2024-09-22, 16:59
Medlem
Vad tar det i tid att städa ett trapphus? Max 20minuter för ett mindre trapphus. Hur många personer kan det bo i ett mindre trapphus? Låt säga att det bor 10 personer.

Om man har trappstädning på rullande schema så skulle det innebära att man kommer behöva städa trapphuset ungefär en gång var 5:e vecka. Total arbetsinsats landar på mindre än 2 timmar per år. En rätt liten arbetsinsats, men samtidigt också rätt liten kostnad att istället köpa in tjänsten och slippa en massa tjafs och bråk om städningen grannar emellan.

Dock så är det många som älskar drama och intriger som gärna vill ha anledningar till att gnälla på andra. Det brukar trivas i sådana föreningar.
Citera
2024-09-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag går i pension om ett eller två år. Då kan jag definitivt tänka mig att åta mig trappstädningen, men då ska jag antingen ha betalt för det eller få en kraftig avgiftsreducering.
Om trappstädning inte ingår i avgiften så är den ju redan reducerad.
Citera
2024-09-22, 17:43
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vad man egentligen ska titta på är ju de föreningar som har trappstädning, och vad den kostar. Många har hyrt in nån firma för en herrans massa år sedan, som sen löpande har höjt priset och man betalar på slentrian alldeles för mycket.

Är det 20, 30 eller 40 lägenheter kan det vara värt att städa trapphuset själv nån eller ett par gånger om året.
Citera
2024-09-22, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av No Alias
Har bott i hyresrätt hela livet men har nu börjat leta bostadsrätt. Verkar vara lättare sagt än gjort att hitta något där allt stämmer, antingen är avgiften för hög eller så är priset det eller så har föreningen för höga skulder osv.

Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen .

Hur vanligt är detta? Och hur vet man om det ingår eller inte i avgiften? I vissa fall står det klart och tydligt att det ingår men oftast står ingenting.

Föreningen kan hitta på arbeten för de boende för att spara pengar med syfte att hålla avgiften nere.

I min förening ska vi ägna oss åt trädgårdsarbete och snöröjning. Det fungerar så att föreningen sitter och klagar år in och ut, då inte alla hjälper till.
Citera
2024-09-22, 18:08
Medlem
Det finns ju små föreningar där bara en port i fastigheten är egen, då kan det vara motiverat kanske att man delar upp och gör det själv.
Citera
2024-09-22, 18:37
Medlem
Fick reda på att vår förening (140 lgh) betalar dryga 400 000 kr för trapphusstädning. I förhållande till hur lite tid de boende hade behövt lägga på att städa själva så har jag full förståelse för att låta medlemmarna själva stå för detta.
Tar inte många minuter varje månad att hålla rent framför ens dörr. Resten kan man ha ett rullande schema för.

Lägre avgift= högre värde på lägenheten.
Citera
2024-09-22, 18:46
Medlem
Citat:
Har bott i hyresrätt hela livet men har nu börjat leta bostadsrätt. Verkar vara lättare sagt än gjort att hitta något där allt stämmer, antingen är avgiften för hög eller så är priset det eller så har föreningen för höga skulder osv.

Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen .

Hur vanligt är detta? Och hur vet man om det ingår eller inte i avgiften? I vissa fall står det klart och tydligt att det ingår men oftast står ingenting.

Jag tänkte köpa en lägenhet i Karlatornet i Göteborg, 74 våningar tar ju en stund att städa.....
Citera
2024-09-22, 20:02
Avslutad
Det blir ju som att bo i ett kollektiv. Vilken mardröm. Säkert nån som går runt med vita strumpor och kollar om de blir smutsiga. Precis som i lumpen

Då är det bättre i mitt skitiga hyreshus.
Citera
2024-09-22, 20:32
Medlem
Citat:
Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen

Det är konstigt att en bostadsrättsförening inte hyr in den tjänsten, men du behöver släppa tanken om att du "slantar upp flera miljoner" och därför har rätt till något. Föreningen består ett antal personer som tillsammans köpt byggnaden, och de miljoner som du betalar är bara för att tillsammans med övriga medlemmar få äga byggnaden.

100 % av de tjänster som ingår i din bostadsrätt betalas av avgiften. Du kan betala 5 miljoner för en lägenhet, men om månadsavgiften är 500 kr så ingår ingenting, och antagligen jobbar styrelsen ideellt, vilket i princip innebär att du inte kan kräva något från dem. Jag vet flera personer som köpt väldigt dyra bostadsrätter, och därför haft inställningen att de var någon slags VIP-kund i föreningen, och därför har rätt till en massa saker och ting.

Efter ett tag så förstår de att föreningen bara består av andra personer i samma situation som de själva. Alltså andra personer med stora banklån, och som på ett eller annat sätt behöver stå för trappstädning. De flesta föreningen hyr in det, och betalar det med medlemmarnas avgifter, men vissa väljer att medlemmarna själva gör det. Ingen kommer att gratis städa er trappa bara för att du köpt din lägenheten för en stor summa pengar. Ingen del av ditt banklån går till föreningen.
Citera
2024-09-22, 20:38
Medlem
KlasLunds avatar
Nuhar jag aldrig bott i en förening med det upplägget och har aldrig hört talas om det heller men det skulle knappast förvåna. Problemet jag ser är ju de medlemmar som inte har möjlighet att hjälpa till av olika skäl. Vad gör man sedan när det behövs någon punktinsats? En rejält snöslaskig dag eller om någon boende/gäst/utomstående lyckats spy ner trapphuset eller pissat på sig? Någon kanske trillar och rymmer skallen så olyckligt att trapphuset blir nedblodat...

Sen är ju frågan om man skulle lita på kvaliteten i det utförda arbetet? Det kostar inte mycket att anlita en städfirma....
Citera
2024-09-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Fick reda på att vår förening (140 lgh) betalar dryga 400 000 kr för trapphusstädning. I förhållande till hur lite tid de boende hade behövt lägga på att städa själva så har jag full förståelse för att låta medlemmarna själva stå för detta.
Tar inte många minuter varje månad att hålla rent framför ens dörr. Resten kan man ha ett rullande schema för.

Lägre avgift= högre värde på lägenheten.

Jag tycker att det mer låter som en totalt oduglig styrelse som inte klarar av att göra en vettig upphandling av en såpass simpel grej som trappstädning.

Men problemet är allt som oftast att dessa scheman inte fungerar och det blir ständigt gnäll.
Citera
2024-09-22, 20:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Ja, det förekommer allt. Särskilt i en liten förening kan man spara en hel del pengar på detta.
Vilket innebär lägre avgift och högre pris på bostadsrätterna. Precis som du så läser inte BR-köpare det finstilta om trappstädning och liknande.

Låt mig också fördomsfullt gissa att det inte är du som slantar upp miljoner utan din bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in