2024-09-22, 15:30
Medlem
Har bott i hyresrätt hela livet men har nu börjat leta bostadsrätt. Verkar vara lättare sagt än gjort att hitta något där allt stämmer, antingen är avgiften för hög eller så är priset det eller så har föreningen för höga skulder osv.

Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen .

Hur vanligt är detta? Och hur vet man om det ingår eller inte i avgiften? I vissa fall står det klart och tydligt att det ingår men oftast står ingenting.
Citera
2024-09-22, 15:35
Medlem
Eponumoss avatar
Det är väldigt olika, just trappstädning och normal veckovis städning brukar läggas ut och de delar du som medlem i föreningen ska delta i mer av sorten ”fixa utanför huset”, ”göra iordning på takterrassen”, etc.

Men det beror helt på vad föreningen, alltså du och alla andra medlemmar, anser att ni vill betala för och vad ni istället vill sköta själva.

Du kan gå med i en förening där ”trappstädningen” sköts av medlemmarna och skapa en omröstning så föreningen istället lägger ut detta om du får med dig tillräckligt många andra.

Välkommen till föreningslivet.
Citera
2024-09-22, 15:44
Medlem
HBTKuks avatar
Vilket skämt. Sånt hyr man in folk för.

Alternativt skiter man i det och överlåter det till den "elevrådsordförande" som känner sig mest manad i huset.
Citera
2024-09-22, 15:46
Medlem
SmegmaFris avatar
Hur stor är din avgift och lya?
Trappstädning ingår i min.
Citera
2024-09-22, 15:57
Medlem
Som "ägare" av en bostadsrätt så är du med och betalar för föreningens utgifter. Dvs det är DU som betalar för att någon annan ska städa trappan, klippa gräset, måla om fasaden osv.

Att trappstädningen sköts av medlemmarna hjälper till att hålla avgiften låg, men det är nog också en potentiell källa till osämja. Tror det var vanligare att medlemmarna gjorde sådant förr. Den förening jag bor i har lagt ut allt sådant, för många av medlemmarna är nästan begravningsfärdiga och skulle inte orka. Vi har dock ett antal eldsjälar som står för en hel del av det enklare underhållet, tyvärr förstor nog inte alla andra medlemmar att det i praktiken sänker deras egen avgift.
Citera
2024-09-22, 16:12
Medlem
Aldrig hört talas om men har heller inte sett alla BRF:er som finns. Det är inget som behöver göras alltför ofta. Hur har man inte budget till det. Be om att få se deras årsredovisning och se vart pengarna tar vägen för denna lilla petitess låter helt absurd pga sin "litenhet" så att säga. Sophämtning, yttre fasad, trapphus, etc. sköts alltid av själva BRF:en. Till och med saker som balkong är restriktivt eftersom det finns regler kring fasaden samt renoveringsdetaljer så du får inte göra vad som helst med balkongen. Att lämna trapphusets städning till boende låter väldigt konstigt.

Det enda gemensamma jag varit med om är väl typ, vår/höst städning på gården (frivillig) eller liknande. Man går ihop tillsammans, städar, skottar, krattar löv eller vad det nu är. Käkar lite bullar eller korv så är den dagen klar.
Citera
2024-09-22, 16:18
Medlem
TjackOhejs avatar
Jag hade lätt kunnat åtta mig fullt ansvar för allt som rör trappstädning, året runt, i utbyte mot att en av eller flera av grannarna åttar sig att städa min lägenhet på regulgär basis.
Citera
2024-09-22, 16:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Kolla nästa tre objekt, deras respektive årsredovisningar och vad de betalar för sin trappstädning så ser du att iden inte är helt irrationell även om mindre vanlig. Vad gör man om nån fuskar eller smiter?
Citera
2024-09-22, 16:32
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Jag hade lätt kunnat åtta mig fullt ansvar för allt som rör trappstädning, året runt, i utbyte mot att en av eller flera av grannarna åttar sig att städa min lägenhet på regulgär basis.

Jag går i pension om ett eller två år. Då kan jag definitivt tänka mig att åta mig trappstädningen, men då ska jag antingen ha betalt för det eller få en kraftig avgiftsreducering.
Citera
2024-09-22, 16:34
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag går i pension om ett eller två år. Då kan jag definitivt tänka mig att åta mig trappstädningen, men då ska jag antingen ha betalt för det eller få en kraftig avgiftsreducering.

Du är inte dum du Sonny.
Citera
2024-09-22, 16:52
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No Alias
Har bott i hyresrätt hela livet men har nu börjat leta bostadsrätt. Verkar vara lättare sagt än gjort att hitta något där allt stämmer, antingen är avgiften för hög eller så är priset det eller så har föreningen för höga skulder osv.

Senaste konstigheten jag upptäckt på två olika intressanta objekt är meningen "trappstädning sköts av de boende enligt rullande schema". WTF? Ska jag först slanta upp flera miljoner vill jag ju inte extraknäcka som trappstädare sen .

Hur vanligt är detta? Och hur vet man om det ingår eller inte i avgiften? I vissa fall står det klart och tydligt att det ingår men oftast står ingenting.

Vi hade det uppe för diskussion för 2 år sen när utgifterna skenade. Vi valde dock att inte spara in på det. Du får välja på att betala det via din föreningsavgift eller göra jobbet själv. Det vanligaste jag upplevt är att det ingår i avgiften hos större föreningar och i större utsträckning görs av boende i mindre föreningar.
Citera
2024-09-22, 16:58
Medlem
immenhusens avatar
Det är inte alls ovanligt i mindre föreningar. Det kompenseras inte sällan med en lägre avgift till de boende. Det är ej heller ovanligt, att man har städdagar under vår och höst. Välkommen till föreningslivet, som någon annan användare skrev här ovan.

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in