Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Tack för svar! Jag har testat Mjau och Bozita på tetra och Mjau i portionspåsar och katterna gillar inte något av det. Mjau "noga utvalt" har de ätit litegrann av men inte tillräckligt.
Varför ska man inte ge Urinary Care från Hills om katten inte har kissproblem? Just nu har en av katterna en variant av det fodret och den andra katten äter av det också...kanske dåligt då?
Jag har ingen aning om varför vi fick den infon av veterinären. Det verkar inte stämma nu när jag läst på om torrfodret.
"Torrfodret har ett lågt innehåll av mineraler, såsom magnesium, kalcium och fosfor, tillsammans med urinsyra bidrar dessa till att främja ett önskat pH -värde i kattens urin. Detta minskar risken för bildning och restaurering av struvit- och oxalatstenar. Hills Urinary Stress kan också hjälpa till att lösa upp redan bildade struvitstenar.
Hills c/d Urinary Stress är ett välsmakande kattfoder som täcker alla kattens dagliga näringsbehov, och det är även hälsosamt.
Fodret har ett högt innehåll av vitaminer, inklusive vitamin B6, som stödjer kattens naturliga immunsystem, medan antioxidanterna i maten neutraliserar fria radikaler i kattens kropp."
Fortsätt du att ge katterna torrfodret, det minskar ju risken för eventuella urinstenar. Men ge dom också mjukmat.
Edit:
Lite fakta angående kattmaten Mjau och varför veterinärer rekommenderar den som blötmat.
https://stangebrodjurklinik.se/meny/vad-bor-katter-ata
Mjaupåsarna i kartongerna innehåller olika smaker, beroende på vilken kartong man köper. Våra katter äter enbart den kartong som har påsar med lax, kyckling, räka och oxkött. Mindre närbutiker har ofta bara en viss kartong i hyllan, men om du åker till större butiker så har de även kartonger med andra smaker. Kanske kan vara värt att testa?
Jag handlar på ICA Kvantum.