2024-09-22, 22:14
Medlem
Tjao,

Jag växte upp på 90-talet i en av sthl södra förorter och åkte på dyngstryk av den sk ”skarpnäcks-pikén” när vi åkte fast medans vi höll på att sno en bil i älta.

Dom tryckte upp mig mot piké-bussen och matade slag i ryggen och framförallt njurarna. Sen efter ett rejält kok stryk så var man fri att traska hem,.. väl hemma hade man så ont i kroppen så man varken kunde stå eller ligga ned.
Minns att morsan undrade vafan som hänt men att jag bara sa att ramlat med bmx:en

Efter den upplevelsen så var bil-baxar karriären över för gott, och efteråt är jag rätt tacksam för deras ”insats”..

Flera av mina gangster-wannabe klasskompisar mötte samma öde med pikén som mig och fick också en rejäl tankeställare gällande livsvalen,.

Missa att det fanns en liknande piké inne i centrala Stockholm som spöade kids till uppfostran också.

Finns det liknande pikér idag ?

Finns det fler här inne som också blivit turbo-uppfostrad att ett par knutna skinhandskar som åke blåvit bil?
Citera
2024-09-22, 22:17
Medlem
DyngSmElls avatar
Tror spöandet av fyllon mer gått över till ordningsvakters sysselsättning.
Citera
2024-09-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyngSmEll
Tror spöandet av fyllon mer gått över till ordningsvakters sysselsättning.

Vi var runt 15 och spiknyktra. Inga fyllon som krogvakter spöar.

Det här var mer uppfostrande snutar
Citera
2024-09-22, 22:49
Medlem
Ja klädesplagg föreföll mer aggressiva på 80-90 talet...

* Piket
Citera
2024-09-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Ja klädesplagg föreföll mer aggressiva på 80-90 talet...

* Piket

Mm
Citera
2024-09-22, 23:12
Medlem
Det verkar finnas ett missförstånd hos många att alla målade polisbussar brukas av piketenheten som idag är insatsstyrkan.
Citera
2024-09-22, 23:25
Medlem
tror inte det är så vanligt längre

däremot hör man ju talas om att dom t ex kan köra ut folk utanför stan och dumpa dom och så får dom gå hem

men det har nog inte samma uppfostrande verkan.
Citera
2024-09-22, 23:35
Avslutad
Piketen går sedan 2015 under benämningen "Förstärkt regional förmåga" (FRI).

Numera är chevan utbytt mot civila kinesiska herrgårdsvagnar, den vita fjäderbatongen mot en en AR15-klon och skinnjackan har fått flytta på sig till förmån för Haglöfs och allt för tighta Levis.

Det var bättre förr.
Citera
2024-09-23, 00:10
Avslutad
Härliga tider när buset visste sin plats. Allt var mycket bättre förr. Nu får folk svina runt hur de vill.

Det är bara pensionärer på Facebook med regimkritiska åsikter som hämtas in.

Piketen på söder kör runt men jag vet inte om de gör nåt.
Senast redigerad av Juristen08 2024-09-23 kl. 00:19.
Citera
2024-09-23, 01:22
Medlem
De vågar inte spöa dagens gangsters.
Svenska snorungar och missbrukare är vad de rår på.
Citera
2024-09-23, 01:37
Avslutad
Svarta änkan kallades den piketen på tidigt 80tal som rullade runt i rätt långsam fart på sena kvällar och nätter.
Jag såg den själv en regnig höst kväll, extra galler och med tyska marsch sånger som hördes.
Det var på Ringvägen utanför Eriksdalshallen.
På den tiden när det inte var mycket bilar ute på vardagsaftnar hade den en minst sagt ett kusligt intryck.
Södermalm bestod då fortfarande av arbetar kvarter och mycket var orenoverat med just stockholmare som kämpade på med den tidens arbetar yrken samt konstnärer och författare.
Denna Svarta änka var känd att dra in folk som var på fyllan eller på annat vis stack ut, grov misshandel var vanligt tydligen.
Apropå "gallret" så satt det på insidan inte utsidan
Citera
2024-09-23, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Vi var runt 15 och spiknyktra. Inga fyllon som krogvakter spöar.

Det här var mer uppfostrande snutar

De spöade inte folk för att de skulle lära sig en läxa. De spöade folk för att de tyckte det var roligt. Det handlar om översittare, mobbare som man gett en sheriff-stjärna.
Det finns fortfarande mängder med poliser som gillar att slå vanligt folk på käften. Det kommer fram titt som tätt, speciellt om man inte vill samarbeta full ut o underkasta sig deras vilja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in