, men då var det ju ett äldre pendeltåg det handlade om.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lastbil-och-pendeltag-i-krock-i-uddevalla

Ja det är stor skillnad på de där äldre varianterna vad gäller krocksäkerhet för föraren.

Vet inte om det hade räddat lokföraren i det fallet dock eftersom det tåget körde in i massiva betongelement som fanns på lastbilen. Det finns liksom en gräns för hur mycket ens moderna fordon klarar...

OBS ni som är dåliga på att förstå skriven text: Nu talar jag om en annan olycka än den tråden handlar om!
Citera
2024-09-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1291932

Fick tågchaffisen tågkörkortet i fikavagnen?

Du menar traktorföraren?
Citera
2024-09-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är väl sånt som sker när man inte har skattepengar längre för att göra riktiga underhåll längre.

Det är inte fel på signalanläggningen om det var det du ville antyda.
Citera
2024-09-23, 11:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Jämfört med när?

Det körs typ dubbelt så många tåg nu per dag jämfört med början på 90-talet så om du menar jämför med då så är det väl inte konstigt om fler olyckor händer?

Men tror knappast det är fler olyckor jämfört med då. Då fanns det oändligt fler plankorsningar och många av dem helt obevakade...

Menar du statistik för bara de senaste åren så stämmer det inte. Det ligger ganska konstant.
Citera
2024-09-23, 11:39
Medlem
Citat:

Hur ser en korrelation ut mellan bristande uh och ett traktorsläp stående på spåret...!?
Citera
2024-09-23, 11:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jämfört med när?

Det körs typ dubbelt så många tåg nu per dag jämfört med början på 90-talet så om du menar jämför med då så är det väl inte konstigt om fler olyckor händer?

Men tror knappast det är fler olyckor jämfört med då. Då fanns det oändligt fler plankorsningar och många av dem helt obevakade...

Menar du statistik för bara de senaste åren så stämmer det inte. Det ligger ganska konstant.
Ok tack för info, DÅ KAN ALLA BORTSE från mitt inlägg ovan.
Citera
2024-09-23, 11:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompaaik1
Hur ser en korrelation ut mellan bristande uh och ett traktorsläp stående på spåret...!?

Kan det varit att färgen på bommarna var lite bleknad?

Eller att det fanns ett stenskott på skylten "varning för plankorsning med järnväg"?
Citera
2024-09-23, 11:43
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inte bra att hänvisa till inläggs nr. Det kan ändras när modsen tar bort tramsinlägg etc. Står inget i inlägg 6 som visar att det är bommar...

Måste jag hjälpa farbror klicka på en länk och välja streetview, ok, men denna måste du faktiskt klicka på själv gubbe: https://www.google.se/maps/@59.4682704,15.9628896,3a,60y,295.01h,96.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1slf_x9r3n16XG9aeQHtFNXQ!2e0!7i1 6384!8i8192?coh=205409&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkx OC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Citera
2024-09-23, 11:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Måste jag hjälpa farbror klicka på en länk och välja streetview, ok, men denna måste du faktiskt klicka på själv gubbe: https://www.google.se/maps/@59.4682704,15.9628896,3a,60y,295.01h,96.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1slf_x9r3n16XG9aeQHtFNXQ!2e0!7i1 6384!8i8192?coh=205409&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkx OC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Tack för att du hjälper farbror!

Om det verkligen stämmer att detta är plankorsningen det handlar om så kan vi utesluta låg trailer som fastnat i alla fall...

Nej det är väl det gamla vanliga bara att traktorns förare suttit och pillat med annat och missat att bommarna var nere eller på väg ner. Antingen kört rakt igenom bommen just när tåget kom eller fick sedvanlig panik och puckostannade mitt på spåret istället för att bara fortsätta köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in