2024-09-22, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Danska Sjöfartsstyrelsen är den danska regeringens myndighet med ansvarar för att reglera och administrera danska sjöfartsärenden, sedan 2011 (fritt ur minnet) ingår tidigare Lotsverket i myndighetens uppdrag.

Om de säger att de ställer krav på att fartyget har dansk transitlots ombord samt stödfartyg med sig för att få gå genom danska farvatten så är det så. Din auktoritet på området är noll.
Har du läst det jag länkade?
Citera
2024-09-22, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men nu upptäcktes skadan redan vid avgång eller i vart fall innan man nådde Tromsö. Då fortsätter man inte färden. Det är uselt sjömannaskap som riskerar besättningens liv (och med annan last hade kunnat förorsaka en miljökatastrof). Eftersom man inte fick nödhamn i Tromsö så skulle man ha återgått till hamnen på Kola. Manöverodugliga fartyg ska in i hamn så snart som möjligt, inte kryssa i trafikerade farleder.

En europeisk kapten som hade agerat som den här kaptenen gjort hade fått sparken bums efter att ha nekats hamn i Tromsö.

Att någon myndighet kräver att de ska lossa lasten först är inte alls "en annan sak". Men de skador Ruby har måste hon in i torrdocka och innan hon kan tas in i torrdocka måste lasten lossas. Dels är hon för tung med lasten ombord, dels riskerar lasten att explodera vid reparationerna.
Nu är du nog ingen match för denna sjökapten vad gäller att hantera fartyget på ett korrekt sätt min lilla vän.
Citera
2024-09-22, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"Sjöfarten uppmanas hålla sig på långt håll från fartyget vid passage."

Som jag skrev..
Det är inte ordagrant, visa vad det står ordagrant.

Du vet väl att norrmännen ej håller med dansk eller svensk media och viss dansk myndighet om fartygets status!
Citera
2024-09-22, 21:58
Medlem
Citat:
Men nu upptäcktes skadan redan vid avgång eller i vart fall innan man nådde Tromsö. Då fortsätter man inte färden. Det är uselt sjömannaskap som riskerar besättningens liv (och med annan last hade kunnat förorsaka en miljökatastrof). Eftersom man inte fick nödhamn i Tromsö så skulle man ha återgått till hamnen på Kola. Manöverodugliga fartyg ska in i hamn så snart som möjligt, inte kryssa i trafikerade farleder.

En europeisk kapten som hade agerat som den här kaptenen gjort hade fått sparken bums efter att ha nekats hamn i Tromsö.

Att någon myndighet kräver att de ska lossa lasten först är inte alls "en annan sak". Men de skador Ruby har måste hon in i torrdocka och innan hon kan tas in i torrdocka måste lasten lossas. Dels är hon för tung med lasten ombord, dels riskerar lasten att explodera vid reparationerna.

Tack Auric - klokt! Jag hade inte förrän nu insett hur illa sjöfarten är reglerad, men tanke på bekvämlighetsflagg, oklara förhållanden mellan olika inblandade parter.
Citera
2024-09-22, 22:01
Avstängd
Citat:
[/b]

Stämmer. Men den kapaciteten finns på minst två varv på Kola-halvön (där skadorna upptäcktes), det finns resurser i Sankt Petersburg, Kaliningrad, Rotterdam, Antwerpen, Edinburgh. Hur det är med Klaipeda vet jag inte, men sannolikt har de resurserna också. Men likväl en udda hamn för ett fartyg som ska mot Afrika och som med manöverproblem väljer att söka sig in i smala farleder istället för att hålla sig på öppet hav.

Skadan upptäcktes inte där utan senare.. Vad jag läste i ryska medier var det Tromsö som fick nöd meddelandet då det märkte att fartyget tog in lite vatten... det var hårt väder när dom lämnat Murmansk. Så antar att dom kände att det var för farligt att återvända.. sen tänkte dom väl att Tromsö var säkrare alternativ dom hade fått godkänt först men senare nekats pga lasten och fick order att ställas på avstånd.. då hade dom försökt hittat annan lösning och fått ja för Klaipeda men även där nekades dom igen.
Citera
2024-09-22, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Har du läst det jag länkade?

