2024-09-22, 02:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det gjorde det åtminstone häromhelgen när jag var ute på sjön. ej bekvämlighetsflagg heller. har sett både olja och LNG det senaste året.
Det är det jag menar.
Satt själv i en segelbåt mitt ute på Kattegatt för ett par veckor sedan, och man fick fanimej hålla ögonen öppna för handelsflottan. Det är en djävla trafik, och det är väl inte så konstigt om någon båt någon gång får problem?
Jag lutar åt att det här inte är något konstigt. Att frakta ammoniumnitrat är inte konstigt i sig, och jag hade nog varit mer nervös om jag vore besättningsman på valfri tanker som lastar brandfarlig vätska/gas.

Tror nog det hela handlar om att lasten är från Ryssland och att man valt att lämna hamn med en sjöoduglig farkost. Men nu ligger hon ju och driver, i väntan på besked om vart det skall bära hän, med en bogserbåt i följe.
Om någon är orolig är mitt besked att man kan slappna av, det här löser sig, bara någon vågar ta emot lasten. Vad jag förstår har hamnen i Varberg meddelat att man kan ta emot fartyget.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-09-22 kl. 02:59.
Citera
2024-09-22, 03:42
Medlem
https://www.granngarden.se/godsel-yara-promagna-11-5-18-25kg

Ni får akta er i närheten av Granngården butiker.
Citera
2024-09-22, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
https://www.granngarden.se/godsel-yara-promagna-11-5-18-25kg

Ni får akta er i närheten av Granngården butiker.
Yara gödsel innehåller bara 10-15 % ammoniumnitrat.

https://www.yara.se/vaxtnaring/godselmedel/yaramila/yaramila-promagna-8-5-19/
Citera
2024-09-22, 07:38
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är det jag menar.
Satt själv i en segelbåt mitt ute på Kattegatt för ett par veckor sedan, och man fick fanimej hålla ögonen öppna för handelsflottan. Det är en djävla trafik, och det är väl inte så konstigt om någon båt någon gång får problem?
Jag lutar åt att det här inte är något konstigt. Att frakta ammoniumnitrat är inte konstigt i sig, och jag hade nog varit mer nervös om jag vore besättningsman på valfri tanker som lastar brandfarlig vätska/gas.

Tror nog det hela handlar om att lasten är från Ryssland och att man valt att lämna hamn med en sjöoduglig farkost. Men nu ligger hon ju och driver, i väntan på besked om vart det skall bära hän, med en bogserbåt i följe.
Om någon är orolig är mitt besked att man kan slappna av, det här löser sig, bara någon vågar ta emot lasten. Vad jag förstår har hamnen i Varberg meddelat att man kan ta emot fartyget.

Tack för lugnande besked?
Citera
2024-09-22, 07:41
Medlem
Vi skall absolut inte låta fartyget anlöpa en svensk hamn (Varberg)! Skulle lasten explodera så skulle hela staden blåsas bort likt det som skedde i Hiroshima.
Bogsera ut fanskapet till Atlantens mitt eller Norra Ishavet och sänk det.
Det är förmodligen redan apterat med utlösingsmekanismer så att ryssen kan sitta i Kalingrad och utlösa sin bomb närsomhelst.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-09-22 kl. 08:05.
Citera
2024-09-22, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hela den här affären är en svensk nothing burger som bygger på russofobi. Det är svensk skandalpress som har fantiserat ihop att ett fartyg i sjönöd som fraktar vanliga handelsvaror ska vara någon slags pågående terrorattack eftersom det maltesiska bolaget tydligen ägs av en man som enligt uppgift ska vara vänskapligt inställd till Putin. Det är på den nivån hela den här Aftonbladet-bajsmackan ligger.

Trams. Haven är fyllda med båtar som fraktar random skräp.

Korrekt men just de rysk fartygen är i sig själva skräp i den s k spökflottan som inte får ha vettiga försäkringar p g a det stora ukrainska kriget.
Blir det bara kladd på botten om den här båten sjunker eller kommer gödseln snabbt lösas upp och gynna algblomning nästa vår ?

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/vatten-och-hav/ryska-spokfartyg-okar-risken-for-ostersjoutslapp/
Citera
2024-09-22, 08:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
På något vis kan jag ändå förstå att det höjs ögonbryn för detta, men samtidigt känns det ju som att det här är något media-spinn.
Jag frågar mig hur det skulle låta om det var en tanker med gas eller någon raffinerad petroleum-produkt som fått samma problem, hade det låtit likadant då? En explosion av en sådan last under Bält-bron hade väl också varit förödande, och jag inbillar mig att det går tankers med rysk gas därunder lite titt som tätt?

Kan ju handla om ett test, vilka länder är villiga att erbjuda nödhamn om fartyget seglat från rysk hamn, och vilka hamnar är då aktuella.
Citera
2024-09-22, 08:04
Medlem
Mr.Swedens avatar
Bakom Putins hårt uppblåsta testballong kommer nu Amber i dryga 2 knop. Beskrivs som ett Anchor handling wessel och har rört sig i intrikata mönster runt Ruby under natten.
Citera
2024-09-22, 08:24
Medlem
Citat:
Nej jag är inte sjökapten, men lastfartyg, eller rättare sagt all sorts nyttotrafik på sjön brukar generellt hålla raka och tydliga kurser. Inte helt plötsligt göra en 360° gir, plötsligt ändra kurs 90° för att sedan ändra tillbaka osv..
Jag tror hon har någon form av roderhaveri, vilket bör vara mer problematiskt när det skall in och navigeras under broar och på trånga ställen, mycket mer problematiskt än själva lasten...

Ja, att det är problem med roder och propeller är klart. Och just därför borde hon ha återvänt till utgångshamnen på Kola. I Murmansk finns alla resurser som behövs för att åtgärda felen. Eftersom felen upptäcktes redan innan man nådde Tromsö var det ju inte heller långt till utgångspunkten. Istället för att ta den korta vägen till ett kvalificerat varv ger man sig ut på en smärre världsomsegling med roderhaveri och propellerproblem.... Nog börjar man ana ugglor i mossen, även om det naturligtvis kan handla tanklöshet eller bristande kompetens hos besättningen.
Citera
2024-09-22, 08:46
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Vadå ""fiskefartyg""? Nog tycker jag hon ser ut som en trålare alltid.

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:307742/shipname:BRIS?order=date_uploaded

Jag är ledsen, men jag tror att alla ser spöken mitt på ljusan dag här.

Nej, inte alla.

Och.
Trålare är en typ av fiskebåt.
Senast redigerad av Vitis 2024-09-22 kl. 08:56.
Citera
2024-09-22, 08:46
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Flytande bomb??? Nää det är det inte.
Ammoniumnitrat i sig är inte explosivt
det saknas några komponenter för att det ska bli explosivt.

Tala om det för gubbarnai Beirut!
Citera
2024-09-22, 09:01
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hela den här affären är en svensk nothing burger som bygger på russofobi. Det är svensk skandalpress som har fantiserat ihop att ett fartyg i sjönöd som fraktar vanliga handelsvaror ska vara någon slags pågående terrorattack eftersom det maltesiska bolaget tydligen ägs av en man som enligt uppgift ska vara vänskapligt inställd till Putin. Det är på den nivån hela den här Aftonbladet-bajsmackan ligger.

Trams. Haven är fyllda med båtar som fraktar random skräp.

Precis! Helt rätt! Konstgödsel ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in