Citat:
Ursprungligen postat av
Genelkurmay
Vad är det du vill ha för mer bevis? Räcker det inte att de släppt fram en budget som är långt till höger?
Sluta böla för att jag kallade dig för efterbliven och fokusera på att svara på frågan hur ett parti som släpper fram den största högerbudgeten i modern tid på något sätt skulle vara vänster.
Och nej, citera inte mig från partiprogrammet, för den säger ingenting.
Sänk tonläget. Ingen bölar. Ingen blir kränkt. Vi diskuterar. Vi är inte i konflikt så tolka inte in konflikt i onödan. Vi tycker olika och det kan man göra men ändå ha en respektfull ton. Läs mina inlägg med an saklig inre röst, jag går inte till angrepp mot dig så det vore synd om du uppfattar mig så.
Att (sd) släppt fram en budget säger i sig ingenting, alla partier släpper fram en budget. Mycket av bottnar troligtvis i att man fått igenom för sig viktiga frågor, se angående budgeten nedan. Anledningen till att regeringsbildningen ser ut som den gör tror jag bottnar i att både (s) och (v) har gjort det nästintill en prestigefråga att vägra samarbete med (sd) så de lämnas inget val. Varför (s) och (v) valt den linjen är värt både en och två tankar, men de har för mycket i potten för att backa ur nu. De kommer att behöva göra upp med det förr eller senare, men mina pengar är att det blir först efter ett generationsskifte inom (sd). Som det nu är så öppnades en dörr för (sd) att bilda regering med högerblocket, och politiker som de är så gör de vad som behövs för att få makt. Precis som när (s) historiskt bildat regering med (mp) trots deras många illa genomtänkta krav som inte rimmat med (s) politik.
Angående budgeten; När jag läser igenom den ser det mest ut som att det (sd) pressat igenom är partiets åtgärder som rör partiets hjärtefråga, invandring och integration. Att öka inlärningen av svenska, frivillig återvandring och ökad sysselsättning bland utomeuropeiskt födda är insatser som skriker (sd) för mig. Nationalistiska frågor, absolut. Men inga högerfrågor. TS efterfrågade ett nationalistiskt vänsterparti vilket är vad jag tycker (sd) är. Att det råder stort missförstånd om vad som egentligen är höger och vänster inom politiken är den här tråden ett bra exempel på eftersom en hel verkar tro att nationalism per definition är höger vilket stämmer. Budgeten innehåller absolut även borgerliga hjärtefrågor, omfördelning från bidrag till arbetsfrämjande insatser, men annat vore ju inte att vänta från en borgerlig regering.