Fakta är att fartyget måste ha dansk transitlots ombord för att få gå genom danskt farvatten och du kan inte presentera något som förändrar det faktumet.
Citera
2024-09-22, 22:02
Medlem
27.000 ton ammoniumnitrat, om det är aktiverat av något bränsle, är låååångt mycket mer än de absolut värsta atombomber som någonsin konstruerats. Minus den radioaktiva strålningen.. Är det inte, så är det bara gödsel för åkrar.
Senast redigerad av Goobleyzook 2024-09-22 kl. 22:11.
Citera
2024-09-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Ammoniumnitrat är inte explosivt i sig, utan används för konstgödsling och måste blandas med organiskt material för att det ska spängars

Ja, krävs att det är blandat med någon form av bränsle. Går inte inte in på närmare detaljer.
Citera
2024-09-22, 22:07
Avslutad
Citat:
Du har allstå din vana trogen inte läst, kanske jag ska be clownen maila dig länken för då läser du eller hur!

Jodå, jag känner till reglerna kring lots i området. Det var därför jag till en början ställde mig frågan vart det krävdes lots, vilket någon expert i media hävdat.

Men se det inlägget du svarade på:

Citat:
Ursprungligen postat av WP52
"Søfartsstyrelsen har påbudt skibet, at have dansk lods ombord gennem danske farvande, men foreløbigt ligger det altså stille, på samme position som det seneste døgn."

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/fragtskib-med-spraengfarlig-ladning-ligger-stadig-stille

Søfartsstyrelsen är alltså en dansk myndighet, men du menar att de ljuger om vilka beslut de själva tagit?

Kryp tillbaka under den sten du kom ifrån, du skämmer bara ut dig.

Notera inledningen: "Søfartsstyrelsen har påbudt skibet, at have dansk lods ombord gennem danske farvande [...]"

Vad är det du inte förstår?
Citera
2024-09-22, 22:09
Medlem
Citat:
Samma upplägg med ägande drift od gör de flesta flygbolag också och så har vi leasingbilar

Men nu har vi foliehattarna från alla Ukraina konflikttrådarna här i fartygsdiskussionen...

Jisses, att du ens gör en jämförelse med luftfart, som är så reglerad. Det säger mycket om din bristande kompetens. Sjöfarten kräver inte exakt lika mycket organisering och kontroll, men i närheten.
Vägtransporter, hur mycket ammoniumnitrat transporteras inte på våra vägar, normalt sett. Avgörande skillnad, och nu handlar det om sjöfart.
Citera
2024-09-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vissa säger Kanarieöarna andra säger Klaipeda. Det verkar som varken rederi eller medier och sjöfartsfolk ens vet destinationen. Konstig röra det här. Inte undra på att det smids konspirationsteorier om det här. Spännande.

Högst osannolikt att Klaipeda var slutdestination. Tillverkaren av ammoniumnitratet är väl Uralchem (om jag förstått saken rätt) och då är det sannolikt tillverkat i Kirov-regionen i centrala Ryssland. Det är drygt 100 mil mellan Kirov och Klaipeda och det vore fullständigt vansinnigt att transportera det över 100 mil på järnväg inom Ryssland för att sedan skicka det med fartyg runt Skandinavien för att komma till Klaipeda - som har direkt järnvägsförbindelse med Kirov. Dessutom använde Uralchem just Klaipeda som utskeppningshamn före Ukraina-kriget. Så sannolikt skulle lasten till Kanarieöarna, så som de flesta källor verkar uppge.
Citera
2024-09-22, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Jisses, att du ens gör en jämförelse med luftfart, som är så reglerad. Det säger mycket om din bristande kompetens. Sjöfarten kräver inte exakt lika mycket organisering och kontroll, men i närheten.
Vägtransporter, hur mycket ammoniumnitrat transporteras inte på våra vägar, normalt sett. Avgörande skillnad, och nu handlar det om sjöfart.
Jämförelsen handlade om drift och ägandeskap, inget mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in