2024-09-22, 15:58
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Där gick då min motivation att rapportera ner markant

Vad är egentligen syftet med att man inte ska kunna se om ett inlägg är rapporterat av andra?

Delar din uppfattning helt. "Det nya" känns inget vidare. Det var bra som det var, anser jag. Det finns en rad andra problem som "de som bestämmer" på Flashback borde engagera sig i, betydligt värre saker.
Citera
2024-09-22, 16:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Där gick då min motivation att rapportera ner markant
Samma här. Nästa gång jag är i en tråd där notoriska, organiserade och systematiska rysstroll opererar så får jag väl helt enkelt anta att "nån annan har redan rapporterat inlägget" och lämna det därhän, med resultatet att om någon annan inte har gjort det, så sjunker forumets kvalitet markant och trådarna förblir oläsliga.

Vi kanske allihop skall ta och gå ut i "rapporterings-strejk" tills vi återigen får möjligheten att se om inlägg redan är rapporterade?
Citera
2024-09-22, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Samma här. Nästa gång jag är i en tråd där notoriska, organiserade och systematiska rysstroll opererar så får jag väl helt enkelt anta att "nån annan har redan rapporterat inlägget" och lämna det därhän, med resultatet att om någon annan inte har gjort det, så sjunker forumets kvalitet markant och trådarna förblir oläsliga.

Vi kanske allihop skall ta och gå ut i "rapporterings-strejk" tills vi återigen får möjligheten att se om inlägg redan är rapporterade?
Låter bra.

Själv har jag redan kraftigt dragit ner på rapporter för 0.02 när det finns en tråd eller om tråden ligger i fel forum, just eftersom många moderatorer alltid väljer den lätta vägen och kastar en bra diskussion som kunde flyttas eller sammanfogas.
Citera
2024-09-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är inget merarbete för moderatorerna ifall ett inlägg rapporteras av fler medlemmar. Den enda skillnaden är att det visas en annan siffra än "1" vid antalet RP för det aktuella inlägget. Moderatorn kan då - frivilligt - välja att klicka ner en meny som visar motiveringen från samtliga RP.

Att fler rapporterar ett inlägg är enbart positivt. Skapar inte merarbete. Det är snarare så att ifall en moderator överväger att fria, så är det ibland bra att veta om fler reagerat på inlägget, men också på vad de har reagerat.

admin

Det är inte största anledningen till sämre motivation att rapportera i framtiden dock. Nämnde det mest i förbifarten. Tänkte mest på merarbete om de redan har tagit itu med rapporter, och får in fler senare. Vet inte om det ser annorlunda ut då.

Överlag tycker jag att det är en försämring, och jag tappar motivationen för att rapportera då.
Citera
2024-09-22, 17:21
Medlem
Citat:
Håller inte med. Det är tvärtom bra för oss att veta ifall ett inlägg uppfattas bryta mot reglerna av fler än en medlem.

admin

Det förklarar saken. Då är ju mitt förslag direkt kontraproduktivt.

Om ni är villiga att dela med er av sådana uppgifter skulle det vara intressant att så småningom se någon form av översikt över om mängden rapporter har ändrats markant. Det går ju att tänka sig en ökning eftersom man inte vet om något redan är rapporterat eller en minskning om folk slutar bry sig.

Sedan en liten språkpoliskommentar.

Antingen

OBS! att du redan har rapporterat…

Eller (bättre, tycker jag)

OBS! Du har redan rapporterat…
Citera
2024-09-22, 18:06
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Låter bra.

Själv har jag redan kraftigt dragit ner på rapporter för 0.02 när det finns en tråd eller om tråden ligger i fel forum, just eftersom många moderatorer alltid väljer den lätta vägen och kastar en bra diskussion som kunde flyttas eller sammanfogas.

Det är synd för jag uppskattar era rapporter mycket. Jag brukar försöka tacka då och då - men här kommer ett kollektivt stort tack till alla som rapporterar. Det hade varit ett omöjligt uppdrag att moderera utan er.
Citera
2024-09-22, 18:54
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Om ni är villiga att dela med er av sådana uppgifter skulle det vara intressant att så småningom se någon form av översikt över om mängden rapporter har ändrats markant. Det går ju att tänka sig en ökning eftersom man inte vet om något redan är rapporterat eller en minskning om folk slutar bry sig.

Jag gjorde en snabbkoll kring aktiviteten under september, och jämförde antalet RP som postades innan och efter denna ändring. Jag skulle uppskatta att antalet RP har ökat med cirka 20 procent sedan vi gjorde denna ändring.

Har inte granskat dem närmare. Det finns flera saker som är viktiga. Inte bara antalet RP, utan även hur många inlägg det var som rapporterades totalt, av hur många olika medlemmar, samt hur många av dem som var korrekta. Sedan behöver man även väga in hur många inlägg som postades under de olika dagarna. Så ta uppgifterna ovan med en stor nypa salt. Vad det gäller den språkliga synpunkten så ska jag se till att det blir fixat.

admin
Citera
2024-09-22, 19:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag gjorde en snabbkoll kring aktiviteten under september, och jämförde antalet RP som postades innan och efter denna ändring. Jag skulle uppskatta att antalet RP har ökat med cirka 20 procent sedan vi gjorde denna ändring.

