Citat:
Ursprungligen postat av
No Alias
Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen

Det är konstigt att en bostadsrättsförening inte hyr in den tjänsten, men du behöver släppa tanken om att du "slantar upp flera miljoner" och därför har rätt till något. Föreningen består ett antal personer som tillsammans köpt byggnaden, och de miljoner som du betalar är bara för att tillsammans med övriga medlemmar få äga byggnaden.
100 % av de tjänster som ingår i din bostadsrätt betalas av avgiften. Du kan betala 5 miljoner för en lägenhet, men om månadsavgiften är 500 kr så ingår ingenting, och antagligen jobbar styrelsen ideellt, vilket i princip innebär att du inte kan kräva något från dem. Jag vet flera personer som köpt väldigt dyra bostadsrätter, och därför haft inställningen att de var någon slags VIP-kund i föreningen, och därför har rätt till en massa saker och ting.
Efter ett tag så förstår de att föreningen bara består av andra personer i samma situation som de själva. Alltså andra personer med stora banklån, och som på ett eller annat sätt behöver stå för trappstädning. De flesta föreningen hyr in det, och betalar det med medlemmarnas avgifter, men vissa väljer att medlemmarna själva gör det. Ingen kommer att gratis städa er trappa bara för att du köpt din lägenheten för en stor summa pengar. Ingen del av ditt banklån går till föreningen.