Har inte granskat dem närmare. Det finns flera saker som är viktiga. Inte bara antalet RP, utan även hur många inlägg det var som rapporterades totalt, av hur många olika medlemmar, samt hur många av dem som var korrekta. Sedan behöver man även väga in hur många inlägg som postades under de olika dagarna. Så ta uppgifterna ovan med en stor nypa salt. Vad det gäller den språkliga synpunkten så ska jag se till att det blir fixat.

admin
Ökningen kan vara en tillfällig effekt, eftersom alla ännu inte är medvetna om ändringen. Vet man inte om den gör man ju som förut och rp:ar t ex bara om man inte ser att någon annan redan har gjort det.

Jag tycker att ni ska ha någon info om detta på regel-sidan, eller kanske bättre i pop-up-rutan för rapportering. Tala om att man bara kan se att man själv har rapporterat, tala om vilket värde ni ser i rapporteringen, och tala om att ni tycker att det hjälper er om många rapporterar för samma sak.

Själv är jag lite ambivalent om detta, trots dina förklaringar som visst har en poäng. Men jag tycker inte att man ska ta lätt på rapportering. Man ska kolla efter och tänka över om det verkligen är ett regelbrott, och man ska skriva en kort och bra motivering. Detta tar tid och energi, och med föregående system har jag kunnat spara denna till inlägg där andra verkar ha missat. Jag kommer aldrig att rapportera ALLT som jag tycker bryter mot regelverket, för det har jag inte tid och energi för.

Finns det ingen annan bra väg för att stävja den sortens missbruk som du gav ett exempel på förut? Kanske t ex uppenbara missbrukare kan blockas från att använda rp-funktionen?
Citera
2024-09-22, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är synd för jag uppskattar era rapporter mycket. Jag brukar försöka tacka då och då - men här kommer ett kollektivt stort tack till alla som rapporterar. Det hade varit ett omöjligt uppdrag att moderera utan er.
Det sammanfattades rätt bra av nerdnerd. Om Flashback inte kan se till att jag inte slösar min energi i onödan på redan rapporterade inlägg ser jag inte varför jag ska slösa min energi alls.
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Själv är jag lite ambivalent om detta, trots dina förklaringar som visst har en poäng. Men jag tycker inte att man ska ta lätt på rapportering. Man ska kolla efter och tänka över om det verkligen är ett regelbrott, och man ska skriva en kort och bra motivering. Detta tar tid och energi, och med föregående system har jag kunnat spara denna till inlägg där andra verkar ha missat. Jag kommer aldrig att rapportera ALLT som jag tycker bryter mot regelverket, för det har jag inte tid och energi för.
Citera
2024-09-23, 00:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det har alltid varit väldigt uppskattat att få ta emot dina tackbrev. Efter timmar av rapporterande i intensiva trådar där 4-5 oseriösa debattörer verkar jobba simultant med att deraila tråden, så värmer det i hjärtat att få ett tack lite då och då.

Men den här nya policyn är bara för mycket, så as of now, I'm on Strike.
Ropen skalla, rapporteringsinformation åt alla!
Citera
2024-09-23, 09:01
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Finns det ingen annan bra väg för att stävja den sortens missbruk som du gav ett exempel på förut? Kanske t ex uppenbara missbrukare kan blockas från att använda rp-funktionen?

Vi tittar hela tiden på flera lösningar. Vi trodde inte att denna ändring skulle vara något som skapade reaktioner. Det är väl inget som kommuniceras på andra plattformar heller vad jag vet. Vilket förvisso är ointressant, men vi trodde verkligen inte att detta skulle upplevas som något problem.

Vi följer diskussion, och inte minst argumenten i den. Tittar samtidigt på hur ändringen påverkat kvaliteten. Här tittar vi inte bara på mängden trådar som blir rapporterade, och av hur många, utan också på kvaliteten i dessa RP.

För att utveckla vad jag menar. Vi kan ta två exempel:
Exempel A: Vi får 100 RP som avser 80 inlägg. 65 inlägg raderas.
Exempel B: Vi får 130 RP som avser 70 inlägg. 65 inlägg raderas.

Vilket av ovanstående exempel är mest fördelaktigt? Det är lika många inlägg som rapporterats, men i det andra alternativet så har fler RP gjorts, men av färre trådar. I detta exempel är det senare bättre, då det enbart var fem inlägg som var felaktigt rapporterade. I det första var det dubbelt så många trådar. Men hade antalet raderade inlägg i exempel A varit 68, så hade detta alternativ varit bättre.

Att vissa inlägg rapporteras av fler medlemmar är absolut inget negativt. Snarare tvärtom. Vad som däremot är ett problem är att vissa rapporterar inlägg enbart för att jävlas med vissa medlemmar, eller för att driva en egen agenda (och med hjälp av RP försöka få sina antagonisters inlägg raderade).

admin
Citera
2024-09-23, 09:09
Medlem
Citat:
Det sammanfattades rätt bra av nerdnerd. Om Flashback inte kan se till att jag inte slösar min energi i onödan på redan rapporterade inlägg ser jag inte varför jag ska slösa min energi alls.
Det kostar dig väl ungefär samma energi att kolla om inlägget är rapporterat och sen stänga ner rutan som det gör att faktiskt rapportera inlägget.

Så det är en lite konstig invändning känner jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in